همشهری آنلاین: بعد از سفر خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، کشورهای غربی مواضع و مختلفی اتخاذ کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری نووسیتی، خاویر سولانا اعلام کرد که وزیرای امور خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بر تصمیمی نگرفتند.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپایی در پایان اجلاس وزیران امورخارجه‌ این اتحادیه که دوشنبه (28 خرداد) در لوکزامبورگ برگزار شد، درباره اتخاذ تحریم‌های بیشتر علیه ایران بر سر برنامه‌ هسته‌‌ای این کشور در کنفرانسی مطبوعاتی که در مرکز خبری کمیسیون اروپا در بروکسل پخش شد، گفت: امروز تصمیمی در این باره اتخاذ نشد.

سولانا همچنین گفت که اتحادیه اروپا امیدوارست در آینده پاسخ مقامات ایران به بسته‌ جدید مشوق‌ها که روز 14 ژوئن از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان ارائه شده بود را دریافت کند.

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی با عنوان " پیام‌های ضد و نقیض درباره‌ تحریم‌های سختر علیه ایران" نوشت: گوردون براون اعلام کرد که اتحادیه‌ اروپایی با مسدود کردن سرمایه‌های بانک ملی ایران در خارج موافقت کرده است اما سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرد که هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

یک سخنگوی وزارت امور خاجه‌ انگلیس هم گفت که باید گام‌هایی فنی برداشته شود و این اقدام احتمالا ظرف چند روز آینده اجرا می‌شود. وی درباره اخبار ضد و نقیضی که از اتحادیه‌ اروپایی مطرح شده اظهار نظری نکرد.

در عین حال گالاش به سی.ان.ان گفت که اتحادیه محدویت‌هایی را علیه بانک ملی ایران در نشست لوکزامبورگ اعمال نکرده است. وی گفت: نمی‌توانم به شما بگویم که تصمیم برای اعمال تحریم‌هایی عمیق‌تر چه زمانی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش سی ان ان وزارت امور خارجه‌ انگلیس هم برای توضیح درباره‌ این اخبار ضد و نقیض در دسترس نبود.

بر اساس گزارش روزنامه‌ الحیات، گالاش در حاشیه نشست لوگزامبورک، به این روزنامه گفت: اتحادیه‌ اروپا هنوز آمادگی تصمیم گیری برای اعمال تحریم‌های جدید (علیه ایران) را ندارد چرا که ما (سولانا و هیات همراهش در سفر به ایران برای ارایه‌ بسته‌ پیشنهاد به تهران) به تازگی از تهران بازگشته‌ایم و هنوز پاسخ ایران را درباره بسته‌ پیشنهادی غرب دریافت نکردیم. [سولانا دومین بسته را تحویل داد]

وی با طرح این سوال که چطور می‌توان بدون دریافت پاسخ ایران آن را تحریم کرد، گفت: آنچه که در هفته‌های رخ داد این گونه است که فهرست تحریم‌های بیشتر علیه ایران بر اساس قطعنامه 1803 آماده شده و در حال حاضر اتحادیه اروپا در حال بررسی میزان هماهنگی این قطعنامه بین‌المللی با اقدامات قانونی این اتحادیه است.

از سوی دیگر سخنگوی اسلوونی که در حال حاضر ریاست اتحادیه ‌را به عهده دارد،‌ گفت که از توافقی که قرار بود درباره اعمال تحریم‌ها صورت گیرد، اطلاعی ندارد.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس  نیزروز دوشنبه در کنفرانس مشترکی با جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران در لندن گفت: ما هرچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا مذاکرات را حفظ کنیم، اما علاوه بر آن با صراحت اعلام کرده‌ایم که در صورتیکه ایران همچنان راه‌حل‌های پیشنهادی ما را نادیده بگیرد چاره‌ای نخواهیم داشت جز اینکه تحریم‌ها را تشدید کنیم.

به گزارش رویتر، براون افزود: بنابراین انگلیس این را از اروپا ‌خواهد خواست و اروپا نیز با اتخاذ تحریم‌های شدیدتر علیه ایران موافقت خواهد کرد.

نخست‌وزیر انگلیس گفت که لندن در راستای متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم‌اش در آینده دارایی‌های بانک ملی، بزرگترین بانک ایران را مسدود خواهد کرد.

براون با بیان اینکه انگلیس کشورهای اروپایی را به اتخاذ تحریم‌ها علیه ایران تشویق خواهد کرد، افزود: اقدامات امروز در فاز جدیدی از تحریم‌ها در حوزه گاز و نفت آغاز خواهد شد. ما هرگونه اقدام لازم را اتخاذ خواهیم کرد تا ایران از انتخابی که باید انجام دهد آگاه شود و یا نقش خود را به عنوان یک عضو قابل احترام جامعه بین‌المللی ایفا کند و یا با انزوای بیشتر روبرو شود. براون گفت: پیام ما به ایران این است: شما مجبور نیستید مسیر درگیری را انتخاب کنید.

رئیس جمهور آمریکا نیز گفت: اولین انتخاب من این است که این مساله را به طور دیپلماتیک حل کنم.

بوش در آخرین سفر خود به اروپا تلاشی را برای جلب حمایت کشورهای اروپایی علیه ایران آغاز کرد. وی روز سه شنبه در نشست سالانه اتحادیه اروپا تلاش کرد آنها را متقاعد کند در صورت عدم تعلیق برنامه هسته‌یی ایران تحریم های جدیدی را علیه تهران اعمال کنند.

بوش پس از نشست اتحادیه اروپا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کرد و تلاش کرد حمایت او را از افزایش فشار بر ایران جلب کند.

دیدار با سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا، و نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه اقدامات بعدی بوش در مبارزه جدیدش علیه تهران بود و وی در هیچ یک از این دیدارها از لفاظی‌های خود علیه ایران ابایی نداشت.

در عین حال بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستینا گالاش، سخنگوی سولانا که پیش از نشست لوکزامبورگ و پس از سخنان براون، صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت که اروپا در این نشست تصمیم گیری نمی‌کند و افزود: امروز هیچ چیزی بر روی میز قرار نمی‌گیرد.

کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که آماده‌اند تا در پایان ماه مه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند که بانک ملی را نیز هدف بگیرد. گالاش پیش از نشست وزیران گفت: این تحریم‌ها باید به تصویب برسند اما در نشست دوشنبه تصمیمی درباره آنها اتخاذ نخواهد شد.

دیپلمات‌ها گفتند که اتحادیه‌ اروپایی تصمیم گرفت اندکی منتظر بماند تا بداند پاسخ ایران به پیشنهادی که سولانا به تهران ارایه کرد،‌ چه خواهد بود. استفان هادلی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از نشست وزیران امور خارجه‌ی اروپایی مدعی شده بود که در این نشست اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام خواهدشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل ایلام، سخنگوی براون نیز پس از ملاقات بوش و براون گفت که کشورهای اروپایی در اصل درباره تعلیق سرمایه‌های بزرگ‌ترین بانک ایرانی توافق کرده‌اند.

خاویر سولانا که روز شنبه بسته پیشنهادی پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان را به تهران ارایه کرد روز دوشنبه گفت که هنوز پاسخی از جانب ایران دریافت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا در جمع خبرنگاران در لوگزامبورگ گفت: آنها پیشنهاد را گرفتند. ملاقات خوبی بود. آنها قرار است پاسخ خود را به ما بدهند و هرچه زودتر این کار را انجام دهند بهتر است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ملاقات (با مقامات ایرانی) بهتر از آنچه فکر می‌کردم پیش رفت.

سولانا در سفر خود به ایران با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد که هر دو تاکید کردند پاسخ ایران به چگونگی پاسخ غرب به بسته پیشنهادی ایران بستگی دارد.

به گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، دیپلمات‌هایی که رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا را در سفر به تهران همراهی کردند، پس از سفر به ایران گفتند که ایران هیچ نشانی از تعلیق برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم را که مورد درخواست جامعه‌ جهانی است نشان نداد.

با این حال، مقاماتی که برای سولانا کار می‌کنند و دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین که وی را همراهی کردند گفتند که ایران به روشنی گفت که پیشنهاد جدید را با دقت مطالعه خواهد کرد و از هیات بین‌المللی با استقبال گرم‌تری نسبت به گذشته برخورد کرد. 

کریستینا گالاش، سخنگوی سولانا نیز گفت: فضا و واکنش مقامات ایرانی‌ها بهتر از حد انتظار ما بود.

بر اساس این گزارش، سولانا برگه‌ای را به جلیلی داد که در آن شرح می‌داد ایران و جامعه‌ بین‌المللی چ‌طور می‌توانند اولین گام را به سوی مذاکرات کامل درباره‌ی این موضوع بردارند.

بر اساس این پیشنهاد، ایران به غنی‌سازی ادامه خواهد داد اما به عنوان اولین گام اعلام می‌کند که نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیساتش را متوقف می‌کند. در عوض شورای امنیت سازمان ملل و آلمان برداشتن گام به سوی تحریم‌های بیشتر را متوقف می‌کنند

کد خبر 55288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز