شورای محله‌ها، همان پارلمان‌های محلی و پله اول دمکراسی در نخستین‌لایه از حاکمیت در کشورهای مترقی و همچنین شهر تهران به شمار می‌روند.

آرش ثمري نيك

 از آنجایی که شورایاران به‌عنوان نمایندگان و معتمدان محلی بر مشکلات و کمبودهای محله‌ها از کمبودهای عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری تا مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی محله اشراف کامل دارند می‌توانند مشکلات محله‌ها را احصا و به بهترین شکل ممکن نظرات و مطالبات شهروندان را از کوچک‌ترین کلونی‌های شهری به شهرداری‌ها منتقل کنند.  
زمستان سال ۱۳۹۸ وقتی شورای‌شهر تهران بودجه‌ای ۲ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد تحول در محله‌های شهر به اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس اختصاص داد، نخستین گام مهم برای شناسایی و رفع مشکلات اساسی محله‌های شهر با مشارکت شورایاران برداشته شد.  
این میان، شورایاران هم به‌عنوان نمایندگان مردم، نقشی مهم و بسیار کلیدی برای انتقال خواسته‌های بحق ساکنان محله‌ها به شهرداری‌ها ایفا کردند تا پروژه‌های کوچک مقیاس که برگرفته از نظر این قشر دلسوز بود اثربخشی فراوانی در مسیر توسعه محله داشته باشد و با اختصاص بودجه مربوط به رضایتمندی مطلوب شهروندان منتهی شود. قرار بود این پروژه‌ها با هدف اثرگذاری در محله‌های شهر تهران به گونه‌ای که به جای یک پروژه بزرگ، هزار پروژه کوچک زمینه رضایتمندی شهروندان را فراهم کند، در یک برنامه زمانی مشخص تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری کامل برسند.  
اگرچه ویروس منحوس کرونا سرزده از راه رسید و بر روند اجرای بسیاری از برنامه‌ها اثر گذاشت اما در سال جدید در محله‌های تهران به‌ویژه در تکه شمالی پایتخت و در محدوده منطقه ۳ شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها هستیم؛ پروژه‌هایی که اگرچه در قالب پروژه‌های بزرگ و پرهزینه شهرداری قرار نمی‌گیرند اما به دلیل مشارکت شهروندان و شورایاران در شناسایی کمبودهای اساسی محله‌ها و معرفی این مشکلات به شهرداری‌ها، بیش از هر پروژه بزرگ دیگری گامی مهم برای حل مشکلات محله‌های شهر محسوب می‌شوند.
 به‌عنوان مثال از شاخص‌ترین پروژه‌های کوچک مقیاس منطقه ۳ می‌توان از آغاز عملیات ساخت منبع آب هزار مترمکعبی محله آرارات، سالن ورزشی محله صدر، نماد محله و بازسازی ورزشگاه ده‌ونک و نماد محله‌های سیدخندان و امانیه نام برد که در صورت بهره‌برداری در سال جاری در حل برخی از مسائل محله‌ها اثرگذار خواهند بود.  

کد خبر 603571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha