وجود زمین‌های بایر در بافت‌های مسکونی شهری، یکی از معضلاتی است که شهروندان در نقاط مختلف پایتخت با آن مواجه هستند.

زمين بي دفاع

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: این زمین‌ها اغلب به دلیل استفاده‌های نا به جا تبدیل به نقاط بی‌دفاع شهری می‌شوند. ‌ تردد افراد معتاد و ایجاد پاتوق توسط این افراد، دپو نخاله و انواع پسماند خشک و ایجاد جلوه بد بصری باعث می‌شود این زمین‌ها به‌عنوان نقاط بی‌دفاع شناخته شوند. تعدادی از این زمین‌ها در ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۵ واقع شده‌اند که با ارائه طرح و برنامه‌های کاربردی توسط «مهدی استرابی» شهردار ناحیه یک، قرار است این زمین‌های بی‌دفاع ساماندهی شوند.  

زمین‌های بی‌دفاع شهری در بافت‌های مسکونی محله‌ها به ظاهر زمین‌های بایری هستند که در نگاه اول به نظر نمی‌آید که برای اهالی دردسرساز باشند وجود زمین‌های بی‌دفاع شهری در نقاط مختلف ناحیه یک مشکلات بی‌شماری را برای شهروندان و شهرداری ایجاد کرده است. «مهدی استرابی» شهردار ناحیه یک در این باره می‌گوید: «در چند بخش از ناحیه زمین‌های بی‌دفاع شهری داریم که مشکلات عدیده‌ای را برای اهالی و شهرداری ایجاد کرده است. برای شهرداری از لحاظ نظارت دائم و بحث نظافت و وجود آسیب‌های اجتماعی، نبود امنیت و خطرساز بودن موقعیت ملک فعلی شهروندان که بعضا دور تا دور یک ملک خالی است، مشکل‌ساز شده‌اند.»

او به اجرای طرح شوش به‌عنوان یکی از دلایل به وجود آمدن فضاهای بی‌دفاع شهری اشاره می‌کند و می‌افزاید: «سالیان سال است که طرح ۴۵ متری شوش برنامه‌ریزی شده و تقریباً تا تقاطع تیردوقلو و خیابان قاسم مهاجر هم رسیده است و حالا این طرح مدت زمان طولانی است که متوقف شده است. در این طرح حدود ۱۱۰ ملک به متراژ تقریبی ۱۰ هزارمترمربع به‌صورت دندانه‌ای تملک شده است. تملک دندانه‌ای املاک باعث شده در محله‌های ناحیه یک از جمله طیب مینابی با زمین‌های بی‌دفاع مواجه شویم.»

  • پروژه در زمین‌های بی‌دفاع
مهدی استرابی/شهردار ناحیه یک

یکی از راهکارهای شهرداری ناحیه یک برای ایجاد امنیت در زمین‌های بی‌دفاع شهری، تعریف پروژه‌های عمرانی است. استرابی در خصوص ایجاد پروژه‌های عمرانی در این زمین‌ها می‌گوید: «به‌عنوان مثال در محله طیب و درکوچه‌های حمیدی جلال، تهرانی، طالبی، قلی بیگیان، تاری و رضایی که بیشترین آسیب به دلیل وجود زمین‌های بی‌دفاع شهری آنها ایجاد شده، پروژه‌های عمرانی از جمله ایجاد زمین والیبال، زمین چمن و بهسازی محیطی تدارک دیده شده است.  در حاشیه امامزاده سیده ملک خاتون(س) و در بافت فرسوده محله مینابی، خیابان‌های حجت‌الله صادقی، واسعی و غنی‌زاده تخریب‌های دندانه‌ای به واسطه تملک املاک صورت گرفته بود که با توافقی که با سازمان نوسازی انجام شده است، در آنها بلوارهای ۱۰ و ۱۸ متری ایجاد می‌شود.»

  • ایجاد پاتوق ورزشی در ۲ فاز

یکی از زمین‌های بی‌دفاعی که در آن پروژه عمرانی تعریف شده مربوط به زمین مجاور بوستان ماهونیا و شهرداری ناحیه یک است. استرابی در خصوص ساماندهی این زمین بی‌دفاع این‌گونه توضیح می‌دهد: «در مجاورت ناحیه یک و بوستان ماهونیا، زمینی به مساحت ۲ هزارمترمربع به کارگاه مترو اختصاص داشت که بعد از به پایان رسیدن کارهای مترو همچنان این کارگاه پابرجا بود و خودروهای سنگین از کوچه‌های فرعی خیابان ۱۷ شهریور به‌صورت شبانه‌روزی عبور می‌کردند و وارد این زمین می‌شدند. ‌ تردد این خودروها و آلودگی صوتی آنها باعث آزار و اذیت اهالی شده بود و در نهایت با پیگیری توانستیم تجهیزات کارگاهی مترو را از این زمین جمع‌آوری کنیم و بعد از آن این زمین خاکی به زمین‌های بی‌دفاع ناحیه اضافه شد.»

استرابی به ایجاد پاتوق ورزشی در ۲ فاز در این زمین اشاره می‌کند. «در این زمین بی‌دفاع قرار است در ۲ فاز پاتوق ورزشی ایجاد شود. در فاز اول در این زمین بایر اقدامات عمرانی از جمله ایجاد تک جدول، بتن‌ریزی و در فاز دوم تجهیزات ورزشی از جمله میز شطرنج، میز پینگ‌پنگ، ست‌های ورزشی و وسایل بازی کودکان جانمایی می‌شود تا شهروندان از این پاتوق بیشترین بهره ‌را ببرند.»

کد خبر 585120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha