سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

وقتی تابستان و خورشید داغش می آیند، مردم از هر وسیله‌ای برای در امان ماندن از تابش نور خورشید و فرار از گرما، استفاده می‌کنند.

عینک آفتابی خودروها

هرچند تصور بر این است که خودروسواران کمتر از سایر مردم گرمای طاقت فرسای تابستان را تحمل می‌کنند اما سوار شدن درخودرو‌هایی که کولر ندارند هم با پیاده‌روی زیر آفتاب تفاوت چندانی‌ندارند.

به همین منظور رانندگان سعی می‌کنند از انواع آفتابگیر‌ها برای جلوگیری از تابش نور خورشید به داخل خودرو استفاده کنند.

برخی از انواع آفتاب‌گیر‌ها برای شیشه جلو طراحی شده و از داغ شدن فرمان و دم کردن خودروی پارک شده جلوگیری می‌کننداما تعدادی از رانندگان علاوه بر شیشه‌های جلو و کنار، برای شیشه عقب هم از این آفتاب‌گیر‌ها می‌زنند که در پدید آمدن حوادث رانندگی بی‌تاثیر نیست.

این آفتاب‌گیر‌ها که مانند عینک دودی بسیار تیره هستند، شیشه عقب را کاملا استتار کرده و موجب می‌شوند که راننده نتواند از آینه، پشت سرش را ببیند. همچنین در هنگام دنده عقب گرفتن هم این مشکل تشدید می‌شود.

از سوی دیگر خودرو‌هایی هم که پشت این خودرو‌های گریزان از گرما حرکت می‌کنند، با توجه به تیره شدن شیشه نمی‌توانند از وضعیت ترافیکی جلوی این خودرو آگاه شوند و احتمال تصادفات رانندگی در صورت ترمز ناگهانی این خودرو افزایش می‌یابد.

حاشیه نا‌امن

گویا سهل‌انگاری برخی بساز‌بفروش‌ها به داخل ساختمان محدود نشده و بیرون از ساختمان نیز می‌توان گوشه‌هایی از سهل‌انگاری‌های آنها را مشاهده کرد. برای نمونه گاهی اوقات، داربست‌هایی که برای نصب سقف‌ محافظ پیاده‌رو نصب می‌شود، به هیچ‌وجه پوشش مناسبی ندارند.

در حالی که پیاده‌روی مجاور برخی ساختمان‌ها با مصالح و دیگر لوازم بنایی مسدود است و این سد معبر، رهگذر را برای ادامه مسیر، راهی خیابان می‌کند، حاشیه جلوی ساختمان، فاقد سقف محافظ است و بنابراین تمام رهگذران و خودرو‌های عبوری از‌ ‌‌این حاشیه نا‌امن در معرض خطر هستند.

برخی دیگر از بسازبفروش‌ها نیز با نصب سقف‌های پارچه‌ای در واقع فقط جلوی ریزش شن و ماسه را می‌گیرند و در برابر سقوط اجسام سنگین‌تر مقاومت ندارند.

موتور سواری بدون آینه

در مورد موتورسواری و موتورسواران متخلف آنقدر صحبت شده که دیگر به یک موضوع عادی تبدیل شده است. اما با وجود همه هشدار‌ها، تخلفات سانحه‌ساز موتورسواران همچنان ادامه دارد و همه روزه جان تعداد زیادی از شهروندان در تصادفات رانندگی که مقصر اصلی آن موتورسواران متخلف هستند، گرفته می‌شود.

یکی از تخلفات موتورسواران، برداشتن آینه‌های بغل است که موجب می‌شود آنها نتوانند از وضعیت پشت سر و کنار موتور آگاه شوند.

تعدادی از موتور سواران متخلف هم که خیابان و بزرگراه را ملک شخصی خود می‌دانند، حتی زحمت برگرداندن سر و نگاه کردن به خودرو‌های کناری را به خود نمی‌دهند و به یکباره اقدام به تغییر مسیر و حرکات مارپیچ می‌کنند.

همچنین این موتور سواران با اعتماد به نفس کامل در خط سرعت بزرگراه‌ها حرکت می‌کنند و چون آینه بغل ندارند از چراغ زدن‌های ممتد خودرو‌های پشت ‌سر که قصد عبور از این خط را دارند، آگاه نمی‌شوند.

با توجه به شایع بودن تخلفات موتورسیکلت‌ها، انتظار می‌رود که ماموران راهنمایی و رانندگی بیش از گذشته و به طور جدی تر با موتورسواران متخلف که آینه بغل را از روی موتور بازکرده‌اند، برخورد کنند.

رفت و آمد‌ برق

در چند هفته گذشته که برق مانند میهمان‌های ناخوانده در رفت و آمد بود بسیاری از شهروندان با ستون در شهر چه خبر تماس گرفته و از قطعی‌های مکرر برق شکایت داشتند.

البته این دسته از شهروندان نه تنها از رفتن برق شاکی بودند بلکه از آمدن برق نیز شکایت داشتند زیرا پس از حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت خاموشی، برق پیش از وصل کامل،
4 تا 6 بار قطع و وصل ‌می‌شود.

شاید به همین دلیل باشد که در چند روز گذشته کسب و کار مغازه‌داران سه راه امین حضور اندکی رونق گرفت.

کد خبر 55338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز