در آستانه قرار گرفتن در ماه‌های پایانی سال، پروژه‌های عمرانی کوچک و متعددی برای معابر منطقه ۸ در نظر گرفته شده است که در روزهای آینده و به مرور توسط شهرداری اجرایی می‌شود.

تغيير چهره

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  این رویکرد مدیریت شهری منطقه در راستای اعلام برخی مشکلات از سوی شهروندان است. مشکلاتی مانند نا به سامانی فیزیکی برخی پیاده‌روها، مناسب نبودن جانمایی برخی مخازن مکانیزه و جولان جانوران موذی در برخی جوی‌ها و نهرهای روباز که باعث نارضایتی شهروندان ناحیه یک شده بود.

از اقداماتی که برای بهسازی معابر انجام می‌شود، به‌عنوان پروژه‌های توسعه محله هم یاد می‌شود که قرار است در ۴۸ خیابان منطقه ۸ اجرا شود. این پروژه‌ها با هدف تغییر و تحول در معابر، ایجاد جلوه بصری، ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان، تأمین ایمنی و رفاه شهروندان و جلب رضایت آنها اجرا می‌شود. این موضوع بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های «مسعود رنجبریان» شهردار منطقه ۸ بنشینیم که به تازگی به این سمت در این منطقه منصوب شده و معتقد است اجرای پروژه‌های محلی نتایج تأثیرگذاری در نگهداشت شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد. در ادامه این گزارش با بخشی از پروژه‌های محلی در حوزه فنی و عمران آشنا می‌شویم.  

منطقه ۸ یکی از مناطقی است که به شدت با کمبود زمین و فضای خالی برای اجرای پروژه‌های شهری و عمرانی روبه‌رو است. به‌ویژه در زمینه اجرای پروژه‌های کلان و وسیع که کمبود زمین، محدودیت ایجاد کرده است. به همین دلیل مدیریت شهری این منطقه سعی دارد از ظرفیت‌های موجود و رها شده برای اجرای پروژه‌های کلان بهره‌بگیرد.

این درحالی است که پروژه‌های عمرانی کلان از جمله پارکینگ شهید مدنی، بوستان شهید مدنی و خیالستان زندگی این روزها در حال اجرا ست. در این میان، یکی از سیاست‌های شهرداری بحث نگهداشت شهر است که با اجرای پروژه‌های محلی محقق می‌شود. «مسعود رنجبریان» شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «امروزه تقاضای شهروندان در خصوص پروژه‌های عمرانی نسبت به گذشته تغییر کرده است و آنها دیگر از شهرداری توقع ساخت مرکز خرید یا پروژه‌های کلان ندارند، هر چند این موارد هم برای رفاه شهروندان مهم است اما بینش آنها در این خصوص تغییر کرده و ترجیح می‌دهند مسئولان شهرداری به سمت بحث‌های نگهداشت شهر بروند که با اجرای چند پروژه محلی محقق می‌شود.»

  •  ۴۸ خیابان نونوار می‌شود

تغییر چهره‌ خیابان‌های سالخورده 

قرار است پروژه‌های متعددی در بخش غربی منطقه ۸ که بافت فرسوده دارد و از قدمت زیادی برخوردار است اجرا شود. رنجبریان در این خصوص می‌افزاید: «خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده و در نظر گرفتن اعتبارات خوب توسط شورای شهر، توانستیم اعتبار پروژه‌های توسعه محله را برای ۴۸ خیابان در نظر بگیریم.» او به جزئیات این پروژه‌ها اشاره و تأکید می‌کند: «عمده پروژه‌های توسعه محله در نواحی ۳ و ۲ در محله‌های تسلیحات، زرکش، وحیدیه و لشکر و تعداد محدودی هم در برخی معابر ناحیه یک اجرا می‌شود. این درحالی است که بافت ناحیه یک جدیدتر و فاقد بافت فرسوده بوده و قرار است در ۴۸ خیابان که بالای ۴۰ سال قدمت دارند و تاکنون اقدامات خاصی در آنها انجام نشده تغییر و تحولات وسیعی صورت بگیرد؛ تغییر و تحولاتی که لازمه زندگی شهری است.» 

  •  ساماندهی معابر اولویت معاونت فنی و عمران

یکی از مشکلاتی که در خیابان‌ها و معابر نواحی ۳ و ۲ دیده می‌شود، کم بودن عرض گذرها است و دربیشتر خیابان‌ها عملاً فضایی برای پیاده‌رو وجود ندارد. رنجبریان با یادآوری این موضوع می‌گوید: «معابری که برای اجرای پروژه‌های محلی در نظر گرفته شده‌اند عرض ۶ متری دارند که پیاده‌رویی با عرض ۴۰ سانت در آنها تعبیه شده است و عملاً عابران برای‌ تردد در آن با مشکل مواجه هستند و دربیشتر خیابان‌ها اصلاً پیاده‌رویی وجود ندارد.»

او به مشکلات این معابر می‌پردازد و می‌افزاید: «مشکل اصلی معابر در بافت فرسوده از جمله محله‌های وحیدیه، کرمان، لشکر، مجیدیه و زرکش فرسوده بودن نهر و جوی‌ها است و همین امر باعث انباشت زباله و جولان جانوران موذی می‌شود و به مشکلات زیست‌محیطی دامن می‌زند. او همچنین به ساماندهی خیابان نبی‌ئیان در محله وحیدیه اشاره می‌کند و می‌گوید: «وضعیت نهرها در خیابان نبی‌ئیان مطلوب نبود. در نخستین قدم نهرهای این خیابان را سرپوشیده کردیم که در این حالت شاهد جولان موش نخواهیم بود و از طرفی هدایت آب‌های سطحی راحت‌تر صورت می‌گیرد و زیر نهرها پر شده و لوله‌گذاری صورت گرفته است.»

  •  خیابان نبی ئیان آسفالت می‌شود

نخستین مشکلی که شهروندان در بدو ورودشان به خیابان نبی‌ئیان با آن مواجه بودند، نابسامانی پیاده‌رو بود. خوشبختانه در این زمینه اقدامات عمرانی مطلوبی انجام شده است. رنجبریان در خصوص متراژ پیاده‌روسازی انجام شده در این خیابان توضیح می‌دهد و می‌گوید: «پیاده‌روسازی در ۲ طرف خیابان نبی ئیان ایجاد شده و عرض پیاده‌روها از ۸۰ سانتیمتر به ۲‌متر رسیده است.

به‌صورت کلی ۴۴۰۰‌متر پیاده‌روسازی صورت گرفته و همچنین لوله‌گذاری در فضای سبز این معبر برای انجام آبیاری قطره‌ای انجام شده است.» رنجبریان در خصوص فرسودگی آسفالت این معبر هم اضافه می‌کند: «در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در این خیابان وجود دارد، وضعیت نامطلوب آسفالت است که به دلیل دما و آلودگی هوا در این زمینه فعلاً اقدامی انجام نخواهد شد. با توجه به برودت هوا در شب هنگام کارخانه‌های آسفالت، به دلیل جلوگیری از یخ‌زدگی آسفالت، تولید ندارند و با توجه به آلودگی هوا پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم در ماه آینده آسفالت این خیابان را به‌صورت کامل انجام بدهیم و این خیابان به یک خیابان نمونه تبدیل خواهد شد.»

  •  خواسته شهروندان را  در اولویت قرار بدهید

تغییر چهره‌ خیابان‌های سالخورده 

یکی دیگر از مشکلاتی که در خیابان نبی ئیان شهروندان با آن مواجه بودند، عدم جانمایی مخازن مکانیزه در این خیابان بود. «محسن لشکری» ساکن خیابان نبی‌ئیان در این‌باره می‌گوید: «ما سال‌هاست از شورایاری خواسته‌ایم مسئولان شهری را ملزم به ایجاد پیاده‌رو در این خیابان کند که سرانجام محقق شد. با توجه به اینکه عرض این خیابان کم بود هیج پیاده‌رویی برای مسیر عابرپیاده وجود نداشت و به همین دلیل مکانی برای جانمایی مخازن مکانیزه در نظر گرفته نشده بود. گاهی مشاهده می‌شد که مخازن زیر پنجره منزل مسکونی ‌شهروندان قرار گرفته‌اند که مشکلاتی را برای اهالی ایجاد کرده بود.» 

  •  فرسودگی آسفالت  در رأس مشکلات شهروندان

با توجه به بررسی پیام‌های ثبت شده در سامانه ۱۳۷ می‌توان دریافت که بیشترین مشکل شهروندان در حوزه فنی و عمران، در خصوص فرسودگی آسفالت است. رنجبریان با اشاره به این موضوع می‌گوید: «بیشترین پیام‌های شهروندان در خصوص فرسودگی آسفالت است. با توجه به اینکه منطقه ۸ جزو مناطق قدیمی و کوچک شهر تهران محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته در خصوص اجرای پروژه‌های زیرساختی مانند مرکز خرید و مجموعه ورزشی اقداماتی در آن انجام شده است اما در بحث نگهداشت که دغدغه شهروندان است، اقدامات خاصی صورت نگرفته و این درحالی است که سال گذشته منطقه ۸ در خصوص توزیع آسفالت به میزان ۱۰۵ هزارمترمربع رتبه اول را کسب کرده است. این موضوع‌خواه ناخواه توقع شهروندان را بالا می‌برد و هر شهروندی تمایل دارد آسفالت مقابل منزلش بهسازی و شرایط استانداردی برایش فراهم شود اما ما متناسب با درخواست‌ شهروندان محله‌ها را در اولویت‌بندی توزیع آسفالت قرار داده‌ایم.»

۴۸ خیابان از لحاظ رسیدگی به وضعیت نهرها، پیاده‌روسازی و توزیع آسفالت ساماندهی می‌شود.

۱۱۰۰ متر پیاده‌روسازی در هر طرف خیابان نبی‌ئیان انجام شده است.  

۱۰۵ هزارمترمربع توزیع آسفالت در سال گذشته در منطقه ۸ صورت گرفته است.  

کد خبر 596036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha