محمدجواد پاینده: بازی در دمشق، شهرموفقیت‌های دایی، باز هم برای او و تیم ملی ایران خوش‌یمن بود.

دایی و ایران، پیروزی در خاک سوریه و موفقیت در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی را باز هم در ورزشگاه عباسیون دمشق جشن گرفتند.

عملیات صعود با ناکامی‌های ابتدایی در بازی‌های خانگی به روزهای سرنوشت‌ساز پایانی کشیده شد و بالاخره دایی توانست از مرحله اول دور مقدماتی به سلامت عبور کند.

۳ تساوی ابتدایی با ۲ پیروزی شیرین در العین و دمشق جبران شد تا ایران به عنوان تیم نخست گروه ۵ راهی دور بعدی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ شود.

دایی همانطور که پیش‌بینی می‌شد تغییری در ترکیب تیمش نسبت به بازی با امارات ایجاد نکرد و از اصرار بر استفاده از همان آرایش قبلی نتیجه خوبی گرفت.

تیم ملی ایران در دیدار با سوریه نمایش بهتری نسبت به بازی با امارات داشت، هرچند میزبان ایران در این مسابقه نسبت به امارات بهتر بازی کرد.

سوری‌ها در نیمه نخست این دیدار تیم برتر میدان بودند و چند فرصت مناسب برای گلزنی را از دست دادند. عقیلی، ‌جدی‌ترین خطر را روی دروازه ایران  ایجاد کرد و به اشتباه تیر دروازه رحمتی را به لرزه درآورد.

زیاد شعبو، ‌مهاجم سابق پرسپولیس هم شانس خوبی برای گشودن دروازه ایران داشت که از دست داد.

در نیمه دوم اما جریان بازی دگرگون شد و تیم کشورمان فرصت‌های خوبی برای گشودن دروازه میزبان به دست آورد. غلامرضا رضایی، ‌بازیکنی که دایی همچنان تاکید زیادی بر استفاده از او در ترکیب اصلی تیم‌ملی دارد، زننده گل نخست بازی بود.

در آخرین دقایق مسابقه و روی یک ضد‌حمله محسن خلیلی برای دومین بار دروازه تیم میزبان را گشود.

پیروزی ۲ بر صفر در این مسابقه ایران را به مرحله بعدی رقابت‌ها رساند، ‌جایی که قدرت‌های برتر فوتبال آسیا برای کسب ۴ یا ۵ سهمیه حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی جدال سخت و نزدیکی خواهند داشت.

صعود 8 تیم

در پایان بازی‌های دور پنجم از مرحله اول دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ در آسیا، هشت تیم برتر این قاره به مرحله بعدی راه یافتند و در ادامه مسابقات چهره دو تیم دیگر مشخص خواهد شد.

در دیگر بازی گروه ۵ امارات با نتیجه ۳ بر ۲ کویت را شکست داد. این تیم در روز پایانی مسابقات، رقابت نزدیکی با سوریه خواهد داشت تا تکلیف دومین تیم صعودکننده از این گروه مشخص شود.

در حالی که بازی ایران و کویت تشریفاتی خواهد بود. کویت از گردونه رقابت‌ها خارج شده و ایران به مرحله بعدی صعود کرده است.

در گروه نخست مسابقات استرالیا با نتیجه ۳ بر یک قطر را شکست داد و با 10 امتیاز به عنوان تیم اول گروه صعود کرد.

عراق هم مقابل چین با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد. در روز پایانی مسابقات از بین عراق و قطر یک تیم دیگر راهی مرحله نهایی دور مقدماتی خواهد شد.

در گروه دوم بحرین با نتیجه یک بر یک مقابل عمان به تساوی رسید و ژاپن با نتیجه ۳ بر صفر تایلند را شکست داد. بحرین و ژاپن هم از این گروه راهی دور بعدی رقابت‌ها شدند.

در گروه سوم کره شمالی ۲ بر صفر اردن را شکست داد و کره جنوبی با نتیجه ۳ بر یک مقابل ترکمنستان به پیروزی رسید. دو کره جواز صعود از این گروه را به دست آوردند.

ازبکستان که در دور چهارم و به عنوان نخستین تیم صعودش را به مرحله بعدی مسجل کرده بود، در گروه چهارم با نتیجه ۳ بر صفر لبنان را شکست داد و عربستان با نتیجه دو بر صفر مقابل سنگاپور به برتری دست یافت و به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود کرد.

مرحله نهایی دور مقدماتی با حضور ۱۰ تیم برتر فوتبال آسیا در دو گروه ۵ تیمی برگزار می‌شود که تیم‌های اول و دوم هر گروه مستقیماً به رقابت‌های جام جهانی صعود می‌کنند و برنده تیم‌های سوم به مصاف نماینده اقیانوسیه خواهد رفت.

بالاتر از ژاپن و عربستان

۱۰ تیم برتر آسیا به دو گروه ۵ تیمی تقسیم خواهند شد که این گروه‌بندی بر اساس سهمیه‌بندی و با توجه به سوابق تیم‌های برتر قاره کهن صورت می‌گیرد.

طبق محاسبات صورت گرفته از سوی AFC‌ تیم‌های ملی فوتبال استرالیا و کره جنوبی با توجه به عملکرد بهتر در جام‌جهانی ۲۰۰۶ به عنوان سرگروه انتخاب شده‌اند و ایران قطعاً در گروه یکی از این دو تیم قرار می‌گیرد.

گویاتیم‌ملی فوتبال کشورمان در سیدبندی صورت گرفته جایگاه سوم را به دست آورده است. ژاپن و عربستان شرایط مشابهی دارند و بحرین هم در مکان بعدی قرار می‌گیرد.

در حقیقت با توجه به این شرایط از جمع ۳ تیم فوق یک تیم همگروه ایران در مرحله دوم دور مقدماتی رقابت‌ها خواهد بود و البته در اولین بازی مقابل تیم‌ملی فوتبال کشورمان قرار می‌گیرد.

قرعه‌کشی مرحله بعدی رقابت‌ها روز هشتم تیرماه و بعد از برگزاری دور آخر مرحله اول مقدماتی انجام خواهد شد.

رقابت‌ها از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و در نخستین بازی تیم ملی فوتبال ایران در یکی از شهرهای منامه، ‌توکیو و یا ریاض به میدان خواهد رفت. بازی آخر تیم ملی هم در خانه سرگروه برگزار می‌شود.

ایران در آخرین بازی باید در سئول و یا سیدنی، ‌مقابل استرالیا و یا کره جنوبی به میدان برود.با توجه به همه این احتمالات می‌توان گفت که ایران قطعاً در گروه سختی قرار می‌گیرد و رقابت نزدیکی با قدرت‌های برتر فوتبال آسیا خواهد داشت.

صعود در چنین شرایطی به مراتب دشوارتر از مرحله نخست خواهد بود و انتظار می‌رود فوتبال ایران با حضور همه ستاره‌های سرشناس و سرمایه‌های ارزشمندی که در اختیار دارد، وارد این رقابت‌ها شود.

کد خبر 55024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز