یکی از کمبودهای شایع در منطقه۱۸ نبود امکانات درمانی و پزشکی تخصصی از جمله مغز و اعصاب است.

درمان

 همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:  البته شورایاران و معتمدان محله با طرح این مشکل به مسئولان تلاش کردند خواسته به حق شهروندان برآورده شود، اما هربار به دلیل فراهم نبودن منابع مالی لازم، زمین یا فضای مناسب برای ساخت درمانگاه یا مرکز پزشکی این کار به تعویق افتاد. امسال در قالب طرح‌های «توسعه محله‌محور» و «کوچک مقیاس محلی» و با انجام مطالعات میدانی و بررسی فرصت‌هایی که درمحله‌ها وجود دارد، شاهد اتفاق‌های خوبی در این حوزه هستیم. برای نمونه شناسایی فرصت‌های بالقوه در ناحیه یک منطقه باعث شده تا اجرای عملیات عمرانی تخریب و مقاوم‌سازی سازه‌های ساختمان کاوشکده معلم برای تبدیل آن به درمانگاه شهرداری منطقه ۱۸ دردستورکار مدیریت شهری قرار گیرد. 
این‌طور که شهردار ناحیه یک منطقه۱۸ عنوان می‌کند، ساختمان کاوشکده معلم با زیربنای هزارو۷۲۵‌مترمربع، سال‌ها قبل کاربری فرهنگی و آموزشی داشت و از سال ۱۳۹۴ به دلایلی همچون ناتوانایی درجذب مخاطب، از فعالیت باز ماند. به هرترتیب، طرح تبدیل این مکان به درمانگاه مجهز به دلیل مسائل اقتصادی و زمانبربودن کار مطالعاتی و تحقیقاتی، اجرای این پروژه سال‌ها به تعویق افتاد. اما با روی کارآمدن «سید محمد فیاض» به‌عنوان شهردار منطقه۱۸، اجرای این پروژه‌ محلی در قالب طرح‌های «توسعه محله‌محور» و «کوچک مقیاس» سرعت بیشتری گرفت. 

  •   راه‌اندازی درمانگاه تا سال ۱۴۰۰ 

اگر این روزها به میدان معلم و بلوار مدائن سر بزنید، حتماً متوجه برپایی یک کارگاه عمرانی در محوطه کاوشکده معلم می‌شوید. «حامد شعاعی» شهردار ناحیه یک شهرداری منطقه۱۸ عنوان می‌کند که طی تصمیم‌گیری انجام شده، این ساختمان تا پایان سال به‌طور کامل مرمت و بازسازی شده و درآینده نزدیک به‌عنوان درمانگاه شهرداری منطقه ۱۸ مورد استفاده شهروندان منطقه و مناطق همجوار قرار خواهد گرفت. او عنوان می‌کند که اجرای این پروژه دراولویت برنامه‌های ناحیه یک شهرداری منطقه۱۸ قرار گرفته و در قالب طرح «توسعه محلی» با سرعت و دقت پیش می‌رود. این پروژه تاکنون ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. 

  •  استفاده از خدمات درمانی متنوع

شعاعی عقیده دارد با بازسازی و تغییرکاربری ساختمان سابق کاوشکده معلم و راه‌اندازی درمانگاه شهرداری منطقه ۱۸ در این محل خواسته و نیاز شهروندان برآورده شود واهالی مجبور نیستند برای دریافت خدمات درمانی راهی کلینیک‌ها و مراکز درمانی مناطق دوردست شوند و وقت، انرژی وهزینه زیادی صرف کنند. 
محلی که برای راه‌اندازی این درمانگاه درنزدیکی میدان معلم و بلوار مدائن در نظرگرفته شده، از لحاظ جغرافیایی در بهترین نقطه منطقه۱۸ قرار گرفته، به‌طوری که ساکنان محله فردوس و اطراف آن به آسانی به آنجا رفت‌وآمد خواهند داشت و در یک محل از خدمات متنوع درمانی و پزشکی استفاده خواهندکرد.

شهردار ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۸ از امکانات و تسهیلات پیش‌بینی شده در این مرکز درمانی صحبت می‌کند و می‌گوید: «درمانگاه شهرداری منطقه ۱۸در ۲طبقه و از بخش‌های مختلفی همچون نگهبانی و حراست، اتاق پزشکان متخصص مغز و اعصاب، سالن انتظار مراجعان، اورژانس، داروخانه، سیستم نوبت دهی و... برخوردار می‌شود.»

  •  کاهش هزینه‌های درمان خانوارها

یکی ازمزایای راه‌اندازی درمانگاه درمحله فردوس، کاهش هزینه‌های درمان شهروندان است. به گفته شعاعی، درمانگاه شهرداری منطقه ۱۸ با تعرفه دولتی به بیماران خدمت‌رسانی خواهد کرد و به کمک افراد خیّر، در بخش مددکاری این مرکز برای اقشار ضعیف و کم درآمد که ازعهده پرداخت هزینه دارو و درمان برنمی آیند، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

وی در این باره توضیح می‌دهد: «این درمانگاه زیرنظر شرکت شهرسالم شهرداری تهران فعالیت خواهد کرد و کادر پزشکی و درمانی آن از طرف وزارت بهداشت و درمان تأمین خواهد شد. به همین دلیل شاهد دریافت تعرفه دولتی و کاهش هزینه‌های درمان خانوارها نسبت به سایر کلینیک‌ها و مراکز درمانی خصوصی خواهیم بود.»
شعاعی در ادامه به طرح شناسایی پزشکان خیر در ناحیه یک با همکاری شورایاران، معتمدان و ریش‌سفیدان و کارشناسان اداره اجتماعی و خانه‌های سلامت محله‌های فردوس، تولیددارو و ولی‌عصر(عج) شمالی اشاره می‌کند و می‌گوید: «با اجرای این طرح و ساماندهی پزشکان خیرریال از یک‌سو اطلاعات جامعی از تعداد پزشکان و نوع تخصص آنها دراختیار خواهیم داشت و از سوی دیگر می توانیم مسیر خدمت‌رسانی به خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر از جمله زنان سرپرست خانوار، کودکان یتیم و معلولان را هموار و آسان سازیم.»

  • امتیاز ویژه برای ساکنان مناطق همجوار

محلی که برای راه‌اندازی درمانگاه شهرداری منطقه ۱۸ زیر نظر شرکت شهرسالم شهرداری تهران در نظر گرفته شده، برای ساکنان مناطق مختلف جنوب شهر از جمله۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و سایرشهرک‌های اطراف یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. ضمن اینکه قرار است در این درمانگاه از پزشکان و متخصصان برجسته کشور استفاده شود.


۲ بیمارستان و ۸ درمانگاه در منطقه۱۸ وجود دارد. در محدوده جغرافیایی منطقه۱۸ مراکز درمانی و پزشکی انگشت‌شماری وجود دارد. ۲بیمارستان شامل خیریه غیاثی و شهید فیاض‌بخش (شماره۲) درمحله‌های بهداشت و خلیج‌فارس و ۸درمانگاه خصوصی و دولتی از جمله فرهنگیان، سپیده و... در محله‌ها فعالیت می‌کنند. 

  • رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ خبر داد/ اجرای برنامه‌های سلامت‌محور در راسته‌های تجاری

به همت کارشناسان اداره سلامت شهرداری منطقه۱۸ چند برنامه سلامت محور در راسته‌های تجاری این محدوده اجرا می‌شود. 
«حسن رفیع» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه۱۸ درباره این طرح‌ها توضیح می‌دهد: «با توجه به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، طرح ضدعفونی راسته‌های تجاری این محدوده از جمله راسته کیف و کفش، پوشاک و البسه بلوار شهیدان بهرامی(یاران) و خیابان شریعتی، خیابان شهید رجایی (بازرگان)، صنایع چوبی و مبلمان در بلوار معلم و خیابان شهید آقایی (حیدری شمالی و جنوبی) با همکاری اصناف مختلف به‌طور مداوم تا زمان پایان بحران کرونا انجام می‌شود.

ضمن اینکه برای تحقق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی در مغازه‌ها و فروشگاه‌های پررفت و آمد از جمله نانوایی‌ها، قصابی‌ها و... نسبت به نصب استیکرهای شکلکی در فواصل ۲متری پیاده‌روها اقدام شده است.» رفیع ادامه می‌دهد که یکی دیگر از برنامه‌هایی که با هدف حفظ سلامت کاسبان انجام می‌شود، راه‌اندازی کارگاه آموزشی چگونگی اطفای حریق و مهار آتش‌سوزی در مغازه‌ها و تولیدی‌هاست تا میزان آمادگی اصناف در زمان حوادث غیرمترقبه ارتقا یافته و از بروز خسارت‌های مالی و جانی در زمان وقوع حوادث مختلف جلوگیری شود. 
بیشتر این آموزش‌ها به‌طورمنظم و چهره به چهره در واحدهای صنفی و تجاری از جمله مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به اجرا درمی‌آید. در این برنامه مشترک کارشناسان ستاد مدیریت بحران، اداره سلامت، رفاه و خدمات اجتماعی، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مستقر در منطقه ۱۸ و کارشناسان حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست با یکدیگرهمکاری دارند و ضمن ارائه اطلاعات لازم به کاسبان در حوزه‌های تخصصی خود، پاسخگوی سؤالات آنها هستند.»

کد خبر 534951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha