همه چیز در «پارک ترافیک» کوچک‌تر از اندازه واقعی آن در خیابان‌های شهر است...

عباس آباد

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  همه چیز در «پارک ترافیک» کوچک‌تر از اندازه واقعی آن در خیابان‌های شهر است؛ این کودکان هستند که استانداردهای علائم و تجهیزات ترافیکی و حتی عرض معابر این پارک را تعیین می‌کنند. حدود یک سال از ساخت بوستان ترافیک منطقه ۳ توسط شهرداری می‌گذرد و این روزها مخاطبان باغ کتاب می‌توانند سری هم به این پارک آموزشی بزنند؛ پارکی که قرار است کودکان با گردش در آن و سر زدن به گوشه و کنارش، با فرهنگ ترافیکی و علائم راهنمایی و رانندگی و کاربرد آن آشنا شوند.  

پارک آموزش ترافیک منطقه ۳ مساحتی نزدیک به هزار و ۸۰۰‌مترمربع دارد و درست در کنار محوطه باغ کتاب، در اراضی عباس‌آباد جا خوش کرده است. گرچه این پارک آموزشی هنوز مثل دیگر پارک‌های آموزش ترافیک شهر تهران به بخش خصوصی واگذار نشده است اما از زمانی که ساخت آن به پایان رسیده در اختیار عموم مردم قرار دارد.

«مریم‌نخعی» معاون حمل و ترافیک شهردار منطقه۳ می‌گوید: «نزدیک به یک سال از ساخت پارک آموزش ترافیک شهرداری منطقه۳ در اراضی عباس‌آباد می‌گذرد. در این مدت به دلیل غیرحضوری بودن مدارس و لغو اردوها و برنامه‌های گروهی، مهم‌ترین مخاطبان ما که گروه‌های دانش‌آموزی مدارس هستند هنوز آموزش در این پارک را شروع نکرده‌اند. اما از زمان ساخت تاکنون اینجا در اختیار عموم مردم قرار دارد و افراد زیادی با مراجعه به بوستان ترافیک از فضا و امکانات موجود در پارک استفاده کرده‌ و حتی توسط مربیان آموزشی پارک، آموزش‌های لازم راهنمایی و رانندگی ویژه کودکان را پشت سر گذاشته‌اند.»

  • بازی‌های ترافیکی
همه راه‌ها به آموزش ختم می‌شوند
مریم نخعی/معاون حمل و ترافیک شهردار منطقه ۳

مسیر دوچرخه‌سواری، خیابان و چهارراه، میدان، تقاطع، پل عابرپیاده، خط‌کشی‌های ترافیکی، علائم ترافیکی، مسیر حرکت ماشین برقی کودکان و... از جمله فضاهای مختلفی است که در پارک آموزش ترافیک می‌توان سراغش را گرفت. همه چیز در این محوطه به آموزش فرهنگ ترافیکی و راهنمایی و رانندگی مربوط می‌شود.

نخعی می‌گوید: «حتی زمین بازی طراحی شده در این پارک و بازی‌هایی که کودکان در اینجا انجام می‌دهند هم به آموزش و فرهنگ ترافیکی مرتبط است. بچه‌ها در این پارک یاد می‌گیرند که هنگام عبور از بزرگراه‌ها از پل عابرپیاده استفاده کنند یا عبور از محل خط‌کشی عابرپیاده و اهمیت چراغ راهنمایی را درک می‌کنند. معمولاً در پارک‌های ترافیک بهره‌بردار برای جذاب شدن فضای آموزشی و تفریحی از ماشین‌های برقی کوچک مناسب برای کودکان استفاده می‌کند. با واگذاری پارک ترافیک منطقه ۳ و آغاز فعالیت بهره‌بردار خصوصی از آن، این خودروها هم به پارک ترافیک 
اضافه می‌شوند.»

  • دانسته‌هایی که در ذهن بچه‌ها حک می‌شود
همه راه‌ها به آموزش ختم می‌شوند
کوثر بائی‌تبار/مسئول آموزش و پژوهش گروه آموزش فرهنگ ترافیکی در منطقه ۳

گرچه اردوهای دانش‌آموزی پارک ترافیک از ابتدای شیوع کرونا در تهران تعطیل شده است اما آموزش‌های حوزه ترافیک در منطقه ۳ توسط آموزشگران به‌صورت مجازی برقرار است. آموزشگران مورد تأیید معاونت حمل‌ونقل‌وترافیک دوره‌های آموزشی مختلفی از جمله رعایت اولویت‌های ترافیکی در خیابان‌های شهر، استفاده از کلاه ایمنی، قوانین موتورسواری و... را به‌صورت مجازی برگزار می‌کنند.

«کوثربائی‌تبار» یکی از این آموزشگران و مسئول آموزش و پژوهش گروه آموزش فرهنگ ترافیکی در منطقه ۳ است. او می‌گوید: «تجربه سال‌های گذشته من در آموزش به کودکان در پارک ترافیک مناطق دیگر، تجربه موفق و جالبی بود. آموزش‌هایی که همراه با بازی و سرگرمی به‌صورت غیرمستقیم به کودکان ارائه می‌شود به خوبی در ذهن آنها باقی می‌ماند. مثلاً دانش‌آموزانی را به خاطر دارم که بعد از چند سال دوباره برای اردو به بوستان ترافیک آماده بودند و قبل از رسیدن به هر بخش پارک، مباحث مربوط به هر بخش را به خوبی در یاد داشتند. این یعنی آموزش‌ها به خوبی در ذهنشان ماندگار می‌شود.»

  • هر منطقه، یک پارک آموزش ترافیک

سال گذشته بود که با تأکید دکتر حناچی، شهردار تهران قرار بر این شد تا تمام مناطق شهر تهران به پارک آموزش ترافیک تجهیز شوند. کلنگ بوستان ترافیک مناطق یک و ۲ همان زمان به زمین زده شد تا فضایی در این مناطق به بوستان آموزشی قوانین ترافیکی به کودکان تبدیل شود. استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی، خیابان، میدان، چهارراه، پل عابرپیاده، چراغ راهنمایی و... از فضاهای مشترک این بوستان‌ها در تمام مناطق است.

البته طراحی داخلی و چیدمان امکانات و فضاهای داخلی این بوستان‌ها با هم متفاوت است. پارک آموزش ترافیک منطقه ۲ در بزرگراه اشرفی اصفهانی و پارک آموزش ترافیک منطقه یک در ضلع جنوب بوستان مهرگان در ناحیه ۶ این منطقه در حال تکمیل است. این بوستان از طریق بزرگراه‌های ارتش، امام علی(ع) و صیاد شیرازی در دسترس قرار دارد.  
مهم‌ترین گروه هدف پارک‌های آموزش ترافیک گروه‌های سنی کودکان هستند و دانش‌آموزان مدارس ابتدایی تا بتوانند ضمن برگزاری اردویی تفریحی در این بوستان‌ها از آموزش‌های طراحی شده در بوستان ترافیک هم بهره‌مند شوند.  
پارک ترافیک در قالب بازی و سرگرمی‌های عمدتاً گروهی، کودکان را از سنین پایین با اصطلاحات و قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا می‌کند و مهم‌ترین دلیل ساخت این بوستان‌ها ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان است.  

  • آموزش برای همه

کلاس‌های آموزش مجازی گروه‌های سنی محدودی ندارد و اغلب شهروندان می‌توانند در آن شرکت کنند. بائی‌تبار می‌گوید: «دانش‌آموزان کمتر حوصله حضور در کلاس‌های آنلاین را دارند و در عوض گروه‌های سنی بزرگ‌تر بیشتر از این دوره‌ها استفاده می‌کنند. یک روز قبل از برگزاری کلاس‌ها، زمان شروع کلاس آنلاین و لینک مربوط به آن از طریق آموزش و پرورش در اختیار گروه‌های مدارس و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

در این کلاس‌ها امکان تعامل و پرسش و پاسخ وجود دارد و این موضوع باعث جذاب‌تر شدن کلاس هم می‌شود. افرادی که در این دوره‌ها آموزشگر هستند، علاوه بر تخصص و تحصیلات در مقاطع بالا به فن بیان و دیگر اصولی که برای آموزش لازم است هم تسلط دارند و این موضوع به کیفیت برگزاری دوره‌ها به‌خصوص به‌صورت آنلاین کمک می‌کند. از طرفی برخی از شهروندان به دلیل رایگان بودن این دوره‌ها، آن را دست‌کم می‌گیرند. در حالی که تنها دلیل برگزاری رایگان دوره‌ها توسط شهرداری، این است که فرهنگ درست ترافیکی در شهر گسترش پیدا کند. من فکر می‌کنم کلانشهری مثل تهران با چنین ترافیک گسترده‌ای حتماً به این آموزش‌ها در تمام گروه‌های سنی نیاز دارد.»
 

کد خبر 618790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha