شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

مریم سمائی: چند تنه درخت خرما که بر رویش شاخه‌های نخل را می‌گذارند می‌شود سایه‌بان زندگی‌شان. هیچ‌وقت نه سقفی بالای سر داشته‌اند نه معنای خانه را می‌دانند. سال‌هاست درون این کپرها با صبوری زندگی می‌کنند و دم نمی‌زنند. دخترها در کنار مادر، حصیر می‌بافند و پسرها در کوره‌راه‌های سخت و خشن به‌دنبال یافتن لقمه نانی برای خانواده‌اند.

رنج قلعه گنج

اينجا قلعه گنج است. شهرستاني محروم در جنوب استان كرمان كه هم‌مرز با استان سيستان‌و‌بلوچستان و بشاگرد استان هرمزگان است. مردم اين شهر با‌وجود فقر و نداري دل‌هاي مهرباني دارند اما روزگار روي چندان خوشي به آنها نشان نداده است. جمعيت اين شهرستان حدود 70هزار نفر است و ويژگي بارز آن بادهاي گرم و خشك 120روزه سيستاني است كه به‌طور كلي كشاورزي را در اين منطقه مختل مي‌كند و موجب فرو‌رفتن بيشتر مردم در فقر مي‌شود.

  • دستان جهادگران در قلعه گنج

محسن مهديان يكي از مسئولان گروه جهادي محبين‌الائمه كه 10سالي مي‌شود مشغول كار جهادي در اين مناطق است، در اين‌باره مي‌گويد: «حدود 5سال در منطقه بلوچستان سمت دلگان وجلگه بوديم و 5سال هم است كه در جنوب كرمان و در نزديكي قلعه گنج و دهستان‌هاي رمشك و صولان فعاليت مي‌كنيم. گروه جهادي ما هر سال در ايام عيد با جمعيتي بيش از 100نفر در اين مناطق حاضر مي‌شود و در قالب گروه جهادي فعاليت‌هاي عمراني و فرهنگي انجام مي‌دهد.»

  • شب عيد را برايشان ماندگار كنيم

محسن مهديان درباره وضعيت تغذيه اهالي قلعه‌گنج هم مي‌گويد: «برخي از اهالي روستاها دچار سوء‌تغذيه هستند بنابراين ما علاوه بر توزيع هدايا و بسته‌هاي فرهنگي، توزيع مواد غذايي را هم در دستور كار خود قرار داده‌ايم. اهداي مواد غذايي مناسب براي اين مردم حتي براي يك‌بار در سال بسيار ضروري است. خيلي وقت‌ها چند‌ماه مي‌گذرد كه آنها غذاي خوب نمي‌خورند اما مهم‌تر از اين موضوع، بحث شاد كردن خانواده‌ها و بچه‌ها در شب عيد است، اين شادي وقتي همراه با يادگاري‌هايي از طرف مردم كشور باشد برايشان ماندگارتر مي‌شود. سومين نكته حس ديده‌شدن است. همين كه عده‌اي در سراسر كشور اين مردم را مي‌بينند و برايشان هديه مي‌فرستند براي آنها روحيه‌بخش و از طرفي براي مسئولان منطقه‌اي هم دلگرم‌كننده است.»

  • مشاركت اهالي در ساخت مساجد

مهديان ادامه مي‌دهد: «در كنار اين دست فعاليت‌ها هر سال حدود 3باب مسجد هم ساخته مي‌شود چرا كه مردم اين مناطق بسيار مذهبي، خون‌گرم و محب اهل‌بيت هستند و خودشان در كپرهاي كوچك حسينيه زده‌اند و براي مراسم خاص عزاداري مي‌كنند. براي همين ما ساخت مسجد را در اين مناطق شروع كرديم و از خود اهالي هم در عمليات ساخت مشاركت مي‌گيريم كه احساس تعلق بيشتري نسبت به مساجد خودشان داشته باشند. اين بخش زمينه اصلي كار اردوي جهادي را شكل مي‌دهد و همه اعضا از طلاب و دانشجو گرفته تا مردم عادي در كنار هم به ساخت مسجد و مدرسه و خانه عالم مي پردازند. اين كار عمراني زمينه بسيار مساعد و آماده اي را براي كار فرهنگي چه در ميان اهالي و چه در ميان اعضاي اردوي جهادي فراهم مي كند. فضاي پر از محبت و صميميتي كه با حضور اردوي جهادي در منطقه شكل مي‌گيرد محيط مستعدي را براي آموزش عقايد ديني و نظام انديشه انقلاب اسلامي و مسير امام راحل و رهبر معظم فراهم مي‌كند. شناختن الگوهاي جهاد و مبارزه نيز در اين فضا بسيار مؤثر است. اين كار در يك فضاي با نشاط و عاطفي پر از بازي، شعر، سرود، داستان و هر آنچه براي نونهالان و نوجوانان جذاب است انجام مي‌گيرد. بعد از پايان اردو و در ايام تبليغي نيز طلاب جهادي با هجرت به اين مناطق و حضور در مساجدي كه خود گروه ساخته‌اند، مشغول وظيفه بزرگ تبليغي مي‌شوند كه اين نيز تأثيرات تبليغي را چند برابر مي‌كند.» به گفته مهديان كار ديگري كه در اين مناطق توسط گروه جهادي محبين انجام مي‌شود برگزاري اردوهاي مشهد مقدس است. بسياري از اين اهالي تا به حال به زيارت امام رضا(ع) نرفته‌اند. گروه محبين با همكاري بانيان خيّر، مردم را به زيارت مشهد مقدس مي‌فرستد و همان ايام نيز فعاليت‌هاي فرهنگي وآموزشي براي اهالي درنظر مي‌گيرد.

  • سبقت مجازي‌ها همراه با گروه جهادي

شهرستان قلعه گنج، شهرستان محرومي با بي‌نهايت مشكلات است كه ديدن اين مشكلات دل هرهموطني را به درد مي‌آورد به همين دليل است كه گروه جهادي محبين الائمه تصميم گرفته از 25اسفندماه با حضور در اين منطقه كمي از آلام اهالي بكاهد و گل لبخند را براي شب عيد در آن منطقه بكارد.اعضاي باشگاه سبقت مجاز هم در اين راه مي‌خواهند اين گروه جهادي را همراهي كنند و در ساختن اين لبخند‌ها شريك شوند.

اعضاي باشگاه سبقت مجاز در آستانه سال نو با انجام اين عمل خير جمعي مي‌خواهند شب عيد امسال را براي بچه‌هاي قلعه گنج خاطره‌انگيز كنند. تهيه يك بسته شامل مواد غذايي و برخي اقلام ضروري براي استفاده كودكان منطقه محروم روستاهاي اطراف شهرستان قلعه گنج در جنوب استان كرمان مهم‌ترين دغدغه‌اي است كه اين روزها اعضا را به تكاپو انداخته تا به كمك هم اين بسته‌ها را تهيه كنند. هم‌اكنون شناسايي كامل محرومان توسط گروه‌ جهادي محبين‌الائمه صورت‌گرفته و براي ارسال و توزيع هدايا نيز مشكلي وجود ندارد فقط براي تهيه بسته‌ها بايد همت كرد و آستين‌ها را بالا زد.

  • شما چه مي‌كنيد؟

منطقه قلعه گنج در جنوب كرمان يكي از محروم‌ترين مناطق كشور است . شما براي كمك به اهالي قلعه گنج چه مي‌كنيد؟ پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 326403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha