دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه سیاسی: دستگاه قضائی انگلیس چندی پیش به خارج‌ کردن نام گروهک منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور رأی داد

 و این حکم با اعتراض دولت انگلیس مواجه شد، اما هفته گذشته دادگاه تجدیدنظر این کشور حکم را تأیید کرد و همین مسئله موجب شد تا روز گذشته سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شود.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، مهدی صفری، معاون اروپای این وزارتخانه با احضار جفری آدامز، مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به رأی دادگاه تجدیدنظر انگلیس را اعلام کرد و گفت:

فعالیت‌های تروریستی گروهک منافقین و جنایات بی‌شمار آنان در 3 دهه گذشته از جمله بمب‌گذاری، ترور و قتل تعدادی از ایرانیان و ترور سرلشکر صیاد شیرازی، جانشین پیشین ستاد کل نیروهای مسلح در فروردین سال 1378 که با اعتراف به بسیاری از این جنایات همراه بوده است، نشان‌دهنده سیاسی و غیرقابل‌قبول بودن رأی این دادگاه انگلیسی است و تهران از دولت آن کشور می‌خواهد که برای جلوگیری از تبعات و پیامدهای این اقدام بر روابط دو کشور، مانع از اجرای رأی دادگاه مذکور شود.

معاون اروپایی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدام این دادگاه برخورد دوگانه با موضوع تروریسم از سوی دولت انگلیس را به اثبات می‌رساند و بدیهی است که چنین برخوردی شایسته یک دولت اروپایی مدعی مبارزه با تروریسم نیست.

صفری تبعات اقدام دادگاه تجدیدنظر انگلیس را بر عهده دولت آن کشور دانست و از آدامز خواست تا مراتب اعتراض تهران را به مقامات عالیه کشورش منتقل کند.

سیاست لندن تغییر نکرده است

سفیر انگلیس نیز در این دیدار با بیان اینکه سیاست دولت انگلیس در مورد ماهیت تروریستی گروهک منافقین هیچ تغییری نکرده است، گفت: ما این گروه را همچنان یک گروهک تروریستی می‌دانیم. 

وی افزود: من با تأیید کامل نظر دولت و مردم ایران مبنی بر تروریستی بودن این گروهک و با شناخت کامل از تاریخ فعالیت‌های تروریستی آنان، موضع تهران را به مقامات بریتانیا منتقل خواهم کرد.

آدامز گفت: همانطور که وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است از نظر دولت انگلیس فعالیت‌های تروریستی منافقین شرم‌آور بوده و سیاست رسمی دولت انگلیس برقرار نکردن هرگونه تماس با این گروه خواهد بود.

کد خبر 51689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز