گروه سیاسی: همان‌گونه که انتظار می‌رفت، انتشار گزارش آینده مدیرکل آژانس بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران موج جدیدی از حملات جدید رسانه‌ای و رسمی علیه‌ایران را در پی داشته است.

پس از آنکه سه‌شنبه هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس در آستانه انتشار گزارش جدید محمد البرادعی به نقل از دیپلمات‌های ناشناس ادعا کرد تهران مانع از تحقیقات آژانس درباره موضوع مطالعات ادعایی در ایران شده است، خبرگزاری فرانسه نیز دیروز باز هم از قول دیپلمات‌هایی که به نام آنها اشاره‌ای نشد، این ادعا را تکرار کرد.

این خبرگزاری مدعی شد: در گزارش البرادعی تصریح شده که به‌علت مانع‌تراشی ایران در مسیر تحقیقات آژانس، هیچ پیشرفتی در مورد روشن‌شدن ابعاد ادعاهای مطرح‌شده از جانب غرب درمورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت نگرفته است.

پس از رفع ابهام‌های آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران که در قالب 6‌پرسش مطرح شد، کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا ادعاهایی را در مورد ابعاد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کردند که در همان زمان البرادعی این ادعاها را فاقد ارزش برای تأثیرگذاری در مسیر تلاش‌های آژانس خواند.

اما در شرایطی که بنابر اعلام منابع خبری قرار بود گزارش البرادعی دیروز در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گیرد، ایرنا به نقل از یک سخنگوی آژانس اعلام کرد که این گزارش احتمالا عصر دوشنبه ارائه خواهد شد.

نشست فصلی شورای حکام از ۱۳ ‌خرداد به‌مدت یک هفته در وین برگزار می‌شود‌ و گزارش البرادعی باید بین ۱۰ ‌روز تا یک هفته مانده به آغاز اجلاس در اختیار اعضای شورا قرار گیرد.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه ادعا کرد: چنانچه ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درنیاورد و بسته پیشنهادی ۱+۵ که قرار است در روزهای آینده به این کشور ارائه شود را نپذیرد، با تحریم‌های بیشتر شورای امنیت مواجه خواهدشد.

ظرفیت‌هایی برای آغاز مذاکرات

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تأکید کرد: بسته‌های پیشنهادی ایران و ۱+۵ می‌تواند ظرفیت‌هایی را برای آغاز مذاکراتی منطقی ایجاد کند.

علی لاریجانی با بیان اینکه آنچه تا کنون در مورد بسته مشوق‌های پیشنهادی ۱+۵ در رسانه‌ها بیان شده، چندان امیدوارکننده نیست، افزود: امیدوارم آقای سولانا با دست پرتری به ایران بیاید تا بتواند شرایط را به نحو دقیق‌تری رقم بزند.

کد خبر 52798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز