«پروانه دوستی» به تازگی مدیریت و هدایت مراکز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در منطقه ۱۳و ریاست فرهنگسرای امید را به دست گرفته‌است.

سمفونی

همشهری آنلاین_ پروانه بهرام‌نژاد: «پروانه دوستی» به تازگی مدیریت و هدایت مراکز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در منطقه ۱۳و ریاست فرهنگسرای امید را به دست گرفته‌است. او سابقه حضور قبلی در منطقه۱۳و شناخت کافی از این بخش از شهر را دارد. در کارنامه کاری۲۱ ساله فعالیت‌هایش در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از سطح کارشناسی تا معاونت آفرینش و اجرای منطقه۱۳و مدیریت فرهنگسرای خانواده هم دیده می‌شود. دوستی معتقد است فرهنگسرای امید در کنار اجرای فعالیت‌های ویژه برای عموم جامعه، «مغز افزار» توجه ویژه به سالمندان یا جهاندیدگان شهر خواهد بود. 

«پروانه دوستی»مدیر مراکز سازمان فرهنگی و هنری منطقه ۱۳و رئیس فرهنگسرای امید 


  مهم‌ترین برنامه شما در مدیریت مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳ در چه زمینه‌ای خواهدبود؟ 
تمام فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری ذیل دو محور برگزار می‌شود. یکی فعالیت‌های عمومی، مناسبتی، ملی و مذهبی و دیگری فعالیت‌های تخصصی براساس هویتی که به فرهنگسرا ابلاغ می‌شود. این میان هویت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ نیز از سال‌ها پیش با رویکرد حوزه سالمندی است که با هدف امیدبخشی به این گروه از جامعه، مجموعه فرهنگسرای سالمند به امید تغییر نام یافته‌است. امسال هم یکی از فعالیت‌های اصلی سازمان فرهنگی هنری در منطقه ۱۳هویت سالمندی خواهد بود. تکریم سالمندان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی، تشکیل سمفونی سالمندان و کلینیک سالمندی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که قرار است اجرا شود. این میان فرهنگسرای امید «مغز افزار» فعالیت حوزه خدمات سالمندی شهر خواهد بود و براساس آن برنامه‌های متعدد به مناطق تزریق خواهدکرد. 
  یکی از برنامه‌هایی که اعلام کردید، سمفونی جهاندیدگان است. در قالب این برنامه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ 
در سمفونی جهان‌دیدگان که هنوز اسم دقیق‌تر آن مشخص نشده است، ما به دنبال این هستیم که بتوانیم در همه مناطق ۲۲‌گانه، سالمندان و جهان‌دیدگان را انتخاب کنیم و برای آنها گروه کر تشکیل دهیم و برترین‌ها را تجمیع کنیم تا همزمان با دهه‌فجر از ظرفیت آنها در استادیوم آزادی بهره‌ببریم. امیدواریم تا آن موقع دست ویروس منحوس کرونا از دهکده جهانی کوتاه شود. اما در شرایط شیوع این ویروس آموزش حضوری برایمان سخت است، وآموزش مجازی برگزار می‌کنیم. ان‌شاءالله بتوانیم فعالیت این بخش را آغاز کنیم. چنانکه خیلی از مراکز سازمان اکنون گروه کر را سالمندی را دارندکه یک ظرفیت خوب است. 
  منظورتان از ایجاد کلینیک سالمندی چیست؟ 
ما به دنبال این هستیم که بتوانیم کلینیک سالمندی را در تمام فضاهای فرهنگی، آموزشی، هنری، علمی و... داشته باشیم و براین‌اساس خدمات تخصصی به سالمندان ارائه دهیم. از این‌رو «شورای اندیشه‌ورزی سالمند» را داریم که متشکل از افراد سرشناس و فعالی در حوزه سالمندی تا بتوانیم برنامه‌هایی را در قالب این کلینیک اجرا کنیم. ما باید بتوانیم برای کانون جهاندیدگان مناطق ۲۲ اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه‌مدت در نظر بگیریم که بتوانیم گام به گام به اهداف پیش برویم و دست پیدا کنیم. 
  آیا برنامه‌های شما فقط مختص سالمندان است؟ 
خیر، تأکید می‌کنم فعالیت ما فقط در حوزه سالمندی نیست ما در بخش عمومی کودکان و نوجوانان، خانواده و... برنامه داریم، یک وجه دیگر رسالت ما فعالیت سالمندی است. 
  فعالیت‌های اوقات فراغت مراکز منطقه در ایام شیوع ویروس کرونا به چه صورت درحال برگزاری است؟ 
برنامه‌های حقیقی و مخاطب محور ما خیلی کمرنگ یا کلا تعطیل شده‌است. اما آموزش‌های تابستان فرهنگسرای امید به‌صورت مجازی و حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است. این دوره‌ها شامل دوره‌های عمومی کودکان، ادبیات، آفرینش‌های خانگی، آموزش‌های علمی و تحصیلی، زبان انگلیسی، علوم قرآنی، مهارت‌های اجتماعی، هنرهای تجسمی و موسیقی است. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام اینترنتی می‌توانند به نشانی edu.farhangihonari.ir مراجعه کنند. همچنین «برخط آنلاین» از ظرفیت‌های خود سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران است که تولیداتشان را در اختیار ما قرار می‌دهد و آنها را منتشر می‌کنیم. خودمان هم گروه‌های واتس‌اپی ایجاد کرده‌ایم و مربیان دوربین‌های خود را متمرکز می‌کنند به سمت‌کاری که انجام می‌دهند و فیلم در گروه‌ها بارگذاری می‌کنند و پرسش و پاسخ هم داریم. درواقع در این شرایط توانستیم ارتباط با مخاطبان‌مان را حفظ کنیم. چون شیوع ویروس کرونا یک اتفاق ناگوار بود و زیرساخت‌ها فراهم نبود اما همکاران با کمترین امکانات توانستند با گوشی‌های تلفن همراه خود فعالیت و تولید محتوا کنند. درواقع کرونا برای ما یک تلنگر است تا بتوانیم نگاهمان را تغییر دهیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. این میان باید مراقب سالمندان شهر ما ن که گنجینه‌های ارزشمند هستند، باشیم. در شرایط کنونی کمک حال آنها باشیم و حمایتشان کنیم. فرهنگ همدلی و مهربانی را مد نظر داشته باشیم و حتی در نذورات تغییر ایجاد کنیم. مثلاً می‌توانیم حساب دفتری نیازمندان را پرداخت کنیم. 
  آیا امسال در سایر حوزه‌ها مانند خدمات رفاهی به گروه هدف سالمندان هم شاهد تغییراتی خواهیم بود؟ 
بله یکی از فعالیت‌های ما صدور کارت منزلت و جزو خدمات رفاهی است که به دارندگان این کارت یکسری خدمات ارائه می‌شود که این هم تغییراتی ایجاد خواهد کرد. اکنون در حال توافق برای هم‌افزایی خدمات کارت منزلت با باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان هستیم. این باشگاه زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری است و یکسری خدمات و تخفیف‌های خاص به سالمندانی که کارت‌منزلت دارند و عضو این باشگاه هم بشوند، ارائه می‌کند. فقط کافی است ۵ هزار تومان اضافی‌تر از حق عضویت بپردازند و از خدمات قابل توجهی بهرمند شود. این کار نهایی شده و به‌زودی در پایگاه اینترنتی اصلاح می‌شود. 

  برای اعیاد پیش رو هم برنامه دارید؟ 

بله برای عیدغدیر ویژه‌برنامه‌های «عیدانه» و «والعصر» را خواهیم داشت که فرهنگسرای امید در نظر دارد با هدف نهادینه کردن فرهنگ غدیر و تبیین جایگاه امامت و ولایت میان کودکان و تأکید بر سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی در این روزهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا که امکان برگزاری و مراسم و جشن‌های عمومی میسر نیست، با تهیه تیزر این برنامه را در 3بخش برگزار کند. در بخش اول از والدین می‌خواهیم خانه را برای جشن ولایت با کمک بچه‌ها آذین ببندند و با تهیه کیک خانگی و نوشتن جشن ولایت و تهیه هدیه برای آنها این روز و اهمیتش را عنوان کنند و با گرفتن عکس این روز را ثبت و به دبیرخانه برنامه ارسال کنند. همچنین در این بخش از خانواده خواسته می‌شود با توجه به اهمیت دید و بازدید عید غدیر و گرفتن عیدی از سادات نحوه تبریک مجازی و دریافت عیدی مجازی خود را در قالب نقاشی، کارت پستال مجازی یا حتی به‌صورت استفاده از نرم‌افزارهای مانند اسکای روم و نرم‌افزارهای دیگر عکس یا ویدیو تهیه کرده و ارسال کنند. به عکس‌ و ویدیوهایی که بیشترین لایک را داشته باشند جوایزی اهدا خواهدشد. تهیه ویدیو کلیپ از استاد«علی‌اکبر اشعری» درباره پیام غدیر نیز یکی دیگر از برنامه‌های عید غدیرخم خواهدبود.

  • صدور کارت منزلت برای ۶۵ ساله‌ها

دبیرخانه کارت منزلت تهران، فرهنگسرای امید است اما از مدت‌ها پیش نامنویسی برای دریافت این کارت غیرحضوری شده‌است. «لیلا ملاعبدالله قمصری» کارشناس روابط‌عمومی فرهنگسرای امید دراین‌باره می‌گوید: «از سال 1383 پرداختن به هویت سالمند در فعالیت‌های فرهنگسرای امید (سالمند سابق) منجر به صدور کارت منزلت ویژه جهاندیدگان و سالمندان بالای 65 سال شهر تهران شد. بر این اساس، با هدف تکریم سالمندان، دارندگان این کارت از یکسری خدمات رایگان یا تخفیف‌های خوب در استفاده از امکانات مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی مناطق 22‌گانه شهر تهران مثل سالن‌های سینما، ورزش و استخرهای زیر پوشش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتابخانه‌ها، حمل‌ونقل عمومی، کلاس‌های آموزشی و... بهره‌مند می‌شوند.» او می‌افزاید: «این کارت ویژه افراد بالای 65 سال با تابعیت ایرانی و ساکن یکی از مناطق 22‌گانه شهر تهران است که می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتیmanzelat.farhangihonari.ir ثبت‌نام کنند. بعد از تکمیل ثبت‌نام و پرداخت حق عضویت، کارت متقاضی از طریق پست ارسال می‌شود.» همچنین متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 33303841 و 33303844 (تلفن گویا) تماس بگیرند.

  • برنامه‌های مراکز فرهنگی منطقه۱۳ را در فضای مجازی از طریق زیر می‌توانید دنبال کنید:  
  1. اینستاگرام فرهنگسرای امید farhangsara_omid
  2. اینستاگرام خانه فرهنگ حافظیه kh.f.hafeziyeh@
  3. اینستاگرام خانه فرهنگ مهرآور kh.f.mehravar@
  4. صفحه اینستاگرامی کتابستان ketabestan13@ 
  5. صفحه اینستاگرامی نودان no_daaan@ 
  6. آپارات https://www.aparat.com/farhangsaraomid
     
کد خبر 532496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha