دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: رسانه‌های گروهی دنیا خبری را منتشر کردند که برمبنای آن ایران تصمیم به انتقال ذخایر ارزی خود از بانک‌های اروپایی و نیز تغییر آنها گرفته است.

به گزارش خبرنگار همشهری، این خبر هر چند تازگی ندارد و از ۲ سال قبل با اوج گرفتن روند تحریم‌های اقتصادی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است اما، به تازگی مورد نظر محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب قرار گرفته است.

روزنامه گاردین به نقل از دیپلمات‌های غربی از دستور رئیس‌جمهور ایران برای خارج کردن دارائی‌های این کشور از بانک‌های اروپایی خبر داد.

این روزنامه انگلیسی مدعی شده که اقدام ایران برای خروج سرمایه‌ها از اروپا با هدف جلوگیری از بلوکه شدن دارایی‌ها و ثروت‌های این کشور از سوی بانک‌های اروپایی صورت خواهد گرفت. 

در همین حال سایت خبری تلگراف نیز با اشاره به اینکه خروج دارایی‌های ایران از اروپا توسط چند شرکت فعال در برخی کشورهای خلیج فارس انجام می‌شود، نوشت: دستور انتقال دارایی‌های ایران پس از آن صادر شده است که دولت آلمان بازرسی‌هایی را از بانک ملی شعبه هامبورگ انجام داد.

اتحادیه اروپا از سوی آمریکا تحت فشار شدید قرار دارد تا تحریم‌هایی بر بانک‌های ایرانی اعمال کند. در همین حال معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، به صورت ضمنی این خبر را تایید کرد.

محسن طلایی در گفت‌وگو با برنا، از تغییر ترکیب دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی و انتقال آن به بانک‌های آسیایی خبرداد و گفت: با تصمیم کارگروه ویژه دولت بخشی از دارایی‌های ارزی ایران به دارایی‌های واقعی مانند طلا و بخشی هم به سهام تبدیل شد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بخشی از منابع ارزی ایران علاوه بر اقدامات فوق به بانک‌های آسیایی منتقل شده اند.

طلایی با بیان اینکه دارایی‌های ارزی ایران در بانک‌های اروپایی در حد کف برای جلوگیری از بسته شدن حساب نگهداری می‌شود، افزود: رقم ذخایر ارزی در بانک‌های خارجی حداقل الزام آور برای تبادلات بانکی با کشورهاست.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به مازاد ۱۲ میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران در ژاپن  از تغییر کارگزاران خارجی خبر داد و گفت: از ۳ سال گذشته بانک HSBC را - بزرگ‌ترین کارگزار خارجی خود که ۶۰ درصد مناسبات خارجی کشورمان را اداره می‌کرد- از فهرست کارگزاران ایران به‌دلیل مباحث تحریم حذف کردیم.

به گفته معاون اقتصادی وزیر امورخارجه در شرایط فعلی ارتباط با بانک صادرات بحرین به‌دلیل برخورداری از نظام باز، بسیار با اهمیت‌تر از برقراری ارتباط با بانک HSBC است.

کد خبر 54453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز