سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم سمائی: می‌خواهم فریاد بزنم نامت را در میان همهمه و شلوغی‌های این زمانه که تو را پشت مزارع خشک و یخ بسته گم کرد و حالا سال‌هاست که از درون قلعه، آوایی به گوش ما نمی‌رسد، می‌خواهم فریاد بزنم نام تو را که معصومانه در گوشه‌ای از این سرزمین خاکی نشسته‌ای و نمی‌دانی که انتظار برای رسیدن بهار چقدر شیرین است.

قلعه گنج

فرياد مي‌زنم تا شايد صدايم به گوش آدم‌هاي اين شهر برسد تا مگر روزهايت را اندكي بهاري كنند و گنج واقعي را نشانت دهند.

  • گنجش صبر است

اغلب روزهاي سال گرم است و غبارآلود، تنها گنج‌اش صبر است؛ صبر مردمي صبور كه با خونگرمي خاص جنوبي‌شان سختي‌ها و كمبود‌ها را تاب مي‌آورند. مردم قلعه‌گنج به نداشتن عادت كرده‌اند. به نخوردن حتي يك وعده غذاي خوب در طول سال. به نداشتن كمترين امكاناتي كه در دنياي امروز مي‌توان براي يك خانواده متصور بود. مردم قلعه‌گنج، رنج بسيار دارند اما گلايه‌‌اي ندارند. كودكانشان جز بازي با خاك و دويدن پي هم سرگرمي ديگري ندارند. مدارسشان بيشتر به چادري موقتي مي‌ماند كه گويي تنها براي يك روز بنا شده چه رسد به اينكه يك سال تمام در آن درس بخوانند و وقت بگذرانند. حكايت قلعه‌گنج، حكايت تحمل است و صبوري.

  • گنج‌هاي نداشته قلعه‌گنج

در شهرستان قلعه‌گنج بخشي به‌نام «چاه‌داد‌خدا» قرار دارد كه از بخش‌هاي بسيار محروم استان كرمان محسوب مي‌شود. دهستان‌هاي رمشك و صولان هم دهستان‌هاي اين بخش هستند كه در فقر جدي به‌سرمي‌برند و مردمش اغلب كپرنشينند. مدارس اين خطه هم بسيار كم است و گاهي دانش‌آموزان بايد حدود 20كيلومتر را با پاي پياده طي كنند تا به مدرسه برسند. بيشتر اين دانش‌آموزان به‌خاطر اين مسير سخت، ترك تحصيل مي‌كنند و خانه‌نشين مي‌شوند. حتي مسيرها به جز مسير اصلي قلعه‌گنج همه خاكي هستند و امكان تردد با خودرو وجود ندارد و مردم مجبورند يا با موتور و يا با قاطر رفت‌وآمد كنند.

در اين شرايط، نبود حمام و دستشويي مشكل ديگري است كه مشكلات اين مناطق را دوچندان كرده به‌طوري كه گفته مي‌شود در يكي از روستاها 30خانواده از 2 يا 3 دستشويي استفاده مي‌كنند و براي حمام هم بايد از آب موتور استفاده كنند. مشكل وقتي حادتر مي‌شود ‌كه مي‌شنويم امكانات بهداشتي و درماني هم در اين مناطق وجود ندارد و اگر فردي نياز فوري به درمان داشته باشد به‌دليل نبود امكانات ممكن است جان خود را از دست بدهد.

بعضي از راه‌ها با باريدن باران‌هاي موسمي و پرشدن رودهاي خشكيده به كلي مسدود مي‌شوند و مشكلات مردم را بيشتر مي‌كند. از بزرگ‌ترين موانع پيشرفت برخي از روستاها مثل راسك، كنارگاهان، كركك، چاهك و سوردر مسيرهاي بسيار صعب‌العبور است كه بردن مصالح را به آنجا سخت مي‌كند.

  • در گرماي 50درجه حتي آب ندارند

انور جامشيري، يكي از اعضاي گروه جهادي محبين‌الائمه و از اهالي همان منطقه است كه برايمان بيشتر از حال و هواي قلعه‌گنج مي‌گويد. گروه جهادي محبين‌الائمه سال‌هاست كه آستين بالا زده و در آن منطقه فعاليت مي‌كند. او در اين‌باره به فاصله زياد روستاها از مركز استان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «گاهي زمان طي مسير از تهران تا كرمان با زماني كه از مركز استان تا يكي از روستاهاي اين منطقه طي مي‌كنيم برابري مي‌كند، جاده‌ها بسيار خراب و خاكي است و دورترين روستا تا مركز استان كرمان حدود 550كيلومتر فاصله دارد».

او درباره وضعيت نامناسب مدارس در اين منطقه مي‌گويد: «مدرسه به‌قدري در اين منطقه كم است كه گاهي دانش‌آموزان مجبورند 150كيلومتر مسير را طي كنند تا به مدرسه برسند بنابراين ترجيح مي‌دهند كه ترك تحصيل كنند و متأسفانه ترك تحصيل و بيكاري، آنها را به سمت اعتياد مي‌برد. چندوقت پيش به يكي از مدارس رفته بوديم كه ديديم با وجود 150دانش‌آموز، نه‌تنها سرويس بهداشتي در مدرسه وجود ندارد بلكه با وجود گرماي 50درجه آب خوردن هم در مدرسه نيست، حالا نبود كولر و پنكه بماند». او مي‌گويد: «مهم‌ترين معضل اين منطقه محروم، معضل اشتغال است چرا كه به‌دليل بادهاي گرم و خشك سيستاني، كشاورزي در اينجا ممكن نيست و برخي افراد به سمت قاچاق كشيده مي‌شوند البته الان برخي از مردم، كارگري در عسلويه را انتخاب كرده‌اند و با شرايط سخت كار مي‌كنند.» جامشيري يادآور مي‌شود: «روستايي در اين منطقه وجود داشت كه مردم آن مجبور بودند 5كيلومتر راه بروند تا به آب برسند چون آب لوله‌كشي نداشتند، با همت اعضاي گروه جهادي آب لوله‌كشي به اين روستا رسيد و لبخند شادي بر چهره خسته اهالي نقش بست».

  • قلعه‌گنج اشتغال مي‌خواهد

جامشيري به پتانسيل بالاي اشتغال‌زايي در شهرستان قلعه گنج اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «من از هموطنان نيكوكار مي‌خواهم اگر مي‌توانند در اين منطقه سرمايه‌گذاري كنند تا رونق اقتصادي روزگار مردم اين منطقه را تغيير دهد و آنها را صاحب امكانات كند».

جامشيري از فعاليت‌هاي فرهنگي هم برايمان مي‌گويد: «سعي داريم بسته‌هاي فرهنگي و عيدانه براي اهالي اين مناطق بفرستيم، مردم اينجا به قدري فقير هستند كه اصلا از شب عيد خبر ندارند هر روزي كه لباس نو به دستشان برسد برايشان عيد است. با مشاركت خيرين مي‌توانيم بسته‌هاي غذايي و عيدانه بيشتري به‌دست مردم اين روستاها برسانيم».

  • سبقت مجاز و همراهي با قلعه‌گنج

باشگاه سبقت مجاز همشهري، براي همراهي با مردم قلعه‌گنج با گروه جهادي محبين‌الائمه همراهي مي‌كند. اين گروه 25اسفند امسال راهي اين منطقه مي‌شود و تا نيمه تعطيلات نوروزي براي مردم قلعه‌گنج برخي از زيرساخت‌ها از جمله، دستشويي و حمام و درمانگاه مي‌سازد. اما سبقت مجازي‌ها در تلاش هستند تا همزمان با تاريخ حركت گروه جهادي محبين‌الائمه مبلغي را جمع‌آوري كرده و براي خريد سبد كالاي عيدانه اقدام كنند. اين سبد‌ها توسط گروه جهادي در قلعه‌گنج توزيع خواهد شد. حتي كساني كه توانايي‌ها و تخصص‌هاي خاصي دارند نيز مي‌توانند براي همراهي با اين گروه راهي قلعه‌گنج شوند.

بدين‌ترتيب طرح پايان سال سبقت مجاز همشهري براي انجام يك كار خير، مشاركت در تهيه اقلام مورد نياز خانواده‌ها و كودكان قلعه گنج است؛ كاري كه اگر به ثمر بنشيند دل خانواده‌هاي بسياري را همزمان با آغاز سال نو شاد خواهد كرد. باشد كه ديگر در آينده‌اي نزديك شرايط اين منطقه براي هميشه دگرگون شود.

  • شما چه مي‌كنيد؟

منطقه قلعه گنج در جنوب كرمان يكي از محروم‌ترين مناطق كشور است . شما براي كمك به اهالي قلعه گنج چه مي‌كنيد؟ پيشنهادهاي خود را به 30003344 پيامك كنيد يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد.

کد خبر 326785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha