سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: اولین سمینار بررسی وضعیت حقوقی و فقهی حضور انگلیس در باغ قلهک از سوی ستاد آزادسازی باغ قلهک در مجتمع فرهنگی سیدالشهدا در میدان هفتم تیر تهران برگزار شد.

سفیر انگلیس نیامد

سفیر انگلیس نیز به این سمینار دعوت شده بود اما در آن شرکت نکرد.

میترا بهنام مجتهدی، سخنگوی سفارت انگلیس در تهران پس از عدم حضور سفیر این کشور در همایش مذکور گفت: سفارت انگلیس تردیدی در مالکیت کشورش بر باغ قلهک ندارد و بر این اساس سفیر انگلیس دلیلی برای حضور در همایش مربوط به این باغ و توضیح در خصوص مالکیت انگلیس نمی‌بیند.

وی افزود: مسئولان برگزاری همایش رسماً از سفیر برای حضور در این همایش دعوت کرده‌اند، اما جفری آدامز الزامی‌ندارد که در همه همایش‌هایی که از او دعوت می‌شود، شرکت کند.

سردار باقرزاده، مسئول ستاد آزاد سازی باغ قلهک که مسئول ستاد جستجوی مفقودین و نیز رئیس مؤسسه حفظ آثار و دستاوردهای دفاع مقدس نیز هست، به علت ماموریت ناگهانی از حضور در مراسم عذر خواست.

در این همایش محمد مهدی شیرمحمدی، عضو ستاد

 آزاد سازی باغ قلهک و دبیر همایش ضمن سخنانی به بررسی تاریخچه نفوذ انگلیس در ایران پرداخت.

پس از شیر محمدی، حجت الاسلام علی عسگری، نماینده مشهد و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس و از افرادی که برای باز پس گیری باغ قلهک تلاش می‌کند به بررسی فقهی موضوع پرداخت.

انتفاع، نه هبه

عسگری در مورد هبه باغ قلهک گفت: ناصرالدین شاه طبق اسناد موجود، حق بهره‌برداری از باغ را به انگلیسی‌ها می‌دهد نه مالکیت آن را. انتفاع، هبه نیست و مالکیت آور هم نمی‌باشد.

هیچ دلیلی وجود ندارد

در ادامه قاسم شعبانی، که در مراسم وی را به عنوان حقوقدان برجسته و وکیل پرونده زهرا کاظمی‌معرفی کردند، در مورد ابعاد حقوقی این مسئله بحث و اعلام کرد هیچ دلیلی بر مالکیت انگلیس بر این باغ وجود ندارد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل افزود: انگلیسی‌ها در زمان رضاخان برای ثبت مالکیت خود بر باغ قلهک اقدام کردند، اما در این اقدام به نامه ناصرالدین شاه اشاره نکرده و سعی کردند از یک قاعده حقوقی دیگر استفاده کنند که اجازه می‌داد اگر کسی زمینی را تصرف کند و این مالکیت، متعارضی نداشته باشد مالکیت وی تثبیت می‌شود.

شعبانی خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها مدعی شده‌اند که برای تثبیت مالکیت خود سه نوبت برای رفع متعارض از باغ قلهک آگهی عمومی‌داده‌اند که ما سراغ گرفته‌ایم و دیدیم که شماره آگهی اول ادعایی انگلیسی‌ها، مربوط به فروش کراوات و دستمال یزدی است و آگهی دوم نیز هیچ ارتباطی به موضوع نداشته و آگهی سوم نیز به هیچ وجه وجود خارجی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه الفاظ در تمام نظام‌های حقوقی متناسب با معانی عرفی خود معنا می‌شوند، یادآور شد: در نامه ناصرالدین شاه لفظ نشیمن برای نوع واگذاری باغ قلهک آمده است که به هیچ وجه معنای مالکیت از آن استنباط نمی‌شود.

وی همچنین گفت: شاه که مالک باغ قلهک نبود تا بتواند آن را هبه کند.

این همایش در ادامه با پخش چند کلیپ از داخل باغ قلهک به اتمام رسید.

در حاشیه همایش نمایشگاهی از تصاویر اسنادی که از این باغ موجود است از جمله اسناد مورد ادعای انگلیس، تشکیل شد.

کد خبر 27376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز