ساختمان‌های درهم تنیده و قدیمی، تراکم جمعیتی بالا و نبود زمین برای توسعه و افزایش امکانات و سرانه‌های محله، چالش اصلی مسئولان شهری منطقه ۱۷ است.

بهسازی

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل‌امیرانی:   در کنار اینها کوچه‌های کم‌عرض نیز سبب بروز مشکل در خدمات‌رسانی نیروهای خدمات شهری به اهالی شده‌اند. امکان ورود خودرو به‌خصوص خودروهای امدادی به بیشتر این کوچه‌ها وجود ندارد که در کنار عرض کم، نهرهای قدیمی و تیرهای برق در وسط کوچه، در ایجاد این معضل نقش اساسی دارند. همین عوامل باعث شده تا مسئولان شهری منطقه، مناسب‌سازی کوچه‌ها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. بر همین اساس جوی‌های کوچه‌ها تخریب و به «کانیو» تبدیل می‌شوند. کانیو، جدول‌های بتونی ۷  شکل و  تقریباً همسطح با معابر است که‌ تردد از روی آنها امکانپذیر است و لاستیک خودروها در آنهاگیر نمی‌کند. جابه‌جایی تیرهای برق و آسفالت کوچه‌ها هم در این طرح دنبال می‌شود که همگی به زیباسازی و تعریض معابر کم‌عرض کمک قابل توجهی می‌کند. سراغ «علی رضایی» معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۱۷ رفتیم تا اطلاعاتی درباره این فعالیت‌ها که در قالب پروژه‌های خردمقیاس در حال اجراست، به ما بدهد.

معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۱۷ معتقد است بازسازی نهرها در این بخش از پایتخت اقدامی مهم است که باید سرلوحه فعالیت‌ها قرار گیرد؛ چرا که نهرهای قدیمی مشکلات زیادی در تردد خودروها و عابران ایجاد کرده و از سوی دیگر منجر به ایجاد معضلات زیست‌محیطی شده‌اند. تا پیش از انشعاب منازل به شبکه فاضلاب شهری، پساب منازل وارد نهر کوچه‌ها می‌شد، اما پس از اجرای این عملیات، نهرها کارایی خود را از دست داده و بیش از اینکه منفعت داشته باشند، منجر به ایجاد معضلات شهری می‌شوند. بر همین اساس، نیروهای اجرایی معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۷ از سال گذشته شروع به جمع‌آوری نهرهای قدیمی و نصب کانیو در کوچه‌ها کرده‌اند.

بهسازی کوچه‌های باریک منطقه ۱۷ در قالب پروژه‌های خردمقیاس | چشم بسته قدم بردار!
علی رضایی/ معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه۱۷

«علی رضایی» با اعلام اینکه سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۲۸ متر طول از نهرها قدیمی بازسازی و کانیو شده اند، می‌گوید: «در این اقدام نهرهای ۸۵ معبر بازسازی شده است.» وی به فعالیت‌های انجام شده در این طرح هم که در ۲ ماه نخست امسال در محله‌ها اجرا شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این مدت کم جوی ۱۰ معبر بازسازی و هزار و ۷۰۰ متر طول از نهرها کانیو شد.» رضایی در پاسخ به این سؤال که نهر کدام معابر منطقه بازسازی شده است، می‌گوید: «در سال جاری موفق به اجرای این طرح در خیابان شهید آقانوری و برخی کوچه‌های خیابان‌های شهید قدرت پاکی، شهید مهمان نوازان، شهید فریدون احمدی، شهید علی‌اکبر زاهد، طاهری، مسجد، زمزم (غلامرضایی) و آقایاری شدیم. همچنین نهر کنار گذر پل قلعه مرغی هم بازسازی اصولی شد.»

  •  جابه‌جایی مزاحم‌های بلندقامت!

متأسفانه در زمان نصب تیرهای برق در معابر، توجه زیادی به جانمایی مناسب برخی از آنها نشده است. به‌عنوان مثال، تیرهای برق در وسط کوچه‌ها نصب شده و اکنون در تردد خودروها مشکل ایجاد کرده‌اند. از سوی دیگر برخی ساختمان‌ها در زمان نوسازی، در طرح تعریض معابر قرار گرفته و عقب‌نشینی کرده اند و به همین دلیل تیرهای برق که روزگاری در کنار دیوار این ساختمان‌ها قرار داشتند، اینک با فاصله یک تا ۲ متر از ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده تا تعویض و جابه‌جایی این تیرهای برق ضرورت پیدا کند. معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۱۷ با اعلام اینکه مذاکراتی با مسئولان اداره برق انجام شده می‌گوید: «براساس مشاهدات میدانی و بررسی‌های انجام شده، ۸۸۵ تیر برق در منطقه وجود دارد که باید جابه‌جا شوند. به گفته مسئولان منطقه برق رودکی، تاکنون ۷۵۰ تیر برق جابه‌جا شده اند و مابقی درحال انجام است.» رضایی به همکاری همه جانبه شهرداری منطقه با مسئولان اداره برق برای صدور حفاری‌ها در معابر اشاره می‌کند که منجر به تعویض بیش از ۱۰۰ هزارمتر طول شبکه انتقال نیرو شده، اما عنوان می‌کند متأسفانه آنها آمارهای دقیقی درباره نصب تیرهای برق جدید ارائه نداده‌اند.

۱۴۷ هزار و ۸۰۰ متر طول شبکه فاضلاب شهری در منطقه ۱۷ اجرا شده و فقط ۵ هزار و ۲۰۰ متر طول دیگر تا اتمام این عملیات باقی مانده است.

۱۴۱ هزار و ۲۸۱ متر طول شبکه آب شرب در منطقه ۱۷  وجود دارد که در ۵ سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۷۱ متر از آن بازسازی شده است. در یکسال گذشته هم ۲ هزار و ۸۹۰ متر طول از این شبکه بازسازی شده است.

بهسازی کوچه‌های باریک منطقه ۱۷ در قالب پروژه‌های خردمقیاس | چشم بسته قدم بردار!

  •  راه هموار می‌شود

پس از بازسازی نهرها و جابه‌جایی تیرهای برق، نوبت به آسفالت کوچه و خیابان‌ها می‌رسد تا راه هموار شده و حفاری‌ها سبب صدمه دیدن شهروندان نشود. براین اساس، با وجودی که شهرداری تهران در تأمین آسفالت با مشکلات جدی روبه روست و هزینه‌های هنگفتی نیاز دارد، معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۷ اقدام به آسفالت معابر کرده و این فعالیت همچنان ادامه دارد. به گفته رضایی، ۸۰ هزارمترمربع از معابر منطقه ۱۷ نیاز به آسفالت دارد که برای انجام این کار ۱۰ هزار تن آسفالت نیاز است. وی می‌گوید: «سال گذشته با استفاده از ۶ هزار و ۷۶۱ تن آسفالت، ۵۳ هزار و ۳۶۸ مترمربع از معابر منطقه ۱۷ لکه‌گیری و روکش آسفالت شد. در این اقدام ۵۰ معبر منطقه آسفالت شد و در سال جاری هم ۱۱۰ معبر لکه‌گیری شده است.

این معابر با استفاده از هزار و ۳۱۵ تن آسفالت لکه‌گیری و ۱۰ هزار و ۳۸۲ مترمربع از سطح منطقه برای‌ تردد آسان عابران و خودروها مناسب‌سازی شد.»
پیاده‌رو برخی از معابر منطقه هم ناهمواری زیادی دارند و سال‌ها از ساخت آنها می‌گذرد. به همین دلیل شهروندان به‌خصوص معلولان و سالمندان در زمان حرکت در پیاده‌روها با مشکل مواجه می‌شوند و احتمال صدمه دیدن آنها زیاد است. به همین دلیل معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۷ پیاده‌روسازی را در برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار داده و امسال پیاده‌رو در خیابان زمزم از ابتدای کوچه سیزدهم تا بزرگراه شهید آیت‌الله‌سعیدی، خیابان زاهد حدفاصل خیابان بهبودی تا کوچه صمیمیت، کنارگذر پل قلعه مرغی، خیابان آقانوری و کوچه بهبودی در ناحیه یک ساخته شده است. سال گذشته هم پیاده‌روسازی در ۳۳ معبر انجام شد و اقدام مهم دیگر، ایجاد ۷ هزار و ۳۷۶ متر طول مسیر دوچرخه‌سواری در محله‌های مختلف منطقه ۱۷ بود.

  • خبرهای خوب در راه است

معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۱۷ درباره فعالیت‌هایی که امسال در محله‌ها دنبال می‌شود، می‌گوید: «یکی از درخواست‌های مهم و همیشگی شهروندان، آسفالت خیابان‌هاست. به همین دلیل یکی از برنامه‌های آتی ما تراش و روکش آسفالت معابر اصلی منطقه است.»
«علی رضایی» ادامه می‌دهد: «تراش و روکش آسفالت بزرگراه شهید چراغی هم جزو برنامه‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۷ است. ‌ تردد خودروها در این بزرگراه زیاد است و با آسفالت آن، ضمن تسهیل در ترددها و کاهش ترافیک، از بروز تصادف‌های احتمالی به دلیل وجود چاله‌ها جلوگیری می‌شود.» وی پیاده‌روسازی و ساخت مسیر دوچرخه در خیابان ابوذر را از دیگر برنامه‌های این معاونت بر می‌شمرد و ادامه می‌دهد: «طراحی و ساخت مرکز بهداشتی مهرگان در کنار گذر پل قلعه مرغی، تکمیل ایستگاه پردازش پسماند و مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌های شهرداری منطقه برای‌ تردد آسان شهروندان، از اقدام‌های دیگری است که در امسال انجام خواهد شد.»

کد خبر 614130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha