دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

فاطمه علیزاده: ادب آداب دارد و رعایت همین آداب است که دل‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

ساعت خوش

وقتي رفت‌وآمدهاي خانوادگي بيشتر مي‌شود و ارتباط آدم‌هايي كه مدت‌ها بوده كه همديگر را نديده‌اند، دوباره از سر گرفته مي‌شود، ممكن است رعايت‌نكردن بعضي از نكته‌ها باعث ايجاد سوءتفاهم يا دلخوري و برداشت‌هاي متعدد و در يك كلام حاشيه‌هاي پررنگ شود. بنابراين هرچقدر هم كه انسان بانزاكتي هستيد، شايد مرور اين نكات خالي از لطف نباشد و يادآوري‌اش يك روزي يك جايي به‌كار همه ما بيايد.

  • يك تماس 30‌ثانيه‌اي!

آرامش در روابط، حرف اول را مي‌زند. براي سر زدن به يك فاميل چه دور و چه نزديك به آنها زنگ بزنيد و خبر بدهيد كه مي‌خواهيد به خانه‌شان برويد. هرگز سر زده جايي نرويد. با اين تماس 30ثانيه‌اي احتمالا خودتان هم حس بهتري پيدا مي‌كنيد چون احتمال اينكه با در بسته خانه فاميل و اقوام مواجه شويد بسيار پايين مي‌آيد.

  • ساعت مچي ببنديد!

اگر در يك روز به چند نفر قول داده‌ايد تا به آنها سر بزنيد، حتما درست برنامه‌ريزي كنيد و يك مهماني يا گرم گرفتن حرف و شوخي و خنده را فداي قرار و مدار بعدي نكنيد. براي ديگران و وقتشان ارزش قائل باشيد و حتما در ساعتي كه به آنها اعلام كرده‌ايد، در منزلشان حاضر شويد. شايد ناهار تدارك ديده شده، با سهل‌انگاري شما از دهن بيفتد و جمعيتي را منتظر خود نگه داشته باشيد. شايد هم خانواده‌اي كه با آنها قرار گذاشته‌ايد براي ساعت‌هاي خالي خانواده برنامه ديگري داشته باشند.

  • بوي اسكناس تا نخورده لاي‌قرآن!

عيدي رسم ديرين و خوشايند ما ايراني‌هاست. حتما براي كودكان يك عيدي معقول و منطقي درنظر بگيريد. اين عيدي مي‌تواند كتاب يا لوازم‌التحرير يا يك بازي فكري باشد. هرگز افراط نكنيد و اگر اهل عيدي دادن حسابي! هستيد هم مراقب عيدي دادن‌تان باشيد. شايد طرف مقابل شما توانايي جبران آن را نداشته باشد. بنابراين شرايط را درنظر بگيريد.

  • اول از همه بزرگ‌ترها!

هميشه طوري برنامه‌ريزي كنيد كه اول از همه بتوانيد سراغ بزرگ‌ترهاي فاميل برويد و حس ارزشمند بودن آنها را به ايشان گوشزد كنيد. در دورهمي با بزرگ‌ترها حتما پاي حرف‌هايشان بنشينيد و به آنها لبخند بزنيد. هرگز طوري رفتار نكنيد كه حس كنند تعامل با آنها برايتان كسالت‌آور است.

  • لباس پلوخوري!

در ديد و بازديدها از لباس‌هاي مرتب و اتو شده استفاده كنيد. آقايان مي‌توانند از قبل عطر مناسبي براي مهماني‌ها انتخاب كنند. مرتب بودن، شما را حسابي دوست‌داشتني مي‌كند. پس بيشتر از نو و گران بودن لباس‌ها، به مرتب‌بودن و باوقار بودن آنها اهميت بدهيد.

  • بچه‌ها علي، علي بچه ها!

اگر در جمعي حضور داريد كه 2نفر ديگر يا 2 خانواده‌اي حضور دارند كه يكديگر‌ را نمي‌شناسند، در معرفي كردن آنها به هم اصلا تأمل نكنيد چون شما آشناي مشترك آنها هستيد و اين كارتان باعث مي‌شود گرمي بيشتري در جمع‌تان حاكم شود.

  • مراقب زبان‌تان باشيد!

يادتان باشد در سلام كردن پيشقدم شويد. مراقب رفتارتان باشيد تا در سلام كردن هميشه شما زودتر از ديگران اقدام كنيد چون اين كار، هميشه و براي همه خوشايند است و از شما ذهنيت يك انسان خوش‌برخورد را درنظر ديگران مي‌سازد. بنابراين حواس‌تان جمع باشد كه در لحظه اول مهماني‌ها، سرگرم موبايل‌تان نباشيد تا بتوانيد در سلام كردن پيشقدم شويد.

  • شش دانگ حواستان به مهمان باشد!

اگر مهمان‌ داريد، تلويزيون را خاموش كنيد و غير از موارد ضروري، از تلفن همراهتان استفاده نكنيد! اگر در جو مهماني سكوت حاكم شد، حتما يك بحث خوب و خوشايند پيش بكشيد تا سكوت بشكند. يادتان باشد از هر بحثي كه گمان مي‌كنيد مي‌تواند تنش‌زا باشد، دوري كنيد تا آرامش جمع از بين نرود.

  • لبخند بزنيد!

يادتان باشد در مهماني‌ها چه خودتان ميزبان باشيد چه نباشيد، تنها سخنران نباشيد. اگر ديگران تمايل به سخن گفتن دارند، اجازه بدهيد آنها صحبت كنند. مهم‌تر از همه اينكه حرف كسي را قطع نكنيد و اظهار عقيده‌تان را بگذاريد بعد از پايان جمله طرف مقابل.

  • حساب بانكي شخصي!

درباره مسائل مالي خودتان كمتر صحبت كنيد و دارايي‌ها و اموالتان را به رخ ديگران نكشيد يا درباره داشته‌هايتان فخرفروشي نكنيد. البته لازم است كه درباره دارايي‌ها يا فيش حقوقي مهمانان نيز پرس‌وجو نكنيد. شايد كسي تمايلي به ابراز اين مسائل نداشته باشد و از دست شما خشمگين يا ناراحت شود.

  • سكوتِ جايز!

اگر در جايي مهمان بوديد، يا اصلا در ظرف غذاي خودتان در خانه مو يا جسم ناخوشايندي ديديد، فرياد نزنيد. همه تلاش‌تان را بكنيد تا در سكوت كامل و عدم‌جلب توجه ديگران آن جسم را خارج كنيد و به خوردن غذا ادامه بدهيد.

  • تعارف نيامد!

در پذيرايي از ديگران بيش از حد به آنها تعارف نكنيد. مهمانان‌تان را در معذوريت قرار ندهيد شايد كسي رژيم خاص يا بيماري‌ ويژه‌اي دارد كه تمايلي به ابراز آن ندارد. پس اجازه بدهيد تا او خودش خوردني‌ها را انتخاب كند. البته فراموش نكنيد كه از آن طرف بوم هم نيفتيد! تعارف نكردن اسباب پذيرايي به مهمان هم نشانه‌اي از بي‌احترامي است.

  • لطفا دست و پاي گمشده‌تان را پيدا كنيد!

اگر نوشيدني يا غذايي روي فرش يا ميز ريخت، دستپاچه نشويد. از صاحبخانه عذرخواهي كنيد و اجازه بدهيد خودش آن را تميز كند. شما براي پيدا كردن دستمال به سمتي هجوم نبريد و منتظر باشيد تا خود صاحبخانه از شما كمك بخواهد. اگر اين اتفاق در خانه شما افتاد، اخم يا برخورد بدي از خودتان نشان دهيد. با جملاتي مانند «اتفاق است»، يا «چيز مهمي نيست» جو را آرام كنيد. حتي اگر چيز مهمي هم باشد، بعد از رفتن مهمان‌ها به آن رسيدگي كنيد.

  • زبان تشكرتان را فعال كنيد!

بعد از هر مهماني يا خوردن وعده غذايي از صاحبخانه يا همسرتان و كساني كه غذا را تدارك ديده‌اند تشكر كنيد. حتي اگر از يك چيز هم خوشتان نيامد لازم نيست دروغ بگوييد، از چيزهاي ديگري كه باب طبع‌تان بود تشكر كنيد.

کد خبر 328102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha