سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: ماه رجب،‌ ماه ورود به بهار بندگی است. با برنامه‌ریزی در این ‌ماه باید رفته رفته برای رسیدن به ‌ماه مبارک رمضان آماده شد و کسب این آمادگی در جایی غیر از خانه و به دستان کسی غیراز مدیر فرهنگی خانواده، یعنی بانوی خانه محقق نمی‌شود.

ماه رجب

 بنابراين بهتر است خانم‌هاي كدبانو و مدير و خانه‌دار تلاش كنند نقشه راهي متناسب با شرايط خانه و افراد خانواده خودشان پيدا كرده و طبق آن، براي استفاده بهتر و بيشتر افراد خانواده از ايام اين ماه، برنامه‌ريزي كنند.

  • ماه عزيز

در گذشته تلاش براي ديدن هلال هر ‌ماه قمري آنچنان شوقي را در افراد و حتي كودكان ايجاد مي‌كرد كه همه، خاطره شب ورود به ماه‌هاي خاصي مثل‌ ماه رجب و رمضان را به ياد مي‌سپردند. مناسبت‌ها رنگ و بوي خاص خودشان را داشتند و طبيعتا تأثيري عميق در روند زندگي افراد داشتند. اما متأسفانه اين روزها فرزندان ما اسم ماه‌هاي قمري را هم نمي‌دانند و حتي مناسبت‌ها و اعياد را خلاصه شده در چند ساعت برنامه تلويزيوني يا جشن‌هاي خارج از خانه و توسط نهادها مي‌بينند. بنابراين سعي كنيد از اهميت ‌ماه رجب و اعمال عبادي آن براي بچه‌ها بگوييد و خودتان در اخلاق و اعمال‌تان تغيير محسوسي ايجاد كنيد تا همسرتان و بچه‌ها جديت در تغيير رفتار عبادي را در شما ببينند.

  • بيلبورد اطلاع‌رساني

يك عدد تخته وايت‌بورد كوچك تهيه كنيد و آن را روي يخچال يا يك نقطه پر رفت‌وآمد خانه نصب كنيد. روي اين تخته اعمال ‌ماه رجب را يادداشت كنيد طوري كه همه افراد خانواده بتوانند هركدام را كه خواستند انجام دهند. اولويت را به اعمال كوتاه بدهيد. مثلا ذكر موكد در اين ‌ماه «استغفرلله و اسئله التوبه» و يا خواندن زيارت سيدالشهدا است. اين ذكر را همه افراد مي‌توانند به‌راحتي انجام بدهند. برنامه‌هاي مذهبي و فرهنگي كه براي اين روزها درنظر گرفته‌ايد را با ذكر تاريخ و ساعت روزهاي مشخص بنويسيد، به‌عنوان مثال اگر به جشن‌هاي مذهبي خانوادگي، جشن عروسي، مراسم ادعيه و...به مناسبت ‌ماه رجب دعوت شده‌ايد همه را روي آن بنويسيد و از ساير اعضاي خانواده هم بخواهيد برنامه‌هاي درسي و كاري‌شان را در تاريخ‌هاي مشخص بنويسند. با اين كار تداخل‌هاي پيش آمده را مي‌شود به‌راحتي مديريت كرد.

  • براي كودك‌تان

متأسفانه اين روزها بعضي از مهدهاي‌كودك و مدارس، مناسبت‌هاي غيرايراني و غيرمذهبي را آنقدر پررنگ مي‌كنند كه جايگاه‌شان در تصور كودكان مهم‌تر از جشن‌هاي مذهبي به‌نظر مي‌رسد. اما شما به‌عنوان والدين كودك‌تان مي‌توانيد اين رفتارها را جهت بدهيد. يك روز عصر به كمك فرزندتان كيك، كاپ‌كيك يا حتي بيسكوئيت‌هاي كوچكي بپزيد و آنها را با طرح‌هاي مورد علاقه او تزئين كنيد و همراه با او به مهد يا مدرسه بفرستيد. در كنار اين كار شعري كودكانه مرتبط با يكي از مناسبت‌هاي ماه رجب به او ياد بدهيد و از او بخواهيد فردا، سر كلاس اين شعر را بخواند و كيك‌هايش را ميان دوستانش پخش كند تا با اين كار در جهت تربيت مذهبي كودك‌تان قدمي برداشته باشيد.

  • يك كار بزرگ

ممكن است شما هم از آن دسته افرادي باشيد كه علاقه به برگزاري جشن‌ها در داخل خانه خودتان داريد. ما به شما براي اين بلند‌طبعي تبريك مي‌گوييم و پيشنهاد مي‌كنيم براي اينكه كارهاي‌تان در يكي دو روز منتهي به روز جشن فشرده نشود و از كارهاي اصلي خانه و برنامه‌هاي درسي فرزندان عقب نمانيد، مقدمات كار را در روزهاي قبل انجام دهيد. سعي كنيد خريد‌ها، هماهنگي با مهمانان و... را بسته به اولويت انجام دادن‌شان طوري عملي كنيد كه در روز جشن با آرامش به آنها برسيد.

  • يك روز براي روزه

ماه رجب ‌ماه آمادگي براي ورود به ‌ماه مبارك رمضان است. سعي كنيد 3-2 روزي را در اين‌ ماه روزه بگيريد يا براي ماه مبارك رمضان آماده شويد. ايام البيض (13،14 و 15 ماه) زمان مناسبي براي اين كار است. سحري بپزيد، فرزندان‌تان را براي صرف آن بيدار كنيد و لذت افطاري خوردن در اين هواي بهاري را با آنها به اشتراك بگذاريد. حتما با اين تدابير هوشمندانه، هم خودتان و هم خانواده‌تان از ثواب‌هاي اين‌ ماه عزيز بهره‌مند مي‌شويد.

  • شب آرزوها

ليله‌الرغائب زمان مناسبي است تا شما به واسطه آن بتوانيد ويژگي‌هاي‌ ماه رجب را براي كودكان‌تان بيان كنيد. از اسم زيبا و تخيل برانگيز اين شب استفاده كنيد و شور و شوق فعاليت‌هاي مذهبي را در كودكان‌تان زنده كنيد. لازم نيست آنها را به انجام نمازها و دعاهاي وارد شده براي اين ايام مجبور كنيد، همين كه بتوانيد آنها را با اين مناسبت‌ها آشنا كنيد و خانه را در فضايي معنوي حس كنند، كافي است و بركت اين كار را در روند تربيتي‌شان خواهيد ديد. ان‌شاءالله.

  • خارج از خانه

اگر خانه شما كوچك است و فكر مي‌كنيد درون خانه به همه برنامه‌هايي كه براي برگزاري يك جشن درنظر گرفته‌ايد نمي‌رسيد، ذهن‌تان را آزاد كنيد و محيط يك پارك را براي برگزاري اين جشن به دوستان و اقوام معرفي كنيد. از چند روز قبل به يك پارك برويد، ظروف پذيرايي يكبار مصرف از نوع كاغذي‌شان را تهيه كنيد و با هماهنگي انتظامات پارك قسمتي از يك آلاچيق يا سكوهاي آن را تزئين كنيد و براي بچه‌ها و در كنار شادي آنها، براي خودتان يك جشن ساده و كوچك بگيريد.

کد خبر 330298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha