چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: کودکان امروز، مردان و زنان آینده هستند؛ همان‌هایی که باید پشت فرمان خودروهای آینده بنشینند و در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهرمان حرکت کنند؛ همان‌هایی که باید به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و بدانند ترافیک یعنی چه و چگونه باید با آن برخورد کرد.

مشق ترافیکی کودکان

اما آيا با روش‌هايي كه برخي در زندگي ترافيكي خود در پيش گرفته‌اند، فرزندان‌ مجالي براي آموزش ترافيك خواهند يافت؟ فراموش نكنيد كه نخستين كانون آموزشي براي كودكان، خانواده است. بزرگ‌تر‌ها با رفتارهاي خود بهترين مربي و معلم در اين زمينه هستند. چگونه مي‌شود انتظار داشت كه يك كودك بدون آموزش‌هاي نخستين، مراحل بعدي را هم بياموزد؟ اين البته تنها يك بعد قضيه است. يك كودك از زماني كه خوب و بد را فهميد، بايد با آموزه‌هاي ترافيكي آشنا شود. او بايد بداند كه چگونه از خود در برابر ترافيك دفاع كند؛ اينكه مثلا مراقب رفت‌وآمد وسايل نقليه ازجمله خودرو‌ها، دوچرخه و موتورسيكلت باشد. خب، پارك‌هاي ترافيك پايتخت براي همين منظور ساخته شده‌اند. اينجا مي‌توانيد با اين پارك‌ها آشنا شويد و درباره فرايند آموزشي در آنها بيشتر بدانيد.

  • پارك ترافيك چه جور جايي است؟

همه‌‌چيز در پارك‌هاي‌ آموزش ترافيك، شكل و شمايلي مينياتوري دارد؛ پل‌هاي عابرپياده، تابلوهاي راهنمايي، ماشين‌ها و راننده‌هايشان. خياباني در اين پارك‌ها كشيده شده كه در نقاط مختلف آن پر است از تقاطع‌هاي همسطح و غيرهمسطح و تابلوهاي راهنمايي و رانندگي. خيابان‌هاي پارك ترافيك عرض اندكي دارند، اما در شكل و ظاهر با يك خيابان واقعي مو‌نمي‌زنند. خطوط سفيد، تابلوهاي حاشيه خيابان، پل‌هاي عابرپياده و چراغ‌هاي‌راهنمايي و رانندگي، در شكل واقعي و اندازه‌هايي كوچك در مسير ديده مي‌شوند. در هر پارك ترافيك، چند ميدان و چهارراه وجود دارد و تردد خودروهاي كوچك برقي كه توسط كودكان هدايت مي‌شوند، حال و هواي يك شهر خيالي را به اين پارك‌ها مي‌دهد. در كنار مسير آسفالت‌شده خيابان، معبري هم با عرضي كمتر براي تردد دوچرخه طراحي شده تا بچه‌هاي دوچرخه‌سوار از آن استفاده كنند و بياموزند كه دوچرخه‌سواري هم شامل قوانين و موازيني است كه بايد رعايت شود.

  • چرا بايد به پارك ترافيك برويم؟

پارك ترافيك از بهترين روش‌ها براي آشناكردن كودكان با موضوع ترافيك است، ضمن آنكه آموزش‌هاي عملي نيز در اين خصوص وجود دارد. در اين مدرسه كودكان در محيطي كاملا ايمن به بازي مي‌پردازند و ضمن بازي و دوچرخه‌سواري، با قوانين راهنمايي و رانندگي آشنا مي‌شوند. به‌عنوان مثال، هنگام نزديك شدن به خط‌كشي عابرپياده، سرعت خود را كم مي‌كنند و اگر كسي خواست از خط‌كشي عرض خيابان را طي كند، ايست كامل انجام مي‌دهند. آنها پشت چراغ راهنمايي به انتظار سبزشدن چراغ مي‌ايستند و سعي مي‌كنند اصول يك رانندگي صحيح و ايمن را ياد بگيرند. تعداد اين پارك‌ها در كل جهان كم نيست و مي‌توان تعداد زيادي از آنها را در شهرهاي مختلف پيدا كرد.

  • فرزندانمان را كجا بايد ببريم؟

شهرداري تهران طي يك دهه گذشته توجه ويژه‌اي به بحث فرهنگسازي ترافيكي ميان كودكان و نوجوانان داشت. از اين‌رو بود كه در اوايل دهه 80، نخستين پارك ترافيك خاورميانه در منطقه غرب تهران به بهره‌برداري رسيد. طي اين سال‌ها، تقريبا هر سال يك پارك ترافيك جديد و مجهز به امكانات قبلي شهر افزوده شد، به‌طوري كه پايتخت در حال حاضر داراي ۱3پارك ترافيك ويژه آموزش كودكان و نوجوانان است. اين جدول نشاني اين پارك‌ها را در اختيار شما قرار مي‌دهد. قرار است در سال آينده همه مناطق تهران به پارك ترافيك مجهز شوند.

  • چطور به پارك ترافيك برويم؟

استفاده از شهرك آموزش ترافيك، براي عموم آزاد و رايگان است. خانواده‌هايي كه فرزند 3تا 15ساله دارند مي‌توانند بين ساعت 8تا 17در روزهاي غيرتعطيل به اين پارك‌ها مراجعه كنند. روش‌هاي بازديد و استفاده از امكانات پارك‌ها را مي‌توان به ۲بخش بازديد گروهي و فردي تفكيك كرد. بازديدهاي گروهي كه از طريق مدارس و مهدهاي كودك صورت مي‌گيرد هر روز بين ساعت‌هاي 8تا 10و 14تا 16 انجام مي‌شود. روش دوم هم بازديد فردي است كه در تمامي ساعت‌هاي روز ميسر است. بازديد گروهي از اين جهت كه برنامه‌هاي مفرح و جذابي در آن پيش‌بيني شده، انتخاب بهتري است. بچه‌هايي كه به‌صورت گروهي براي بازديد مي‌آيند، ابتدا به سالن آمفي‌تئاتر هدايت مي‌شوند و آنجا يك جشن مفرح كه با آموزش مفاهيم ترافيكي همراه است، براي آنان اجرا مي‌شود.

  • چه آموزش‌هايي داده مي‌شود؟

كارشناسان پارك‌هاي ترافيك، كودكان را به ۳ گروه سني تفكيك كرده‌اند و الگوهاي آموزشي خود را متناسب با طيف سني مراجعان درنظر گرفته‌اند. گروه اول كودكان 3تا 7سال هستند. آنها در پارك راه مي‌افتند و مربيان به آنان در مورد تردد در پياده‌رو و خطرهاي احتمالي در معابر شهر توضيح مي‌دهند و به آنان مي‌آموزند كه مفهوم پل عابرپياده و خط‌هاي سفيد و باقي علائم مربوط به پياده‌ها چيست. گروه دوم كه شامل كودكان 7تا 10سال است، آموزش‌هاي متفاوتي مي‌بينند. به آنان گفته مي‌شود كه دوچرخه‌سواري چه خطرهايي دارد و بعضي رفتارهاي خطرناك مثل شوخي در خيابان ممكن است چه حادثه‌هايي به بار آورد. مفهوم هميار پليس نيز به آنان آموزش داده مي‌شود تا در زماني‌كه به همراه والدينشان در خودرو هستند، به موضوعاتي مثل كمربند ايمني و سرعت خودرو، توجه داشته باشند و نسبت به رعايت نشدن قانون واكنش نشان دهند. گروه سوم هم بچه‌هاي 10تا 15سال هستند و آموزش‌هايي كه براي آنان درنظر گرفته شده، تقريبا به آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي نزديك است. آنها مفهوم تابلوها و علائم را كامل فرامي‌گيرند و در مورد قواعد رانندگي، آموزش مفصلي مي‌بينند. بچه‌هاي 7تا 15سال سوار خودروهاي برقي نيز خواهند شد.

  • اين پارك‌ها كاملا ايمن است

يكي از ويژگي‌هاي مهم پارك‌هاي ترافيك پايتخت، ايمني آنهاست؛ يعني والدين مي‌توانند با خيال راحت بچه‌هايشان را براي آموزش به اين پارك‌ها ببرند و به مسئولان اين مراكز بسپارند. در هر پارك چند مربي آموزشي وجود دارد كه حواسشان به بچه‌ها خواهد بود. در ضمن نقاط مختلف پارك هم ايمن‌سازي شده است تا حادثه‌ ناگواري اتفاق نيفتد. ايمني استاندارد اين پارك‌ها قبل از بهره‌برداري به طور كامل ارزيابي مي‌شود و در ضمن اين پارك‌ها از اين نظر در طول سال، چند نوبت مورد بازديد قرار مي‌گيرند. ماشين‌هاي برقي هم كاملا استاندارد و ايمن هستند و آنقدر سرعت ندارند كه بخواهند مشكلي ايجاد كنند. والدين در زمان آموزش مي‌توانند در پارك حضور داشته باشند يا اينكه بروند و به كارهايشان برسند.

  • مناطق و نشاني

پارك ترافيك منطقه 5 شمال‌غربي ميدان پونك
پارك ترافيك منطقه 10 ميدان قزوين، خيابان شهيد عرب
پارك ترافيك منطقه 8 بزرگراه رسالت، بعد از پل سيدخندان، خيابان كرمان‌جنوبي، كوچه شهيدموسوي
پارك ترافيك منطقه 6 انتهاي خيابان كارگر شمالي، خيابان شهيد مقدم، ضلع شمالي بوستان آفتاب
پارك ترافيك منطقه 6 انتهاي خيابان كارگر شمالي، شهرك والفجر
پارك ترافيك منطقه 13 بزرگراه ياسيني، پارك جنگلي سرخه‌حصار
پارك ترافيك منطقه 15 بزرگراه بعثت، شهرك كيانشهر، ميدان امام‌رضا(ع)، خيابان ابراهيمي، خيابان شهيد اسماعيل
پارك ترافيك منطقه 18 چهارراه يافت‌آباد، بلوار معلم، جنوب غربي بوستان قائم
پارك ترافيك منطقه 20 خيابان سلمان‌فارسي، ضلع جنوبي حرم مطهر
پارك ترافيك منطقه 12 خيابان شوش، خيابان شهيد رهگويي
پارك ترافيك منطقه 14 خيابان نبرد جنوبي، خيابان زمزم، خيابان علامه اميني، پارك گلسار
پارك ترافيك منطقه 19 ميدان شهيد سروري، بزرگراه شهيد كاظمي، ضلع شمال شرقي تقاطع خيابان شقايق
پارك ترافيك منطقه 4 ضلع شمال شرق پارك پليس

کد خبر 327751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha