منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تأمین می‌کنند.  

مجيد فراهاني

اما متأسفانه سال‌ها در روند تدوین بودجه شهرداری، این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تأمین می‌کردند، تهیه و اجرایی نمی‌شد، بلکه سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه، تعیین‌کننده بود و تنها چیزی که در ظاهر اهمیتی نداشت، نیاز و نظر شهروندی بود که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالی شهرداری را می‌چرخاند!

اما در سال‌های اخیر با پیش‌بینی طرح پروژه‌های کوچک مقیاس و بهره‌مندی از نظر شورایاران، روند تا حدودی تغییر کرده است تا جایی که اکنون با مشارکت شورایاران در منطقه ۹ شاهد اجرای۳۳ پروژه توسعه محلی با اعتباری بالغ بر ۳۷ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان در ۸ محله منطقه ۹ با متوسط پیشرفت فیزیکی ۷۲‌درصد هستیم. هم‌چنین در یک سال اخیر با همت و تلاش شهردار منطقه، معاونان، کارکنان و کارگران منطقه، پروژه‌هایی مانند مرکز «فرآموز»،

درمانگاه منطقه، امتداد خیابان «اجتماعی» استاد معین، احداث و به مرحله افتتاح رسیدند و طرح‌هایی مانند «محله رنگی»، ساخت «پلازای هاشمی»، افتتاح مرکز «توتیا»، اجرای «ویدئومپینگ» در مناسبت‌های مختلف بر روی برج «آزادی»، راه‌اندازی «آبنمای خطی» میدان آزادی پس از ۱۵ سال، تملک قسمتی از اراضی پادگان «جی»، احداث اندیشه‌سرای «دکتر قریب»، احداث مرکز «فناوری‌های هوشمند شهری»، ساخت بازار میوه‌تره‌بار «فتح»، احداث بازار میوه‌تره‌بار «جرجانی»، تکمیل زیرگذر «استاد معین» اجرایی شدند که در کنار طراحی ۱۵۴ طرح و پروژه کوچک و متوسط شهری، منطقه توانست تحولی بزرگ ایجاد کند.
 نتیجه این فعالیت‌ها پیشرفت ۷۲‌درصدی در بخش فیزیکی و ۶۰‌درصدی در بخش مالی پروژهای کوچک مقیاس بود که درکل توانست اهداف کلی را ۶۶‌درصد محقق کند. در این میان نه تنها رضایت شهروندان جلب شد بلکه از سوی شورایاران نیز بازخوردهای خوبی دریافت شد. بر این اساس، این حق شورایاران و حق همه مردم شهر است که درباره بودجه اظهار نظر کنند و بودجه باید با نظرآنها در محله هزینه تا مشکلات حل شود.  
 

کد خبر 605088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha