همشهری آنلاین: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تشکیل گروه ویژه برای برخورد با خودروهای فاقد پلاک و خودروهایی که پلاک خود را به هر شکلی جابجا می‌کنند از شنبه خبر داد و گفت: برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، خط قرمز پلیس از روز شنبه در پایتخت خواهد بود.

حسین رحیمی

به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی در حاشیه همایش روسای راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه 19 طرح عملیاتی امسال در دستور کار پلیس قرار گرفته است، افزود: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری، امسال سال "نهادینه کردن اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی با روحیه جهادی و حماسی" در پایتخت است.

وی شعار امسال را «شهر قانون، شهروند قانونمدار و کاهش سوانح و حوادث ترافیکی»، عنوان کرد و گفت: در بخش طرح‌های اجرایی و عملیاتی، طرح «امنیت اخلاقی» یکی از طرح‌های ویژه امسال خواهد بود.

رحیمی، خط قرمز پلیس را برخورد با تخلفات حادثه‌ساز عنوان کرد و گفت: در عین حال با توجه به افزایش تخلفات ساکن در شش ماهه نخست سال، طرح برخورد با توقف در حریم و تابلوهای مطلقا ممنوع و حریم میادین، به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرای طرح تشدید برخورد با تخلفات هفت‌گانه موتورسواران از روز شنبه خبر داد و گفت: بر این اساس موتورسیکلت‌هایی که راکب آنها فاقد کلاه ایمنی بوده، حرکات نمایشی انجام دهند، در جهت مخالف مسیر حرکت کنند، در خطوط ویژه تردد کنند، بارهای غیرمتعارف ببرند، از چراغ قرمز عبور کنند و در گذرگاه عابرپیاده تردد داشته باشند، بدون اغماض، توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به غیر از تخلفات یاد شده، برخورد با موتورسواران متخلف در خصوص سایر تخلفات نیز انجام خواهد شد، گفت: به غیر از این تخلفات، موتورسواران متخلف پس از توقف موتورسیکلت و توجیه تخلف، فرم ارشادی دریافت کرده و باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند.

به گفته رحیمی، موتورسوارانی که هفت تخلف یاد شده را نیز انجام دهند، برای ترخیص موتورسیکلت باید حتما در دوره‌های آموزشی شرکت داشته باشند. از سوی دیگر بانک اطلاعاتی در این خصوص تهیه شده تا در صورتی که موتورسواری یک بار دوره آموزشی را گذرانده و مجددا تخلف کرده است، حتما به صورت ویژه با آن برخورد خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از برخورد با رانندگانی که نسبت به استفاده از مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان اقدام می‌کنند، خبر داد و گفت: هفت تیم تست سلامت رانندگان در بزرگراه‌ها و سرکلانتری‌های پایتخت از روز شنبه مستقر می‌شوند و بر این اساس افرادی که نسبت به استفاده از مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان اقدام کرده‌اند، ضمن جریمه دو میلیون ریالی و اختصاص 10 نمره منفی برای خودروهای شخصی و 20 نمره برای رانندگان عمومی، گواهینامه‌ آنها به مدت شش ماه ضبط و وسیله نقلیه آنها توقیف و رانندگان آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی همچنین به طرح زوج و فرد اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح با امکانات خاص آغاز شده است که بر این اساس در 125 گلوگاه ورودی، نیروهای پلیس روزانه مستقر هستند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: برابر دستورالعمل صادره، تاکسی‌ها و خودروهای عمومی غیر پلاک تهران به هیچ عنوان اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را نداشته و از ورود آنها به این محدوده جلوگیری می‌شود.

رحیمی، یکی از طرح‌های ویژه پلیس راهنمایی و راهنمایی تهران بزرگ در سال جاری را کنترل گذرگاه عابرپیاده عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون 60 دوربین این گذرگاه‌ها فعال شده‌اند و بدون فلاش زدن، نسبت به ثبت جریمه برای رانندگانی که به گذرگاه عابرپیاده تجاوز کنند، اقدام می‌کنند.

به گفته وی، تا پایان سال شماره دوربین‌ها به 120 دستگاه افزایش خواهد یافت.

وی عابران پیاده، رانندگان و پلیس را سه ضلع مثلث ساماندهی گذرگاه عابران پیاده عنوان کرد و گفت: گذرگاه عابر پیاده، محل حفظ حقوق عابران و در عین حال آموزش رانندگان و عابران برای تردد از این مسیر است که بر این اساس تلاش خواهیم کرد ضمن کانالیزه کردن معبر عمومی عابران پیاده و انجام خط‌کشی‌های برجسته در این محل‌ها، به عابران نیز اجازه ندهیم در زمانی که چراغ آنها قرمز است، از گذرگاه عبور کنند و موجب ایجاد تداخل در تردد خودروها شوند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: انتظار داریم رانندگان نیز ضمن رعایت قوانین و مقررات رانندگی، به هیچ عنوان بر روی خط عابر پیاده توقف نکنند.

رحیمی از اجرای طرح برخورد با خودروهای آلاینده دودزا به عنوان یکی دیگر از طرح‌های پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در سال جاری نام برد و گفت: علی‌رغم کاهش تعداد خودروهای آلاینده دودزاده در پایتخت، با معدود خودروهای آلاینده امسال به طور جدی برخورد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خودروهای دارای نقص فنی با نصب پلاک تعمیرگاه، فک پلاک شده و ملزم می‌شوند نسبت به رفع مشکل خودروی خود اقدام کنند.

رحیمی از ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های سه‌چرخ در پایتخت خبر داد و گفت: برابر تدابیر اتخاذ شده، ظرف یک ماه آینده تمامی موتورسیکلت‌ها از پایتخت جمع‌آوری و ماموران پلیس نیز در صورت مشاهده، حتما نسبت به توقف آنها اقدام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از برخورد با رانندگانی که نسبت به دستکاری در ارکان خودروی خود اقدام می‌کنند، خبر داد و گفت: متاسفانه تعدادی از رانندگان با اقداماتی همچون خواباندن خودرو، خارج کردن اگزوز، استفاده از لاستیک‌های غیراستاندارد که از طرفین خودرو بیرون زده است، استفاده از لامپ‌های زنون و ... نسبت به تغییر در ارکان خودروهای خود اقدام کرده‌اند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تمامی این خودروها متوقف شده و تا بازگرداندن خودرو به حالت اولیه، اجازه تردد نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک تهران کاهش یافته است، گفت: در عین حال هنوز عده‌ای از رانندگان با اقداماتی مانند کندن پلاک، جابجا کردن آن، دست‌نویس کردن پلاک و چسباندن آن بر روی شیشه عقب، چسباندن کاغذ، آویزان کردن پارچه، استفاده از اسپری‌ها، گل‌مالی و ... نسبت به مخدوش کردن پلاک‌ خود، برای ورود به این محدوده اقدام می‌کنند که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، از روز شنبه 10 تیم ویژه برای برخورد با این دسته از رانندگان به کارگیری خواهند شد و این تیم‌ها ماموریت دارند علاوه بر اعمال قانون و توقیف خودروی مربوطه، نسبت به اعزام رانندگان آنها به مراجع قضایی اقدام کنند.

به گفته رحیمی، تمامی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز مکلف شده‌اند علاوه بر این تیم‌ها، در صورت مشاهده هر گونه جابجایی در محل پلاک خودرو، نسبت به توقیف خودرو اقدام کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در خطوط ویژه تردد می‌کنند، از روز شنبه خبر داد و گفت: تنها وسایل نقلیه امدادی، خودروهای پلاک سیاسی و سفرا در صورتی که سفیر در داخل آن بوده و با نصب پرچم کشور مربوطه، خودروهای پلیس، خودروهای شرکت واحد و خودروهای دارای مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اجازه تردد در خطوط ویژه را دارند.

به گفته وی، خودروها و موتورسیکلت‌های متخلفی که از خطوط ویژه تردد کنند، علاوه بر اعمال قانون 50 هزار تومانی، توقیف و روانه پارکینگ خواهند شد.

رحیمی، یکی دیگر از طرح‌های پلیس راهور تهران را در سال جاری، "برخورد با تخلفات شبانه" عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش ترافیک شبانه، ماموران پلیس با تخلفات حادثه‌ساز در شب، نقص سیستم روشنایی، نداشتن چراغ جلو یا عقب، استفاده از چراغ زنون، تردد خودروهای سنگین در باند سرعت و خودروهای سنگین فاقد پلاک سوم، به طور جدی برخورد می‌کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برخورد با آژانس‌ها و مسافربرهای شخصی متخلف که نسبت به انسداد معابر اقدام می‌کنند را یکی دیگر از طرح‌های پلیس در سال 92 عنوان کرد و گفت: در عین حال برخورد با خودروهایی که بار غیرمتعارف حمل می‌کنند و یا خودروهایی که بدون رعایت مسائل ایمنی نسبت به حمل تیرآهن یا انتقال نخاله‌ها اقدام می‌کنند، به طور جدی برخوردار خواهد شد.

وی از اجرای طرح کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی بار مسافر در پایتخت در سال جاری خبر داد و گفت: در عین حال برخورد با عدم استفاده از کمربند و صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی نیز جزو طرح‌های ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در سال جاری است.

رحیمی با اشاره به اینکه خودروهای پلاک دولتی باید بیشتر از خودروهای پلاک شخصی قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنند، گفت: برابر دستور صادره، برخورد با خودروهای پلاک دولتی که تخلفات رانندگی داشته باشند، در سال جاری تشدید خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ یکی از مهم‌ترین طرح‌های پلیس راهور تهران در سال جاری را برخورد با تخلفات در بزرگراه‌های پایتخت عنوان کرد و گفت: توقف در حاشیه بزرگراه‌ها، دنده عقب رفتن، سرعت و سبقت غیرمجاز و انجام حرکات نمایشی و مارپیچ و تخلیه نخاله در اطراف بزرگراه‌ها به عنوان مهم‌ترین دستور کارهای پلیس بزرگراه است. از سوی دیگر تمامی خودروهایی که بالای 140 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشند، حتما برای انجام تست‌های روحی و روانی، به بهداری ناجا پیش از مراجعه به ستاد ترخیص اعزام می‌شوند.

وی در خصوص تخلف در تونل‌های پایتخت نیز گفت: ثبت تخلف در تونل‌های پایتخت همچنان ادامه دارد، اما متاسفانه عده‌ای تصور می‌کنند به دلیل اینکه دوربین‌های داخل تونل هیچ فلاشی نمی‌زنند، برای آنها تخلف ثبت نمی‌شود این در حالی است که تنها در تونل توحید که هشت دوربین دارد، روزانه 1800 خودروی متخلف اعمال قانون می‌شود.

رحیمی به خط اضطراری تونل‌ها اشاره کرد و گفت: کنترل این خطوط نیز با دوربین انجام شده و تنها خودروهای امدادی و پلیس اجازه دارند از این خط برای تردد استفاده کنند و قطعا در صورتی که سایر خودروها حتی امداد خودروها از این خط استفاده کنند، به صورت سیستمی جریمه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح ارسال پیامک برای رانندگانی که خودروهای آنها به دلیل توقف‌های ساکن با جرثقیل‌های پلیس به پارکینگ منتقل می‌شوند، گفت: در عین حال با توجه به اینکه شماره تلفن همراه جمعی از رانندگان تغییر کرده و اطلاعات آنها در سامانه پلیس راهور ناجا به روز نیست، امکان ارسال پیامک برای برخی از رانندگان وجود ندارد. لذا توصیه می‌کنیم تمامی رانندگانی که اطلاعات آنها تغییر کرده، اما در سامانه پلیس درج نشده است، با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز، به مراکز پلیس +10 برای به روز کردن اطلاعات خود مراجعه کنند.

به گفته وی، به زودی خدمات دیگری نیز در این راستا از طریق تلفن همراه به شهروندان ارائه خواهد شد که اصلاح اطلاعات آنها در سامانه پلیس را ضروری می‌کند.

کد خبر 211116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز