جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

جوادپاینده: تغییر معادلات در العین اتفاق افتاد، جایی که اماراتی‌ها به تکمیل عملیات صعود امیدوار بودند و البته به حفظ رکورد شکست‌ناپذیری در ورزشگاه القطاره.

تیم دایی اما معادلات را دگرگون کرد و به طلسم شکست‌ناپذیری ورزشگاه شهر العین پایان داد. با شکست امارات، ایران در مکان نخست جدول گروه قرار گرفت و پس از ۳ تساوی ناامیدکننده بازهم چهره نخست مدعی صعود از گروه پنجم را پیدا کرد.

در پنجمین دور از رقابت‌های مرحله گروهی، تیم‌ملی ایران امشب در ورزشگاه العباسیون شهر دمشق می‌تواند با غلبه بر سوریه عملیات صعود را در دمشق تکمیل کند.

ایران با شکست سوریه در این مسابقه رسماً جواز حضور در مرحله بعدی مسابقات را پیدا می‌کند و بازی روز آخر با کویت که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، شکل تشریفاتی پیدا خواهد کرد.

ایران با ۶ امتیاز صدرنشین است ودر صورت کسب ۳ امتیاز دیگر بدون توجه به بازی امارات و کویت، راهی دور بعدی رقابت‌ها خواهد شد.

باید بازی با کویت را تشریفاتی کنیم

سرمربی تیم‌ملی در آستانه بازی حساس با سوریه گفت: «مثل دیدار قبلی باید پیروز شویم تا بازی آخر مقابل کویت تشریفاتی شود.»

علی دایی با بیان این مطلب اظهار داشت: «به نظر من بازی با سوریه به مراتب سخت‌تر از دیدار با امارات است، چون این آخرین شانس سوری‌ها برای صعود از این گروه است.

پیش‌بینی‌ام این است که بازی سختی در پیش داشته باشیم ولی شاگردان من توانایی شکست‌دادن حریف را دارند.»

وی در مورد شرایط فعلی تیم‌ملی گفت: «خوشبختانه بازیکنان از لحاظ روحی و آمادگی بدنی شرایط بسیار خوبی دارند و مشکل خاصی برای دیدار با سوریه نداریم. در این مسابقه هم فقط برای شکست دادن حریف به میدان می‌رویم و به این فکر می‌کنیم که آنها میزبان هستند.»

دایی در پاسخ به این سئوال که آیا تیم‌ملی از این گروه صعود می‌کند، گفت: «هدف اصلی، صعود از این گروه و در نهایت رفتن به جام‌جهانی است ولی در فوتبال هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توانم با قاطعیت از صعود حرف بزنم.»

دایی در پاسخ به این سئوال که آیا قبول دارید خط دفاعی تیم‌ملی در بازی با امارات ناهماهنگ بود، تاکید کرد: «قرار نیست که خط دفاعی در طول 90 دقیقه هیچ اشتباهی نداشته باشد، من در این مسابقه از عملکرد تمامی بازیکنان رضایت کامل داشتم.»

ترکیب موفق

به نظر نمی‌رسد دایی تمایلی به تغییر آرایش تیم ملی در این بازی داشته باشد. او که سیستم و ترکیب جدیدش را با موفقیت در امارات آزمایش کرد، حالا به این ترکیب و سیستم امید بیشتری پیدا کرده و طبیعتاً مقابل سوری‌ها نیاز به ایجاد تغییرات در ترکیب بازی قبلی احساس نمی‌کند.

دایی بر خلاف گذشته از سیستم ۱-۳-۲-۴ دور شد و تیمش را با آرایش ۲-۴-۴ لوزی مقابل امارات به میدان فرستاد. فریدون زندی از جمله بازیکنانی بود که برای نخستین بار در ترکیب تیم دایی قرار گرفت و نمایش خوبی داشت.

طبیعتاً گلزن بازی قبل باز هم مورد اعتماد دایی قرار می‌گیرد. سایر بازیکنان هم مقابل امارات بازی خوبی انجام دادند. معمولاً دایی تمایلی به تغییر ترکیب تیم برنده ندارد و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تیم‌ملی ایران باز هم با همان ترکیب بازی قبلی به میدان می‌رود.

برتری آماری ایران

آمار نشان‌دهنده برتری ایران مقابل سوری‌ها است، خصوصا در مسابقاتی که به میزبانی تیم ملی سوریه و در شهر دمشق برگزار شده. ایران در تاریخ دیدار‌های دو تیم 6 بار در دمشق مقابل سوریه قرار گرفته که به 5 برد و تنها یک تساوی دست یافته است.

در حقیقت سوری‌ها هیچگاه در خانه موفق به شکست تیم ملی ایران نشده‌اند. تنها پیروزی تاریخ فوتبال سوریه مقابل ایران در سال ۱۹۷۳ میلادی در تهران اتفاق افتاد.

نکته جالب توجه این است که سوریه پیش از این هم ۴ بار در مراحل مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی با ایران همگروه بوده است. در این بین همواره تیم ایران شرایط بهتری نسبت به سوری‌ها داشته و موفق به کسب جواز صعود از گروه شده است.

عملیات غیرممکن

پس از شکست سنگین ۴ بر ۲ در بازی با کویت، تغییراتی در کادرفنی تیم‌ملی سوریه روی داد. حالا محمد قویض هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده دارد. این مربی سوری در تمرینات اخیر تلاش زیادی انجام داده تا تیمش را با تغییرات لازم برای دیدار با ایران آماده کند.

او در درجه اول به تقویت خط دفاعی سوریه تاکید دارد خصوصاً با توجه به اینکه سرخپوشان در کویت ۴ گل دریافت کردند.

قویض در آخرین تمرین تیمش گفت: «این آخرین شانس ما برای صعود است.اگر ایران را نبریم، فرصت دیگری باقی نمی‌ماند. می‌دانم شکست تیم بزرگی مثل ایران تا چه حد سخت خواهد بود. ما در بازی‌های اخیر وضعیت خوبی نداشته‌ایم اما امیدوارم شرایط را تغییر بدهیم.»

سرمربی تیم‌ملی سوریه روز چهارشنبه در مصاحبه دیگری پیرامون بازی با ایران گفته بود: «این یک عملیات غیرممکن تلقی می‌شود اما چاره دیگری برای ما باقی نمانده و نمی‌توانیم به چیز دیگری فکر کنیم.»

بازیکنان سوریه در آمادگی کامل به سر می‌برند و هیچ کدام از ستاره‌های سرشناس این تیم مشکلی برای حضور در بازی با ایران نخواهند داشت.

فراس خطیب، مهاجم نامدار سوری‌ها دو بار موفق به گشودن دروازه کویت شد. این بازیکن آماده‌ترین ستاره سوریه در بازی‌ها و تمرینات اخیر بوده است که امید اول تیم میزبان برای گشودن دروازه ایران به شمار می‌رود.

کد خبر 54817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز