گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اگر ایران به خاطر در پیش‌ گرفتن برنامه هسته‌ای مورد حمله نظامی قرار گیرد، من از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم

به نوشته روزنامه الاهرام مصر، محمد البرادعی علت این موضع‌گیری را خطر بسیار زیاد نظامیگری برای منطقه خاورمیانه و جهان عنوان کرد. این روزنامه به زمان و مکان ایراد سخنان البرادعی اشاره‌ای نکرد.

در همین حال، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس در کنفرانسی درباره عاری‌سازی خاورمیانه از تسلیحات کشتارجمعی در لندن تأکید کرد: تهران هرگز توقف فعالیت غنی‌سازی اورانیوم را که خواسته نامشروع غرب و به ویژه آمریکاست، نخواهد پذیرفت.

به گزارش مهر، وی افزود: ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود اطلاعات کاملی را به آژانس ارائه کرده و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است.

از سوی دیگر، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در دیدار محمد حسینی، سفیر ایران در ریاض گفت: نباید با پرونده هسته‌ای ایران به‌صورت دو‌گانه برخورد شود، بلکه باید موضوع سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی و تهدیدات ناشی از تسلیحات کشتار‌جمعی در منطقه به‌طور یکپارچه مورد بررسی قرار گیرد‌. 

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به دیدار اخیر ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه اجلاس گفتمان مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ملک عبدالله در این دیدار بر همراهی 2کشور برای مقابله با تلاش بیگانگان در منطقه برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان تأکید کرد.

فیصل همچنین ضمن تأکید بر ملاقات سازنده خود با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در حاشیه نشست انتخاب میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری جدید لبنان، ادامه رایزنی مقام‌های 2کشور را برای منطقه مفید و مؤثر دانست.

سفیر ایران نیز در این ملاقات با بیان اینکه براساس گزارش اخیر البرادعی، تمامی فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای ایران تحت نظارت و کنترل آژانس هسته‌ای قرار دارد، گفت: موضوع مطالعات ادعایی که غرب اخیرا مطرح کرده است، کاملا ساختگی، بی‌پایه و ناشی از شیطنت آمریکا و برخی متحدان آن است.

حسینی در پایان این دیدار با ابلاغ پیام منوچهر متکی، وزیر امور خارجه از سعود الفیصل برای شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه عضو جنبش عدم‌تعهد که مرداد‌ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورد.

گفت‌وگوی وزرا

ایسنا: فرانکو فراتینی و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیران امور خارجه ایتالیا و آلمان در مسکو و در حاشیه برگزاری نهمین کنفرانس گفت‌وگوی اروپا و رژیم‌صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه ایتالیا پیش از این دیدار، با تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در لوکزامبورگ درباره ایران گفت‌و‌گو کرده بود.

لیونی در این دیدار مدعی شد: اکنون زمان افزایش تحریم‌ها علیه ایران و به اجرا در‌آوردن آنها در شورای امنیت و اتحادیه اروپاست.

کد خبر 55454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز