امروزه مسئولان شهری کمتر به اجرای پروژه‌های کلان در محله‌ها و مناطق می‌پردازند که دلایل متعددی دارد.

امیرانی

از جمله اینکه این پروژه‌ها هزینه‌های هنگفتی به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند و از سوی دیگر ممکن است به دلیل تمرکز مسئولان به اجرای چنین طرح‌هایی، از نیازهای شهری و مشکلات کوچک، اما مهم شهروندان غافل شوند. 
البته این به معنای تعطیلی تمامی کارها و پروژه‌های بزرگ پایتخت نیست و درصورت ضرورت، این طرح‌ها نیز اجرا خواهد شد. اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس که به برنامه اصلی شهرداری‌های مناطق تبدیل و ابلاغ شده، براساس سند توسعه محله‌ها و مطالبات مردمی انجام می‌شود که پیش از این با مطالعات کارشناسی و نیازسنجی‌های محله‌ای و با در نظر گرفتن درخواست‌های شهروندان تدوین شده است که منجر به اتفاق‌های مثبت محلی برای ایجاد سند اجتماعی و فرهنگی در محله‌ها و مناطق می‌شود. 
با اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس، مشکلات و نیازهای خرد محله‌ها شناسایی و رفع می‌شود که گرچه کوچک به نظر می‌رسند و هزینه‌های کمتری می‌طلبند، اما منجر به رضایت شهروندان می‌شوند. 
به‌عنوان نمونه، شاید تملک و تخریب یک ساختمان معارض و کم مساحت در یک محله کوچک به نظر برسد، ولی این کار ضمن زیباسازی محله و افزایش رفاه همسایه‌ها، منجر به جلوگیری از ترافیک در یک معبر می‌شود که روزانه صدها خودرو از آن عبور می‌کنند و آنها نیز از مزایای این کار بهره‌خواهند برد. نمونه این کار تخریب پاساژ توحید که گرچه مساحت کمی از آن در خیابان شکوفه قرار داشت، اما معضلات زیادی برای همسایه‌ها و رانندگان عبوری ایجاد کرده بود. 
برای نشان دادن اهمیت اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌ها و همراه شدن شهروندان در این کار لازم است جلسات و کارگاه‌های توجیهی درسراهای محله با حضور شورایاران برگزار شود تا مسئولان مربوطه راهبردهای پروژه‌ها را تدوین کنند و آنها نیز به‌عنوان معتمدان محله، شهروندان را برای اعلام مناسب نیازهای کوچک مقیاس و محلی خود به مسئولان توجیه کنند. 
 

کد خبر 532826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha