بنر نصب شده در خیابان شهید علیرضا وفایی از برگزاری کلاس آموزشی برای موتورسواران متخلف در سالن اجتماعات فرهنگسرای بهمن خبر می‌دهد.

تخت گاز به سمت حادثه

همشهری آنلاین_رضا نیکنام: همین بهانه کافی است تا با سرهنگ «حمید طریقت» رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶ در محله‌ها همراه شویم تا بدانیم عمده‌ترین تخلف موتورسواران در این بخش از پایتخت چیست. او علت اصلی برپایی کلاس‌های آموزشی را اصلاح رفتارهای نادرست ترافیکی موتورسواران معرفی می‌کند و با توجه به آمار بالای تصادف‌های رانندگی جرحی و فوتی موتورسواران در این منطقه عنوان می‌کند که باید آموزش به موتورسواران جدی گرفته شود. وی با اشاره به گشت‌های روزانه در نواحی ششگانه منطقه ۱۶ و رصد وضعیت عبور و مرور در معابر، تأکید می‌کند که با انجام مطالعات میدانی و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در سال‌های گذشته، محله‌های جوادیه، خزانه بخارایی، نازی‌آباد و یاخچی‌آباد به‌ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم تصادف موتورسواران را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶ با اشاره به گزارش‌ها و مستندات، درباره وضعیت ترافیکی و نوع تخلفات رانندگی می‌گوید: «هر چند مواردی همچون پارک دوبله، سدمعبر، پارک خودرو به شکل مورب و نامناسب، پارک در پیاده‌روها و محل گذر عابران پیاده و توقف خودروها در ایستگاه‌های اتوبوس جزو تخلفاتی است که در بیشتر محله‌های منطقه اتفاق می‌افتد، اما حرکت در مسیر خلاف، ‌ تردد در خط ویژه اتوبوس‌های تندرو و عدم استفاده از کلاه ایمنی، از تخلف‌های شایع و مخاطره‌آمیز موتورسواران در منطقه ۱۶ است.» 

سرهنگ حمیدطریقت /رئیس راهور منطقه16


وقتی همراه با سرهنگ «حمید طریقت» به سمت میدان بهمن می‌رویم، توضیح می‌دهد که متأسفانه در این محل میزان تصادف‌های منجر به جرح و حتی فوت موتورسواران متخلف بسیار بالاست و تا قبل از اجرای طرح‌های ویژه پلیس راهور از جمله اعمال قانون، برخورد جدی با موتورسواران بی‌توجه به قوانین، این گذرگاه به‌صورت مداوم مصدوم و حتی کشته داشت.
 وی به موتورسواری که خلاف جهت بزرگراه شهید تندگویان حرکت می‌کند و قصد دارد از دوربرگردان میدان بهمن به سمت دیگر بزرگراه برود، اشاره می‌کند و می‌گوید: «این موتورسوار، نمونه‌ای از تخلف رانندگی شایع در این دوربرگردان را به نمایش می‌گذارد که علاوه بر به خطر انداختن جان خود و راکبش، به حقوق رانندگانی که در مسیر خودشان در تردد هستند تجاز کرده و آنها را با مخاطرات دیگری مواجه می‌سازد.» 
ستوان یکم «مرتضی امیرزاده» مأمور راهور منطقه هم با ما همراه است. او به سوی موتورسوار متخلف می‌رود و موتورسیکلت را متوقف می‌کند. ضمن بررسی مدارک راننده و موتورسیکلت، برگه جریمه برای او می‌نویسد. امیرزاده عنوان می‌کند که اعمال قانون و برخورد جدی با رانندگان متخلف، عاملی بازدارنده است و تغییر و اصلاح در رفتار این افراد نیاز به فرهنگسازی و تلاش زیادی دارد.  

  • هیچ بهانه‌ای برای تخلف پذیرفته نیست

نیروهای اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶ به‌صورت مداوم در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها گشت می‌زنند و با شناسایی گذرگاه‌های شلوغ ‌درصدد رفع گره‌های ترافیکی بر می‌آیند، اما به گفته رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶، ‌درصد بالایی از علت‌های راهبندان و مسدود شدن مسیر در میدان بهمن، ترافیک کاذبی است که توسط برخی از رانندگان ایجاد می‌شود. طریقت به برخی از این رفتارها اشاره و عنوان می‌کند: «پارک دوبله و سوبله در معابر یا پارک نامناسب خودرو در نزدیکی یا اطراف ایستگاه‌های اتوبوس، شاید در نگاه اول ساده و کم اهمیت به نظر برسد، اما باعث اصلی ایجاد ترافیک و راهبندان می‌شود. برهمین اساس یکی از اقدامات پلیس راهور، برخورد جدی با رانندگانی است که با چنین رفتارهایی، نظم و انضباط ترافیکی شهر را برهم می‌زنند و مشکلاتی را در رفت‌وآمد شهروندان به وجود می‌آورند.» «بهبود عزیزی» از کاسبان بازار نازی‌آباد است که در خیابان اکبر مشهدی متوجه حضور رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه می‌شود. او عنوان می‌کند: «یکی از دلایل مهمی که این خیابان در بعضی از ساعت‌ها شلوغ و پرترافیک می‌شود، پارک خودروها در جای نامناسب است. برخی از افرادی که برای خرید به این محله می‌آیند، خودرو خود را در محل‌های غیرمجاز پارک می‌کنند و باعث اختلال در حرکت خودروها و ایجاد ترافیک سنگین می‌شوند.» طریقت در پاسخ به این شهروند می‌گوید: «هیچ بهانه‌ای برای تخلف از قانون و مقررات پذیرفته نیست و باید با چنین رانندگانی برخورد کرد تا آسایش و امنیت ترافیکی در معابر به وجود آید.»

  •  اینجا عابران مقصرند

بنابه گفته رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶، میزان تصادف‌های رانندگی موتورسواران بیشتر از رانندگان خودرو است که علت آن حجم بالای‌ تردد این وسیله نقلیه به دلیل نزدیکی به بازار بزرگ تهران و البته فراوانی پیک‌های موتوری در این منطقه است. نکته دیگری که از صحبت‌های سرهنگ «حمید طریقت» به دست می‌آید، درباره شایع‌ترین تخلف‌های رانندگی است که البته بازهم موتورسواران در ایجاد آنها نقش و رتبه نخست را دارند. این تخلف، حرکت موتورسواران در خلاف جهت و تردد در خط ویژه اتوبوس‌هاست، اما طریقت در بازدید از چند محل، برای ما مشخص کرد که بیشترین علت شلوغی و راهبندان‌هایی که در منطقه ۱۶ رخ می‌دهد، مربوط به ترافیک‌های کاذب است که علت اصلی آن تخلف‌های انسانی است، نه باریکی مسیر و مواردی از این قبیل. نکته مهم دیگری که وی بازگو می‌کند و متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده، چگونگی اعمال قانون برای عابران پیاده متخلف است. به‌عنوان مثال؛ شهروندانی که از راه‌های خط‌کشی شده عبور نمی‌کنند یا به جای استفاده از پل عابرپیاده از عرض خیابان‌ها می‌گذرند و حقوق رانندگان عبوری را ضایع می‌کنند. رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۶ به یکی از این نقاط که تخلف عابران پیاده در آن آشکار است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «در تقاطع بزرگراه بعثت و خیابان شهید رجایی (چیت سازی)، پل عابرپیاده وجود دارد، اما متأسفانه بیشتر شهروندان از عرض گذر عبور می‌کنند و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. به همین دلیل شاهد تصادف خودروها و موتورسواران با عابران پیاده هستیم که در اصل، عابران پیاده مقصر هستند.» وی تأکید می‌کند: «برای کاهش سوانح رانندگی و ایجاد نظم ترافیکی در شهر و محله‌ها، در ۲ موضوع به‌طور جدی ورود کرده‌ایم؛ اول آموزش و اطلاع‌رسانی و دوم؛ اعمال قانون و برخورد جدی با متخلفان. در بخش اول با برپایی کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برای رانندگان متخلف اعم از موتورسواران و رانندگان خودرو، قصد داریم که آنها رفتارهای اشتباه ترافیکی خود را اصلاح کنند و برای تشویق آنها، در هر محله جوایزی به قید قرعه به آنها اهدا می‌شود. در بخش دوم هم که به آسایش و امنیت شهروندان مربوط می‌شود، هیچ‌گونه بخشش و گذشتی در کار نیست و با متخلفان رانندگی به شدت برخورد خواهد شد.»  

کد خبر 549412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha