سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - مرجان همایونی: اینجا سبقت مجاز است. همه جمع شده‌اند تا یکسالگی این گروه را جشن بگیرند.

نهال سبقت مجاز یکساله شد

هدف از گردهم آمدنشان، كمك است و براي اين كمك از هيچ‌چيز دريغ نمي‌كنند. نه سن و جنسيت اينجا مطرح است و نه قوم و قبيله. از هر سن و سال و قوم و فرهنگي كه بخواهيد هستند؛ چون هدفشان مشترك است و آن هم كمك به همنوع است. سالن همايش‌ها منتظر است تا مدعوين پاي در آن بگذارند.

ساعت ۳ بعد از ظهر سه‌شنبه 11 اسفند كم‌كم صندلي‌هاي مشكي‌رنگ سالن پر مي‌شود از مدعوينش؛ مدعويني كه يك وجه مشترك دارند و آن هم گذشت و ايثار است. دكتر ذاكري مديرعامل مؤسسه همشهري، دكتر قربانزاده مديرمسئول و سردبير همشهري و محمد مشاري رئيس گروه مجلات همشهري به همراه گروه سبقت مجاز همشهري اين جمع را همراهي مي‌كنند. مدعوين كه روي صندلي‌ها جاي مي‌گيرند، سرود ملي خوانده مي‌شود و مژده لواساني، مجري برنامه پاي تريبون مي‌رود تا اجرايش را آغاز كند. مجري اين برنامه خود از نخستين چهره‌هايي است كه در روزهاي ابتدايي با سبقت مجاز همراهي كرده.

كليپي از تماس‌هاي مخاطبان سبقت مجاز نمايش داده شده و پس از آن 3 عضو فعال سبقت‌مجاز پاي تريبون مي‌روند و از احساساتشان مي‌گويند؛ از حسي كه سبقت مجاز به آنها داده و اينكه سبقت گرفتن در اين يك زمينه براي آنها زيبا و جالب است.

صحبت‌هاي آنها كه تمام مي‌شود، كليپي ديگر پخش مي‌شود. كليپ مراحل تهيه يكي از گزارش‌هاي سبقت مجازي را نشان مي‌دهد. سوژه آنها خانواده نيازمندي است كه خانه‌شان بعد از زندان قزل‌حصار است؛ خانواده‌اي كه حداقل امكانات زندگي مانند آب و برق و گاز و تلفن را ندارند و براي گذران زندگي‌شان سختي‌هاي زيادي مي‌كشند.

  • كار خير، پول نمي‌خواهد

كليپ كه تمام مي‌شود، دكتر مهدي ذاكري، مديرعامل مؤسسه همشهري پشت تريبون رفت و گفت: «خوشحالم كه بگويم از شروع كار سبقت‌مجاز هيچ قصد سياسي و تبليغاتي نداشته و نداريم و از همه رفتارهايي كه مي‌تواند يك كار خوب را دچار شائبه كند پرهيز كرديم. سعي كرديم اين كار را تا مي‌توانيم به مردم واگذار كنيم. هدف ما ترويج كار خير است. طبيعتا وقتي فرد نيازمندي را معرفي مي‌كنيم قلب‌ها به جنب و جوش مي‌افتد كه به او كمك كنند اما در پس آن كار، دارد يك اتفاق بزرگ‌تري مي‌افتد كه آن ترويج كار خير است.

كار خير شامل همه آدم‌ها مي‌شود از مسلمان‌ها و كافر و مسيحي‌و... كار خير لزوما برگرفته از يك دين نيست، فرهنگي به وسعت تمام دنياست و به انسانيت انسان‌ها بازمي‌گردد. ما در سبقت‌مجاز همشهري به‌دنبال باز تعريف كار خير هستيم. كار خير، يعني كاري كه ما در سبقت مجاز همشهري كرديم، يعني عزم كرديم كه براي ترويج فرهنگ خير در كشوركاري كنيم و كار خير كاري است كه شما عزيزان كرديد يعني عزم كرديد كه كمك كنيد. كار خير لزوما كار آدم‌هاي پولدار نيست. بسياري از مردم وقتي در رابطه با كار خير صحبت مي‌شود فكر مي‌كنند اين مسئله ويژه ثروتمندان است. عيادت كار خير است، آموزش كار خير است، آمدن در كانال تلگرامي سبقت مجاز و دعوت كردن همه بستگان و آشنايان به مشاركت در يك طرح خير كار خير است. پول نداشتن اصلا مهم نيست، پول در محاسبات ما جايگاه خيلي پاييني دارد.»

  • هدف گداپروري نيست

مديرعامل مؤسسه همشهري ادامه داد: « طرحي در دست بررسي داريم كه يك ساختماني براي سبقت مجاز در محلي از شهر كه رفت‌وآمد راحت‌تر باشد ايجاد كنيم. ما يك ريال پول از كسي نمي‌گيريم كه بدهيم به كسي. ما مي‌خواهيم فرهنگسازي كنيم. هيچ دولتي در هيچ جاي دنيا هم نمي‌تواند مشكلات مردمش را بدون اينكه مردم بخواهند كمك كنند، حل كند.

مثلا در همين مؤسسه همشهري سال گذشته ساختماني را كه نزديك يك ميليارد تومان قيمتش بود با اينكه براي كتابفروشي آماده كرده بوديم و مي‌خواستيم يك كتابفروشي بزرگي احداث كنيم تقديم كرديم به زنان سرپرست خانوار. ما نمي‌خواهيم گدا پروري يا تنبل پروري كنيم. بايد ترويج كار خير كنيم. يكي از راه‌هاي ترويج كار خير درست كردن و مهيا كردن زمينه‌هاي كار براي مردم است. جامعه ما همه‌‌چيز را از دولت مي‌خواهد اما هيچ دولتي به تنهايي نمي‌تواند اين مشكلات را حل كند. مردم واقعا دوست دارند كمك كنند، اما نمي‌دانند چطوري و به چه‌كسي. »

  • بچه‌هاي قلعه گنج

حالا نوبت به قلعه‌گنج رسيده بود تا گوشه‌اي از زندگي‌ ساكنانش به نمايش گذاشته شود؛ مردماني كه با فقر دست‌وپنجه نرم نمي‌كنند، بلكه فقر را همدم زندگي‌شان مي‌دانند. آنهايي كه حتي دستشويي و حمام ندارند و اگر كودكشان مريض شود، براي بردن او به درمانگاه هيچ وسيله‌اي ندارند.

قلعه گنج در جنوب كرمان قرار دارد؛ منطقه‌اي كه به جاي خانه، كپر در آن به چشم مي‌خورد؛ زنان و مردان و بچه‌هايي با لباس‌هاي ساده و بلند كه امكانات رفاهي‌شان در حد صفر است.

با انتشار فراخوان كمك به قلعه‌گنج در روزنامه همشهري و فضاي مجازي، مردم باز آستين همت بالا زدند تا به همنوعانشان كمك كنند. اين دهمين سالي است كه گروه جهادي محبين‌الائمه براي كمك به مردم قلعه گنج مي‌روند اما اين نخستين سالي است كه سبقت مجاز آنها را همراهي مي‌كند.

  • تقدير از‌ قهرمانان زندگي

حالا نوبت تقدير است. هدايايي كه مؤسسه همشهري درنظر گرفته تا به رسم يادگاري در اختيار مردان و زناني قرار دهد كه قهرمانان واقعي زندگي‌اند؛ كساني كه پيش از اين گزارش و گفت‌وگو از كارهاي خيرشان در همشهري منتشر شده است.

قهرمان‌ها متعدد هستند و متنوع؛‌مرد ميانسالي كه بيش از ۹۰۰ نفر را از پاي چوبه‌ دار نجات داده، دكتر جواني كه پا را فرا‌تر از مرز‌ها مي‌گذارد و هدفش نجات جان هر انساني است، معلمي كه از ۱۰۴ دانش‌آموز مثل فرزندان خودش نگهداري مي‌كند‌، خانم سالمندي كه تمام اموالش را در اختيار كهريزك قرار داده و خود نيز به آنجا نقل مكان كرده است، 2‌پرسنل بيمارستان سينا كه با گرفتن رضايت موفق شدند جان‌هاي زيادي ببخشند و مادري كه رضايت داده بود اعضاي بدن دخترش را ببخشند و... .

دكتر ناصرعمادي پس از دريافت لوح و تنديس گفت: تاكنون در كشور‌هاي آفريقايي متعددي فعاليت كرده‌ام. اما يكي از خاطرات خوب من در كشور بروندي شكل گرفت.

كشوري با 12ميليون نفر جمعيت كه تا به حال از خدمات پزشكي به شكل امروز برخوردار نبوده است. با همكاري ديگر پزشكان خير بين‌المللي، نخستين بيمارستان اين كشور را راه‌اندازي كردم. در زمان افتتاح اين پروژه، رئيس‌جمهور بروندي در ازاي تلاشي كه كرده بودم مبلغ 30هزار دلار را به من تقديم كرد اما من توضيح دادم كه تاكنون تمامي فعاليت‌هايي كه در آفريقا انجام داده‌ام در راه خير و به‌طور رايگان بوده و حالا هم نمي‌خواهم اين رويه تغيير كند. به جاي اين مبلغ از رئيس‌جمهور خواستم تا نام امام هشتم شيعيان را روي اين بيمارستان بگذارد. بدين‌ترتيب حالا در اين كشور مسيحي‌نشين آفريقايي، بيمارستان «امام‌رضا(ع)» مشغول به فعاليت است.

اما تقدير اينجا به پايان نرسيد واز 3 نفر از همراهان سبقت مجاز نيز تقدير شد؛ 3‌نفري كه پرپيامك‌ترين، نوجوان‌ترين و فعال‌ترين عضو بودند. بعد از آن نيز از 3 خبرنگار و عكاس كه گروه سبقت مجاز را همراهي مي‌كنند تقدير و تشكر شد.

  • نهالي به نشانه يكسالگي

حالا نوبت كاشت درختي بود تا يكسالگي سبقت مجاز را ثبت كند. درخت با كمك مسئولان و مديران همشهري و افرادي كه در محل بودند كاشته شد و بعد از آن نوبت به بريدن كيك بود. تولد براي يكسالگي بدون كيك خالي از لطف است. كيكي كه يكسالگي سبقت مجاز را نويد مي‌داد بريده و بين مهمان‌ها توزيع شد.

اما به رسم يادگاري و براي ماندن خاطره اين جشن زيبا در ذهن مدعوين و مهمان‌هاي جمع، بسته‌هايي در اختيار مهمانان قرار داده شد؛ بسته‌هايي كه حامل سررسيد، يك لوح زيبا مزين به آيه «فاستبقوا الخيرات اين ما تكونوا يأت بكم‌الله جميعا» و دفترچه كوچكي از سبقت مجاز مي‌شد.

  • شما چه مي‌كنيد؟

پيشنهادهاي خود را درباره سبقت مجاز به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 327576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha