از ابتدای سال تاکنون سوت پایان بسیاری از پروژه‌های عمرانی به صدا در آمده است، برخی از آنها در مرحله اجرا هستند و مواردی نیز قرار است با هدف پاسخگویی به بعضی از مطالبات مهم شهروندان در آینده نزدیک اجرایی شوند.

آبادانی

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  در حالی ‌که عملکرد مطلوب معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۹ در اجرای پروژه‌ها و پیگیری به موقع درخواست‌های شهروندان، از عوامل انتخاب اخیر او به‌عنوان مدیر برتر شهر تهران بوده است، از «محمدمهدی گندمی» دعوت کردیم که در بازدیدی میدانی در جریان وضعیت پروژه‌های عمرانی منطقه ۱۹ قرار بگیریم.

  • پیشرفت ۸۰ درصدی طرح عمرانی خیابان شهامت

خیابان شهامت نخستین طرح عمرانی است که از آن بازدید می‌کنیم؛ معبری که از یک‌سو به خیابان پرازدحام لطیفی راه دارد و از سویی دیگر قرار است به رینگ بوستان ولایت وصل شود. این طرح بعد از سال‌ها چشم‌انتظاری اهالی سال گذشته به اجرا در آمد تا ضمن افزایش دسترسی به رینگ بوستان ولایت، کاهش بار ترافیکی خیابان لطیفی را به همراه داشته باشد. کارگران در بخش انتهایی این گذر در حال تکمیل عملیات پیاده‌روسازی و اجرای کانیو هستند. معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به اینکه طرح مزبور با اقداماتی همچون تملک زمین ارتش، اجرای جدول، کانیو، پیاده‌روسازی، زیرسازی و آسفالت، اصلاح هندسی، رفع معارضان ملکی و فضای سبز و همچنین جابه‌جایی تأسیسات ایستگاه گاز و تیرهای پست برق فشار قوی در ۳ فاز عملیاتی اجرا شده است، می‌گوید: «در مجموع این طرح ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رفع معارض ملکی ارتش، تخریب دیوار و بازگشایی کامل این معبر جزء آخرین اقدامات است که مراحل نهایی و اسنادی آن در حال اجراست و امیدواریم با پایان یافتن آنها تا یک ماه آینده کل خیابان شهامت بازگشایی شود و مورد بهره‌برداری شهروندان قرار بگیرد.» «محمدمهدی گندمی» با اشاره به اینکه این گذرگاه به طول ۲۱۰ و عرض ۲۴ متر برای اتصال خیابان شهید لطیفی به بوستان ولایت ایجاد شده است، می‌گوید: «خیابان شهامت گره اصلی ترافیکی مرکز منطقه یعنی ناحیه‌یک را رفع می‌کند و بار ترافیکی آن را به رینگ بوستان ولایت انتقال می‌دهد.»

  • ساخت یک بوستان در شهرک وصال

مقصد بعدی ما شهرک وصال است. محله‌ای با ساختمان‌های بلند و نوساز که برخی از معابر آن آسفالت شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، اما حضور نیروهای عمرانی در این محدوده نشان‌دهنده ادامه داشتن پروژه‌های مربوط به آن است. معاون شهردار با اشاره به اینکه عملیات پیاده‌روسازی، اجرای جدول و آسفالت معابر نیلوفر ۲، ۳ و ۴ به پایان رسیده و عملیات پیاده‌روسازی و آسفالت‌لایه نهایی خیابان نیلوفر ۵ در حال اجراست، می‌گوید: «پیش از این همه معابر محله شهرک وصال خاکی بود، پیاده‌رو و نهر برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نداشت و ساخت این معابر مهم‌ترین دغدغه شهروندان محسوب می‌شد.

ما در سال ۱۳۹۸ درخواست بودجه دادیم و کار را شروع کردیم و تمام تلاش‌مان این است که این طرح را تا پایان سال کاملاً به پایان برسانیم.» گندمی به زمین ۳ هزار متری مثلثی شکل که در قسمت انتهایی این معابر قرار گرفته است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «با هدف رفع کمبود فضای سبز در این محله، بهینه‌سازی اوقات فراغت و ارتقای کیفیت محیطی محله، بوستانی به مساحت ۳ هزارمترمربع جنب خیابان ۲۰ متری در حال ساخت این شهرک ساخته خواهد شد. با توجه به تأیید طرح نهایی این بوستان از سوی معاونت فنی و عمران به‌زودی عملیات اجرای جدول و پیاده‌روسازی و بناهای مربوطه شامل نمازخانه، سرویس بهداشتی و ساختمان مدیریت و فروشگاه فرهنگی در این بوستان آغاز شده و پس از آن نیز با ساخت فضای سبز و نصب ست‌های بازی و بدنسازی تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد.»

  • تخریب و ساخت ۳ مسجد در منطقه

تخریب و ساخت مجدد ۳ مسجد امام زمان(عج)، حضرت ابوالفضل(ع) و اثنی‌عشر دیگر طرح‌های مهم و در حال اجرای منطقه است که به بازدیدشان می‌رویم. طرح تخریب و ساخت مجدد این مساجد در سال ۱۳۹۳ کلید خورد، اما چند سالی متوقف مانده بود. معاون فنی و عمران منطقه با بیان این موضوع و با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ برای آغاز به کار مجدد این طرح‌ها درخواست اعتبار و با تخصیص اعتبار اندک کار آغاز شده، می‌گوید: «مسجد امام زمان(عج) با متراژ هزار و ۶۵۰ مترمربع یکی از مساجد محله شکوفه است که با پیشرفت ۴۰ درصدی به ما تحویل داده شده بود، ساخت آن روند خوبی داشته و اکنون در حال بهره‌برداری و اقامه نماز است.»
 گندمی درباره مسجد حضرت ابوالفضل(ع) که در خیابان رها، محله نعمت‌آباد واقع شده است، می‌گوید: «مسجدی با متراژ هزار و ۴۵۰ مترمربع را در مرحله ۴۰ درصدی تحویل گرفتیم که اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۷۰ درصد رسیده است. در مرحله نازک‌کاری است، کف طبقه بالا و سنگ دیوارهایش اجرا شده است. ساخت گنبد که وزن سنگینی از پروژه را به خود اختصاص داده در حال اجراست، گچ‌کاری طبقه اول و دوم انجام و سقف آن هم به‌زودی اجرا خواهد شد.» وی ادامه می‌دهد: «اگر اعتبار تأمین شود برنامه ما این است که تا پایان سال کار را خاتمه بدهیم و این مسجد به مرحله اقامه نماز و بهره‌برداری برسد.»
 مسجد ۲ هزار و ۶۵۰ متری اثنی‌عشر هم مسجد دیگری در محله بهمنیار است که در قالب ۳ طبقه در حال ساخت است. معاون شهردار با اشاره به اینکه این پروژه را در مرحله ۳۸ درصد تحویل گرفته‌اند و اکنون در مرحله ۶۰ درصدی است، می‌گوید: «در حال حاضر اجرای عملیات عایق‌کاری ‌بام و دیوارچینی مسجد در دست اجراست و سعی داریم تا پایان سال آن را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.»

  • ساخت خیابان ۱۲ متری انتهای کوچه شیرجنگ

علاوه بر بازدید از پروژه‌های مهم در حال اجرا، گندمی ما را ترغیب می‌کند تا از دغدغه‌های شهروندان و طرح‌هایی که قرار است در آینده‌ای نزدیک با هدف پاسخگویی به این مطالبات اجرا شوند، بازدید کنیم. یکی از این محدوده‌ها به انتهای خیابان شیرجنگ مربوط می‌شود. خیابانی که محل دپوی نخاله بوده و با معضل نشست زمین و ریزش روبه روست. معاون فنی و عمران منطقه ۱۹ با اشاره به اینکه رفع این مشکل با ساخت خیابان ۱۲ متری انتهای خیابان شیرجنگ جزء مهم‌ترین طرح‌هایی است که باید در آینده نزدیک اجرا شود، می‌گوید: «اختلاف ارتفاعی که بین معابر فعلی و تپه کوره‌ها وجود دارد حدود ۸ متر است که به معضلی برای شهروندان تبدیل شده است.

مکاتبات لازم با مشارکت معاونت فنی و عمران و مدیریت بحران منطقه انجام شده است. آزمایش‌های ژئوتکنیک انجام و نامه‌های مرتبط هم به سازمان مشاور برای ارائه طرح ارسال شده است. درخواست اعتبار را براساس برآورد سازمان مشاور، سال آینده برای گرفتن بودجه ارائه می‌دهیم تا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌ها در دستور کار قرار بگیرد.»

  • ساماندهی خیابان پاییزان در آینده‌ای نزدیک

مسیر بعدی ما خیابان پاییزان در محله اسماعیل‌آباد است که یکی از طرح‌های مهم و نیازمند اجرا را در آینده نزدیک به خود اختصاص داده است. گندمی با اشاره به اینکه با هدف پاسخگویی به درخواست شهروندان قصد داریم این خیابان را ساماندهی کنیم، می‌گوید: «طراحی این پروژه انجام شده است، اعتبار آن برای اجرای فاز نخست گرفته شده و پس از برنده شدن پیمانکار در مناقصه، طرح کلید می‌خورد.» این مقام مسئول با بیان اینکه بحث معارضان ملکی خیابان پاییزان معضل مهمی است که معاونت شهرسازی و املاک در حال پیگیری آن است، می‌گوید: «پس از تملک معارضان ملکی، اجرای ساماندهی خیابان پاییزان به طول یک کیلومتر از میدان شهریار تا خیابان شقایق را آغاز خواهیم کرد که براساس آن، اقداماتی چون اجرای نهر اصلی، پیاده‌روسازی، ایجاد فضای سبز، مبلمان شهری و مسیر دوچرخه در ضلع شرقی این خیابان اجرا خواهد شد.»

وی ادامه می‌دهد: «با توجه به اختلاف ارتفاع زیاد، این طرح نیازمند خاک‌ریزی و خاکبرداری است و بعد از انتخاب پیمانکار اجرای فاز اول که مربوط به شرق خیابان است آغاز می‌شود و در ۶ ماهه اول سال آینده به پایان خواهد رسید.» گندمی به ضلع غربی این خیابان اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ضلع غربی خیابان پاییزان کوره‌ها قرار گرفته‌اند که نیازمند تخریب کامل و خاک‌ریزی است. برای این اقدام لازم است تملک کوره‌ها و توافق با مالکان آن انجام شود و در صورت رفع این معارضان در برنامه‌های مهم سال ۱۴۰۰ به آن خواهیم پرداخت.»
 ساخت ساختمان سرای محله اسماعیل‌آباد موضوع دیگر مربوط به این محله است که گندمی در پایان درباره آن می‌گوید: «با توجه به نبود سرای محله در محله اسماعیل‌آباد چند بار مناقصه برگزار کرده‌ایم، اما با افزایش افسارگسیخته تورم شرکت‌کننده‌ای نداشته است. به هرحال بهره‌برداری از چنین مکانی جزء مهم‌ترین طرح‌های ماست که با به سرانجام رسیدن درخواست‌های شورایاران و تعیین برنده مناقصه برای ساخت و بهره‌برداری آن اقدام خواهیم کرد.»

  • رویکرد و انگیزه‌های آقای مدیر برتر

دوعامل به مجموعه ما در شهرداری و معاونت فنی و عمران انگیزه برای تلاش بیشتر داد:
 اول، شهروندان فهیم و نمایندگان ایشان در شورایاری‌ها که با همکاری و پیگیری این عزیزان توانستیم بخش اعظمی از درخواست‌های اهالی را در قالب پروژه‌هایی چه به‌صورت خرد و چه به‌صورت کلان شناسایی و اجرا کنیم. در واقع، این تلاش‌ها برای تحقق شعار «تهران شهری برای همه» صورت گرفته است.
 دوم، همراهی خوب و دلسوزانه همکاران در معاونت فنی و عمران بود که با اعتماد به آنها و همراه با یک برنامه‌ریزی منسجم، توانستیم پروژه‌های راک در افعال و در نهایت به سرانجام برسانیم. در کل، همه همکاران معاونت عمران در ایجاد شرایط اجرایی پروژه‌ها سهیم بوده‌اند و نمی‌توان این نقش پررنگ را کتمان کرد.
اما «تهران شهری برای همه» از نظر من با توجه به شرایط منطقه در پنج شاخص تعریف می‌شود:
۱) محله‌هایی مناسب برای سکونت پایدار
۲) منطقه‌ای با ترافیک روان و ایمن،
۳) تأمین کیفیت مناسب زیست‌محیطی برای ساکنان
۴) برقراری دسترسی‌های مناسب و امنیت‌ تردد و تنوع در سیستم حمل‌ونقل
۵) کاهش تمامی مخاطرات به‌ویژه درخصوص‌ تردد روزانه در معابر.

  • فرجام خوش ۳ طرح    

حین بازدید از پروژه‌های در حال اجرا و نقاطی که نیازمند اجرای پروژه در آینده نزدیک است، راه خود را کج می‌کنیم و به پروژه‌هایی که اخیراً مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تبعات مثبتی را برای شهروندان به همراه داشته‌اند، سری می‌زنیم. تعریض خیابان گلستان یکی از این طرح‌هاست. این خیابان تا یک سال قبل با دربرگیری ورودی و خروجی اصلی میدان میوه و تره‌بار و ۶ مجموعه آموزشی از نظر ترافیکی و امنیتی برای شهروندان به‌خصوص دانش‌آموزان شرایط سختی را ایجاد کرده بود. با هدف رفع این مشکلات طرح تعریض خیابان گلستان از ورودی تا انتهای خیابان اجرا شد که اکنون خوشبختانه ضمن کاهش بار ترافیک و افزایش ایمنی، رضایت شهروندان را در پی داشته است.

ساخت خیابان بیست متری مهرآرا(قالیشویی) که خیابان مهران را به رینگ بوستان ولایت متصل می‌کند هم طرح دیگری است که زمان زیادی از بهره‌برداری آن نمی‌گذرد، اما تبعاتش غیرقابل چشمپوشی است. این خیابان توسط مالکان شرقی و غربی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به‌طور کلی بسته شده بود که با بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۹ شرایط بازگشایی آن فراهم شد. با توجه به اینکه اینجا محل دپوی زباله بود، عملیات خاکبرداری، زیرسازی و در نهایت اجرای آسفالت و ساخت پیاده‌رو در آن انجام شد و چندی پیش برای استفاده شهروندان بازگشایی و بهره‌برداری شد.

ساخت این خیابان علاوه بر کاهش ترافیک در خیابان مهران در افزایش دسترسی شهروندان به رینگ بوستان ولایت نقش بسزایی داشته است. موضوع دیگر طرح تکمیل بلوار ورامینی از میدان شهریار تا بزرگراه آیت‌الله سعیدی است. با تکمیل مسیر شرق به غرب و تراش روکش کل بلوار ۳۵ متری ورامینی به طول ۴۵۰‌متر در سال گذشته، محور غربی منطقه ۱۹ به بزرگراه آیت‌الله سعیدی و مناطق غربی وصل شده که دسترسی ساکنان منطقه را به مناطق همجوار غربی راحت‌تر کرده است.

  • منطقه ۱۹، منطقه‌ای برای همه

معاونت فنی و عمران منطقه ۱۹ به تبعیت از سیاست‌های کلانشهرداری تهران با محوریت تهران شهری برای همه در ۳ موضوع اصلی بهداشت، امنیت و روان‌سازی ترافیکی به تعریف پروژه‌های جدید و پایان پروژه‌های ناتمام اقدام کرده است. این موضوعی است که معاون فنی و عمران منطقه ۱۹ با تأکید بسیار درباره آن می‌گوید: «تلاش ما این بوده است که با بهره‌گیری از این موضوع منطقه ۱۹ را به منطقه‌ای برای همه تبدیل کنیم. افزایش سطح بهداشت با کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و ساخت معابر خاکی باقیمانده از سنوات گذشته، میسر می‌شد که ما را ملزم کرد تا در تعریف پروژه‌های‌مان این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

برای نیل به هدف روان‌سازی ترافیک همه معضلات ترافیکی مانند گره‌های کور ترافیکی، بن‌بست‌ها و مسائلی از این دست را شناسایی و در برخی موارد طرح‌هایی همچون تعریض و بازگشایی معابر را اجرا کردیم.» گندمی با اشاره به اینکه در بحث امنیت موارد زیادی مثل زیرساخت‌ها، ارتقای ایمنی شهروندان با افزایش سیستم‌های روشنایی معابر به اجرا درآمده است، می‌گوید: «اجرای طرح کاهنده‌های سرعت در معابر، مناسب‌سازی معابر، پیاده‌روسازی، کف‌کشی نهرها، همسطح‌سازی دریچه‌ها، درزگیری و همه موضوعاتی که در بحث نگهداشت تعریف شده است، نمونه‌ای از این طرح‌هاست. عملیات لکه‌گیری، روکش مکانیزه معابر و بزرگراه‌های منطقه نیز از دغدغه‌های اصلی معاونت فنی و عمرانی در بحث نگهداشت شهر است که با تلاش همه کارکنان در حال انجام و تحقق است.»

کد خبر 571247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha