۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مقدمات فنی و حقوقی برای مصادره اموال و دارایی‌های بانک ملی ایران را آماده کرده‌اند؛

اقدامی که مدت‌هاست ایالات متحده آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن ایران برای دست کشیدن از برنامه هسته‌ای در پیش گرفته است.

اما یک منبع آگاه در نهاد ریاست اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه منتظر واکنش ایران به مشوق‌های سیاسی و اقتصادی جدیدی است که قرار است به‌زودی از سوی خاویر سولانا ،مسئول سیاست خارجی اروپا به ایران ارائه شود و پس از آن وزرای اعضای اتحادیه درخصوص اعمال تحریم‌های بانکی علیه ایران، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

واشنگتن مدت‌هاست که کشورهای اروپایی را برای قطع ارتباطات مالی و اقتصادی با بانک‌های ایرانی تحت فشار قرار داده تا شبکه بانک‌های ایرانی را در نظام مالی بین‌المللی منزوی سازد.

استوارت لوی، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که رهبر سیاست تحریم‌های بانکی علیه ایران محسوب می‌شود، اظهار داشته که بانک‌های بزرگ جهان، مبادلات خود با  ایران را تا حد بسیاری متوقف ساخته‌اند.

فشارهای بانکی آمریکا علیه ایران از ۲ ‌سال گذشته از سوی وزارت خزانه‌داری این کشور پیگیری شده و مسئولان آمریکایی با سفر به تمامی کشورهای شریک تجاری ایران، سعی کرده‌اند آنان را به قطع مراودات بانکی با ایران قانع سازند.

واشنگتن در ۲ ‌سال گذشته، بیشترین فشار را به بانک‌های اروپایی و خاورمیانه‌ای وارد آورده است.

تاکنون به جز چند بانک بزرگ اروپایی، سایر بانک‌ها به مراودات خود با ایران ادامه داده‌اند. بانک‌های خاورمیانه‌ای، اعتنای کمتری به فشارهای واشنگتن داشته‌اند که این مسئله، خشم آمریکا از کشورهای عربی را به‌دنبال داشته است.

از سوی دیگر، آمریکا اقدام به قطع یکجانبه مبادلات بانک‌های ایرانی با شبکه بانکی خود کرده است. بانک‌های سپه، ملی و صادرات نیز از سوی شورای امنیت سازمان ملل در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

رویترز
۲۳می ۲۰۰۸

کد خبر 52801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز