دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

مهدی واعظی: این روزها خیلی‌ها مشغول خانه‌تکانی هستند. خب، در هر برنامه خانه‌تکانی هم کلی وسایل و ابزار مختلف کشف می‌شود که سال‌هاست هیچ استفاده‌ای از آنها نشده است.

هرچه می‌توانی  ببخش

 استفاده نشده به معني ازكارافتاده نيست بلكه يعني خانواده شما به آن وسيله نياز ندارد. خب، حالا با اين وسايل چه مي‌توان كرد؟ يك راه سودجويانه‌اش اين است كه به هر نحوي شده، آن را با قيمت چند برابر پايين‌ترش به‌عنوان يك وسيله دست‌دوم بفروشيم. راه ديگرش اين است كه آن را به‌عنوان يك زباله، گوشه خيابان بگذاريم. اما يك راه ديگر هم وجود دارد كه از هر‌دوي اين راه‌ها بهتر است؛ استفاده از طرح هبه. اين طرح به شما كمك مي‌كند كه اين وسايل را به‌دست نيازمند واقعي آنها برسانيد. چطوري؟ ادامه اين مطلب اين طرح را به شما بيشتر معرفي مي‌كند.

  • طرح هبه دقيقا چه مي‌كند؟

«خانوار‌ها كالاهاي مازاد بر نياز خود را در اختيار افراد نيازمند قرار مي‌دهند.» اين اتفاقي است كه در «طرح هبه» رخ مي‌دهد. بعد از اينكه خانواده‌اي براي هبه كالايي اعلام آمادگي كرد، مسئولي از طرف شهرداري كه متولي اين كار است به منزل آنها مراجعه مي‌كند و كالا را تحويل مي‌گيرد. اگر تعمير كالا ارزش اقتصادي داشته باشد آن را مرمت مي‌كنند و بين مؤسسه‌هاي خيريه و خانوار‌ها بازتوزيع مي‌شود. اين طرح مدت‌هاست كه توسط مديريت شهري دنبال مي‌شود و تا به حال استقبال خوبي از سوي مردم از اين طرح شده است. بالاخره هر كسي ممكن است چيزهايي در خانه خودش داشته باشد كه اگر دقيق‌تر به آنها نگاه بيندازد، نيازي به آنها ندارد. بدون تعارف، ما مصرف‌گرا شده‌ايم و همين امر باعث مي‌شود تا هميشه، لباس‌ها و لوازم و وسايل و... اضافه‌اي داشته باشيم كه گاهي حتي سال‌ها از آنها استفاده نمي‌كنيم. با تمركز روي طرح هبه، اين لوازم و وسايل اضافه ولي سالم مي‌توانند به نيازمندان برسند.

  • طرح هبه چه فايده‌اي دارد؟

مجموعه فرايند طرح هبه درحقيقت مشاركت عمومي مردم را در امور خيريه ساماندهي مي‌كند. كمك به كساني كه نيازمند داشتن كالايي هستند كه ديگري مازاد آن را در دست دارد، از ابعاد مشخص و قابل تأمل طرح هبه است. علاوه بر اين، هبه حركتي اجتماعي است كه يك نگاهش ساماندهي اجزا و كالاهاي داخل منزل است كه بازنگري و بازمهندسي مي‌شوند. گاهي خروج يك كالا از منزل، شرايط بهتري را در محيط خانه ايجاد مي‌كند و به‌قول معروف دست و پا را باز‌تر مي‌كند. جنبه ديگر اين طرح كمك به مديران شهري با كم كردن پسماند و زباله‌هاي شهري است. بدون اين طرح، كالا‌ها ممكن است تبديل به پسماند شوند و با ايجاد زباله‌هاي بيشتر، مشكلات جمع‌آوري و بازيافت يا دفن آنها هم بيشتر شود. با اين تفاسير، مردم بايد نگاه‌شان به اين طرح، براساس آموزه‌هاي ديني باشد و آنچه خود دوست دارند و براي خود مي‌پسندند به ديگران ببخشند، نه اينكه كالايي را به انتهاي ظرفيت مصرف برسانند و بعد آن را به ديگران بدهند.

  • هبه فقط اهداي كالاست؟

هبه تنها بخشيدن يك كالا را دربر‌نمي‌گيرد؛ آنچه هبه مي‌شود مي‌تواند نذر فرهنگي‌اي باشد كه يك فرد انجام مي‌دهد. هر فردي توانمندي‌ها و فرصت‌هايي در اختيار دارد كه ممكن است بخواهد بخشي از آن را در قالب نذر فرهنگي با ديگران تقسيم كند. يك پزشك با اختصاص دادن بخشي از مراجعات مطبش به نيازمندان، يك معلم با توانايي تدريسي كه در اختيار مؤسسه‌هاي خيريه مي‌گذارد و خلاصه همه ظرفيت‌هايي كه يك فرد مي‌تواند داشته باشد، در اين طرح به‌كار مي‌آيد. منابع انساني يكي از سرمايه‌هايي است كه در طرح هبه مورد استقبال متوليان آن قرار مي‌گيرد. ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار يكي از بخش‌هايي است كه به فرصت‌ها و توانمندي‌هاي نيروي انساني نياز زيادي دارد و نذر فرهنگي مردم را براي پيشبرد كارهاي مربوط به افراد تحت حمايت خود به‌كار مي‌بندد. اما معمول‌ترين كار در اين طرح همان اهداي لوازم مازاد اما قابل استفاده منزل است؛ باز هم تأكيد مي‌شود كه كالاي قابل استفاده، نه كالايي كه ديگر به درد نمي‌خورد.

  • چطور در طرح هبه شركت كنيم؟

كار سختي نيست. براي هبه كالاي مازاد بر مصرف خود كافي است با شماره‌هاي سامانه فوريت‌هاي خدمات شهري تهران يا همان ۱۳۷ تماس بگيريد. سيستم هوشمند اين سامانه به شما خواهد گفت كه براي اهداي كالاي مازاد خود كليد 4 را فشار دهيد. بعد هم شما به اپراتورهاي مؤسسه خيريه امام‌رضا(ع) وصل مي‌شويد كه متولي اجراي طرح هبه هستند. بعد شما براي اهداي كالا اعلام آمادگي مي‌كنيد. دقت داشته باشيد بعد از اينكه براي هبه كالاي مازاد خود اعلام آمادگي كرديد، يك كد دريافت مي‌كنيد. بعد از مدتي كه معمولا كمتر از 48ساعت است، مسئولان دريافت كالاي هبه شده به منزل شما مراجعه مي‌كنند. علاوه بر كارت شناسايي، از آنها بخواهيد تا كد كالا را به شما ارائه دهند و تنها درصورتي كالا را در اختيار آنها قرار بدهيد كه كد ارائه شده با كدي كه شما قبلاً از سامانه دريافت كرده‌ايد مطابقت كند. با اين كار جلوي سوءاستفاده‌هاي افراد سودجو از اين طرح را مي‌گيريد و مطمئن مي‌شويد كه كالايتان به نيازمند واقعي مي‌رسد.

  • نيازمندان چطور درخواست كمك كنند؟

افراد نيازمند هم مي‌توانند با شهرداري‌هاي مناطق تماس بگيرند و نياز خود را اعلام كنند تا مأموران طرح هبه پس از بازديد از منزل آنها، نياز خانه را به معاون اجتماعي منطقه اطلاع بدهند. با اين ايده، متقاضيان كمك كردن و كمك‌شدن مي‌توانند به همديگر برسند. اما مديريت شهري تهران براي اينكه مردم مطمئن باشند كه اين اقلام به‌دست نيازمندان واقعي مي‌رسد، اعلام كرده اين آمادگي را دارد كه شهرونداني را كه اقلام قابل‌توجهي اهدا مي‌كنند، از نحوه توزيع اجناس و اينكه آنها به‌دست چه خانواده‌اي رسيده است آگاه كنند. از دانشجويان و جوانان هم دعوت شده كه در توزيع اقلام ميان نيازمندان، به نيروهاي شهرداري كمك كنند. يك نكته ديگر هم اين است كه احتمالا اين روزها سر دست‌اندركاران طرح هبه حسابي شلوغ است، پس خيلي توقع نداشته باشيد كه مثل ديگر ايام سال در جمع‌آوري اقلام اعلام شده فوري عمل كنند. ممكن است كار با كمي تأخير انجام شود كه در چنين روزهايي كاملا طبيعي است.

  • يك طرح موفق

طرح هبه تاكنون در تحقق اهداف خود موفق بوده است. خانواده‌هايي كه به كالاهاي خاصي نياز داشتند، از آن برخوردار شدند و خانه‌هاي اهدا كننده كالا، از كالاهاي مازاد تخليه شده است، معابر شهر هم از مزاحمت‌هاي كالاهاي دور ريخته شده در امان است و مديران شهري دردسرهاي كمتري را از طرف آنها متحمل مي‌شوند. يكي از مهم‌ترين هدف‌ها هم كاهش مصرف‌زدگي و ايجاد فرصت‌هاي اقتصادي بوده كه با بازتوليد كالا‌ها و برگرداندن آنها به چرخه مصرف تحقق پيدا كرده است.

کد خبر 326683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha