چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا در نشست مشترک خود در اسلوونی بر لزوم تشدید فشارهای اقتصادی بر ایران برای کنارگذاشتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم تأکید کردند،

رئیس‌جمهوری آمریکا و صدراعظم آلمان نیز اعمال فشارهای دیپلماتیک بر ایران را تنها راه مقابله با تهران دانستند.به گزارش مهر، آنگلا مرکل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جورج بوش در برلین گفت: ما قصد داریم تا به دیپلماسی فرصت بدهیم.

بوش نیز خاطرنشان کرد: اولین گزینه من برای برخورد با موضوع هسته‌ای ایران، برخورد دیپلماتیک و صلح‌آمیز است، هرچند تمام گزینه‌ها روی میز قرار دارد و هیچ گزینه‌ای از دستور‌کار حذف نخواهد شد.

سران اروپا و آمریکا سه‌شنبه در بیانیه‌ مشترکی تأکید کرده بودند برای اعمال تحریم‌های مالی فراتر از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران آمادگی دارند.

جورج بوش که از روز دوشنبه آخرین سفر دوره‌ای به اروپا در دوران ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده است، تلاش می‌کند تا در این سفر بیش‌ از پیش موافقت متحدان اروپایی خود برای تشدید فشارها بر تهران را جلب کند.

وی پس از گفت‌وگو با مرکل، برلین را به مقصد رم، پایتخت ایتالیا ترک کرد.

دولت سیلویو برلوسکنی که به تازگی در ایتالیا به قدرت رسیده است، نسبت به دولت پیشین ایتالیا هماهنگی بیشتری را با آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران نشان داده است.

بوش پیش از آغاز سفر اروپایی خود در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیون ایتالیا، به صورت تلویحی از پیوستن رم به روند مذاکرات قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از رم، برای گفت‌وگو با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه و گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس به پاریس و لندن خواهد رفت.

کنسرسیوم غنی‌سازی در ایران

گزارش ایسنا حاکی است، به نوشته یک روزنامه آمریکایی پیشنهاد ایجاد مرکز بین‌المللی غنی‌سازی در خاک ایران که اخیرا از جانب تهران در قالب بسته پیشنهادی مطرح و به قدرت‌های جهانی ارائه شد، با استقبال نمایندگان کنگره آمریکا و همچنین مراکز مطالعاتی و پژوهشی این کشور مواجه شده است.

روزنامه بوستون گلوب با اشاره به این طرح نوشت: طرح مذکور که دانشمندان مؤسسه‌ فناوری ماساچوست حدود ۳ سال قبل ارائه کردند و دولت بوش آن را رد کرد، منوط به ایجاد تغییر اساسی در سیاست‌های آمریکاست و واشنگتن باید به جای تلاش برای متوقف کردن فرایند غنی‌سازی اورانیوم در ایران، به ساخت تأسیسات غنی‌سازی در داخل ایران که به‌صورت بین‌المللی اداره شود، کمک کند.

این روزنامه تصریح کرد: اکنون که ایران به فناوری غنی‌سازی دست یافته است، درخواست تلاش برای بین‌المللی کردن تأسیسات ایران در کنگره آمریکا و در میان متخصصان موضوع به‌عنوان مصالحه‌ای آبرومندانه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

بوستون گلوب در ادامه از دانیل فینستین، سناتور دمکرات ایالت کالیفرنیا، چاک هاگل، سناتور جمهوریخواه ایالت نبراسکا، ادوارد مارکی، یکی دیگر از نمایندگان دمکرات کنگره و بسیاری از کارشناسان مؤسسه‌های مطالعاتی آمریکا به‌عنوان حامیان ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در ایران نام برده است.

کد خبر 54710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز