شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

مجید مهرابی: روز دوشنبه سوم تیرماه، خبری مخابره شد مبنی بر اینکه وزیران کشاورزی و شیلات کشورهای اتحادیه اروپا در جلسه خود بر سر تحریم‌های جدید علیه ایران و به ویژه ممنوعیت فعالیت بانک ملی ایران در اروپا، به توافق رسیدند.

 در این خبر آمده بود که تحریم‌های جدید، فعالیت بزرگترین بانک ایران را در شعبات اروپایی خود در لندن، هامبورگ و پاریس متوقف می‌کند. بلافاصله آمریکا از تصمیم اتحادیه‌ اروپا برای تصویب تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران استقبال کرد.

تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا مدعی شد که تحریم‌ها نشان می‌دهد که ایران به طرز فزاینده‌ای منزوی شده است. این اقدامات در حالی صورت گرفت که هنوز یک هفته‌ از سفر خاویر سولانا و  ارائه بسته پیشنهادی جدید اروپا نگذشته بود. همان روز خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد که محدودیت‌های مالی و مسافرتی بیشتری را بر شرکت‌ها و افراد ایرانی و نیز بانک ملی ایران اعمال می‌کند.

اما بازیگردان تحریم بانک‌های ایران، با هدف تضعیف اقتصاد و محدود کردن دسترسی ایران به سیستم‌های مالی جهان ، 2 نفر هستند؛  نفر اول استوارت لوی معاون صهیونیست وزارت خزانه داری آمریکا که به گفته وزیر سابق اقتصاد، «مامور متوقف کردن اقتصاد ایران» شده است. داوود دانش جعفری اهتمام این شخص برای ضربه به اقتصاد ایران را در یک جمله خلاصه کرد: « حتی با اشخاصی که از نظر تشکیلاتی چند رده پایین‌تر از او بودند هم ملاقات می‌کرد». نفر دوم هنری پالسون است. وزیر خزانه داری آمریکا. برخلاف استوارت لوی که بیشتر به کشورهای اروپایی سفر می‌کند، پالسون کشورهای منطقه را مقصد سفرهای خود انتخاب می‌کند.

پنجم تیرماه، خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن به نقل از وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که هنری پالسون از نهم تا سیزدهم تیر ماه برای مذاکره درباره اقتصاد جهانی و به ویژه ایران به روسیه، آلمان و انگلیس سفر می‌کند. در این گزارش آمده بود که پالسون در این سفر با مقام‌های ارشد دولتی و دست اندرکاران بازارهای مالی در مورد تحریم‌های مالی اعمال شده علیه ایران بحث خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین ذکر شده بود که گفت‌وگوهای پالسون با مقام‌های دولتی این کشورها بر اهمیت حفظ سیاست‌های سرمایه‌گذاری باز، لزوم مقابله با انتقال پول به دست گروه‌های تروریستی و حفاظت از سیستم مالی جهانی در برابر سوءاستفاده به ویژه از سوی رژیم تهران متمرکز خواهد بود.

پالسون اواخر خرداد ماه سال 2006 جانشین جان اسنو شد که به‌دلیل نارضایتی از سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید استعفا داد.

وی پیش از این مدیرعامل کمپانی مالی گلدمن  بود. بوش و مشاورینش پس از ماه‌ها مذاکره توانستند او را برای پذیرش مسئولیت وزارت خزانه‌داری راضی کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار بود که نفوذ و اعتبار وزیر خزانه داری جدیدش موجب افزایش اعتماد عمومی به سیاست‌های اقتصادی او شود.

پالسون در اولین اقدامات خود پس از انتصاب به‌عنوان وزیر خزانه داری همان کاری را کرد که بوش می‌خواست. وی در یک سخنرانی بانک‌های ایران را به «فعالیت‌های فریبکارانه» متهم کرد و گفت: واشنگتن به بانک‌های خارجی گوشزد کرده است که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران را رعایت کنند.

پالسون، افزود: آمریکا با تمامی بانک‌ها در دنیا که با ایران روابط اقتصادی دارند تماس می‌گیرد تا همکاری‌های خود با بانک‌های ایرانی را قطع کنند؛ «فکر می‌کنم با ایجاد یک ائتلاف جهانی، ائتلاف چند جانبه و قرار دادن بانک‌های خصوصی در فهرست، زمینه را برای فشار بیشتر بر ایران، طی ماه‌های آینده فراهم خواهیم آورد». این سخنان در واقع هدف بوش از گماردن پالسون به وزارت خزانه داری آمریکا را کاملا روشن می‌سازد.

وی در بخش دیگر گفت‌وگویش با فاکس نیوز که در ماه‌های اول انتصابش به این سمت انجام شده بود ادعا کرد: «یکی از مواردی که نسبت به آن بیش از هر چیز دیگر بسیار خرسند هستم توانائی ما برای درگیر ساختن بخش خصوصی و بانک‌ها در سراسر جهان است. ما بامدیران بانک‌ها ملاقات داشته‌ایم، اطلاعات طبقه بندی شده خود را در اختیار آنها قرار داده‌ایم، در باره رفتار فریبکارانه ایران، با آنها صحبت کرده‌ایم  و بانک‌های خصوصی بسیاری همکاری داشته‌اند.»

در واقع هنری پالسون بود که لوی را مامور کرد تا یک شبکه اقتصادی بین‌المللی برای فشار بیشتر بر ایران، تشکیل دهد  و از همین زمان ماموریت ویژه استوارت لوی آغاز شد. آنچنان‌که دانش جعفری هم در مراسم تودیعش درباره لوی گفت: « از طریق تشویق و تطمیع تقاضای همکاری علیه ایران می‌کرد و اگر به نتیجه نمی‌رسید با تهدید کار خود را دنبال می‌کرد» هر جا که لوی معاون خزانه داری آمریکا به در بسته می‌خورد نوبت به‌خود پالسون می‌رسد که با نامه‌های تهدید آمیز به بانک‌ها و حتی صاحبان صنایع در کشورهای اروپایی و با لفظی دیپلماتیک بیان کند که باید جلوی دردسر را گرفت.

کیش و مات

استوارت لوی حریف «مات شده» دانش جعفری است. وی اقدامات استوارت لوی را نافرجام توصیف کرده بود.

لوی نقشی برجسته در اجرای سیاست‌های اقتصادی و تحریم های آمریکا علیه ایران و
 کره شمالی دارد و به واسطه تعقیب قانونی بزهکاری‌های کارمندان در آمریکا از سال 1989 تا سال 1990 به شهرت رسید.

استوارت لوی هم در مراسم معارفه خود از ایران  به‌عنوان یک چالش جدی برای آمریکا یاد کرد و خواستار انجام اقدامات جدی‌تر علیه ایران شد؛«ما با همکاری وزارت امور خارجه آمریکا از جمله رایس بسته‌ای ابتکاری برای تحریم اقتصادی ایران ارائه می‌کنیم و بعد از آن با برجسته‌سازی‌ بی‌اعتنایی ایران به قطعنامه‌های سازمان ملل در مجامع بین‌المللی نقشه خود را عملی می‌کنیم و دست ایران را از سیستم مالی جهانی کوتاه خواهیم کرد».انجام نشست‌های مکرر با 10 کشور طراز اول جهان، نشست‌های خصوصی با بیش از 40 بانک و مؤسسه مالی جهان از اقداماتی بود که لوی در مراسم معارفه خود برای اعمال فشارها علیه ایران سخن گفت.

تحریم بانک صادرات و در پی آن تحریم بانک سپه به بهانه انجام معاملات موشکی با کره شمالی از برنامه‌هایی بود که هنری پالسون و استوارت لوی برای ایران پیاده کردند.

روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای درباره نتایج تلاش این گروه نوشت: با وجود لابی‌های گسترده مقامات وزارت خزانه داری آمریکا با شرکت‌های اروپایی برای تعویق سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران، برخی از شرکت‌های اروپایی همچنان بر سرمایه‌گذاری در ایران تاکید می‌کنند و دولت بوش به‌علت فشاری که بر شرکت‌های اروپایی برای متوقف کردن سرمایه‌گذاری خود در ایران وارد می‌کند، با انتقاد فزاینده‌ای روبه‌روست و هم پیمانان اروپایی آن نیز نگران تاکتیک‌های ضد‌ایرانی آمریکا هستند.

بانک ملی ایران که روز دوشنبه سوم تیر ماه خبر تحریمش در خروجی‌های خبرگزاری‌ها قرار گرفت، در ماه‌های اخیر هدف حملات تیم استوارت لوی قرار گرفته بود. 25 اکتبر( چهارم آبان سال گذشته) وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای در توجیه تحریم بانک ملی و سازمان‌های وابسته به آنها، بانک ملی را بزرگترین بانک ایران توصیف کرده و ادعا کرده بود که این بانک خدمات مالی در اختیار نهادهایی قرار می‌دهد که با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران ارتباط دارند و به همین دلیل مشمول تحریم‌های سازمان ملل هستند. 10 روز بعد بانک ملی با صدور بیانیه‌ای این اتهامات را حاوی تناقض و فاقد دلیل و مدرک مستند دانست و تاکید کرد که در هیچ‌گونه معاملات بانکی مشکوک در گذشته و حال دست نداشته است.

انگیزه‌های سیاسی در تحریم بانک‌های ایرانی کاملا مبرهن است. ماموریت پالسون و لوی هنوز پایان نیافته است. پالسون پس از سفری که دهم تا سیزدهم خرداد ماه به 4 کشور عربی؛عربستان، قطر، کویت و امارات متحده عربی انجام داد سیزدهم تیرماه سال گذشته‌نیز سفر خود را به 3 کشور اروپایی پایان برد. این در شرایطی است مدارک مستدل منتشر شده از سوی نهادهای رسمی آمریکا از جمله سازمان خزانه داری و مرکز حسابرسی این کشور از شکست سیاست های اقتصادی تیم پالسون و لوی علیه ایران حکایت دارد.

خبرگزاری مهر در گزارشی در همین باره نوشت: در گزارش سازمان حسابرسی آمریکا(GAO) اعلام شده که از سال 2003 تا کنون با وجود تحریم‌ها کشور ایران بالغ بر 20 میلیارد دلار قرارداد همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه انرژی امضا کرده است. قرارداد   بزرگ گازی ایران با سوئیس و پیشرفت‌های خوب خط لوله صلح از جمله مواردی است که اخیرا شکست این تیم مدیریتی صهیونیستی - آمریکایی را موجب شده است.

همچنین این گزارش نشان داد که تحریم‌های بانکی علیه بانک‌های دولتی ایران با پیش دستی این بانک ها با شکست مواجه شد، زیرا آنها معاملات خود را با ارزی غیردلار انجام می‌دادند و ایران از مدت‌ها پیش نیز دلار را از مبادلات نفتی خود حذف کرده بود.

کد خبر 57001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز