یاسر مرادی : پس از آزادسازی نظامیان انگلیسی که چندی پیش به آبهای ایران تجاوز کرده بودند، انتظار می‌رفت که دولت انگلستان با واقع‌بینی خود، اشتباهات گذشته خود را پذیرفته و در راستای جبران برآید

اما متأسفانه اقدامات اخیر این دولت استعمارگر نشان داد که ایران باید روند دیگری در برخورد با انگلیس در پیش گیرد.

انگشت‌نگاری از اتباع ایرانی در مبادی ورودی انگلستان، تکذیب اعترافات ملوانان انگلیسی متجاوز به آبهای ایران، افزایش اقدامات خصمانه علیه ایران در شورای امنیت و در رابطه با پرونده هسته‌ای در گروه 1+5 ، ادامه تهمت زنی به ایران در خصوص امنیت عراق، تهدید نمایندگان مجلس به بازپس‌گیری املاک فروخته شده به ایران در انگلیس توسط سفیر این کشور و نهایتاً‌ اعطای نشان افتخار (سر) به سلمان رشدی که مورد نفرت تمامی مسلمانان جهان می‌باشد همگی نشان از عدم علاقه دولتمردان انگلیسی به بهبود روابط با ایران دارد.

در همین راستا این روزها نمایندگان در نطق‌ها، تذکرات، مصاحبه‌ها وطرح‌ها و لوایح‌ خود، هر روز به انتقاد از انگلیس می‌پردازند. ما نیز به عنوان نمونه،‌ رویدادهای روز یکشنبه 3 تیر مجلس را در این رابطه با هم مرور می‌کنیم.

رئیس مجلس که مدتی بود بر صندلی ریاست مجلس ننشسته و به دلایلی غایب بود،  پس از گذشت حدود یک هفته از اعطای نشان «سر» به سلمان رشدی توسط ملکه انگلیس، در انتقادات شدید‌اللحنی تأکید کرد: ملکه انگلیس بداند مسلمانان جهان این اقدام را بدون جواب نخواهند گذاشت.

غلامعلی حداد عادل در نطق پیش از دستور خود گفت: چگونه می‌شود کشوری که با دولت‌های اسلامی رابطه دارد و از بازارهای کشورهای اسلامی بهره می‌برد، چنین اقدام نابخردانه‌ای انجام دهد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم هیچ دلیلی جز خصومت کور و بی‌عقلی محض برای این اقدام دولت انگلیس تصور کنیم.

نماینده تهران ادامه داد: در افکار مشرق زمین، انگلستان به عنوان مظهر شیطنت و آمریکا به عنوان مظهر نادانی شناخته شده‌اند اما با این اقدام، انگلستان سفاهت خود را در عرصه بین‌المللی به اثبات رسانده است.

وی در پایان گفت: سلمان رشدی با فتوای تاریخی امام به مرگ محکوم شده و این مرده با این لقب‌ها زنده نخواهد شد.

تذکر به اقدامات دولت انگلیس

نمایندگان مجلس هم در تذکری خواستار شناسایی و معرفی فعالان سیاسی شرکت‌کننده در جشن ملکه انگلیس در تهران شدند.

5 نماینده، هم در تذکری به وزیر امور خارجه لزوم اعتراض شدید به دولت انگلیس با توجه به حمایت آنها از سلمان رشدی مرتد را خواستار شدند.

درخواست برای طرح ضد انگلیسی

با وجود این که یک هفته از ارائه طرح دوفوریتی الزام دولت به تعیین وضعیت و تبدیل باغ قلهک به موزه استعمارشناسی می‌گذرد اما به دلایلی نامعلوم این طرح در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.

این امر موجب شد محمد بامری نماینده ایرانشهر و سرباز و از اعضای فراکسیون اصولگرایان روز گذشته در نطق پیش از دستور خود از نمایندگان مجلس بخواهد طرح دوفوریتی مذکور را با رأی بالایی به تصویب برسانند تا سیلی قانونی محکمی بر گونه استعمارگران بنوازند.

پیش از این سفیر انگلیس در تهران به نمایندگان مجلس پیغام داده که در صورت تصویب طرح دوفوریتی تبدیل باغ قلهک به موزه استعمارشناسی، دولت انگلیس باغ منچستر که مرکز فرهنگی ایران در لندن است را پس خواهد گرفت.

این در حالی است که باغ منچستر یا همان باغ ناصری در زمان ناصر‌الدین شاه از دولت انگلیس خریداری شده است.

موضع رئیس کمیسیون امنیت ملی

علاءالدین بروجردی در راهروهای مجلس در این خصوص سفیر و دولت انگلیس را در حد و اندازه‌ای ندانست که بتوانند ملت ایران را تهدید کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در صورت صحت این تهدیدات از وزیر خارجه خواهیم خواست اقدام متقابل انجام دهد و قضیه باغ قلهک را جدی‌تر پی خواهیم گرفت.

تسریع در رسیدگی به 11 لایحه

در آستانه هفته قوه قضائیه، نمایندگان مجلس 11 طرح و لایحه قضایی که به اصلاح روند قضایی کشور مربوط می‌شود را در اولویت رسیدگی قرار خواهند داد.

نمایندگان به پیشنهاد کمیسیون قضایی مجلس رأی مثبت دادند تا در صورت رأی مجدد مجلس، طرح‌ها و لوایح مذکور برای رسیدگی تخصصی در قالب اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون‌های تخصصی ارسال شوند.

در این صورت این مصوبات برای اجرا نیاز به رأی نمایندگان در صحن علنی نخواهند داشت و صرفا‌ً  صحن علنی مدت اجرای آزمایشی آنها را تعیین خواهد کرد.

دفاع فراکسیونی

محمد قمی، نماینده پاکدشت و از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس در نطق پیش از دستور خود به حمایت از اقدامات و عملکرد این فراکسیون پرداخت و گفت تندروی برخی از چهره‌های اصولگرا باعث شد که برخی از وزرا در کسب رأی اعتماد، وابستگی خود به انجمن حجتیه را کتمان ننمایند.

سهیلا جلودار زاده نماینده تهران و دیگر عضو فراکسیون اقلیت هم از شورای شهر و شهردار تهران خواست که با تشکیل ستاد مدیریت تعطیلات آخر هفته و استفاده از منابع مالی شهرداری تهران زمینه‌های ایجاد و توسعه تفرجگاهها و ورزشگاههای عمومی و بهره‌مندی رایگان و ارزان مردم از این امکانات را فراهم نمایند.

انتشار اسامی مسئولان متخلف

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح دارایی و اموال مسئولان با تفویض اختیار رئیس قوه قضاییه در بررسی دارایی مسئولان به سایر مسئولان قضایی مخالفت کردند.

براساس مصوبه نمایندگان همچنین مقرر شد مسئولانی که دارایی آنها برخلاف قانون افزایش می‌یابد، پس از صدور حکم قطعی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد و این افراد به مردم معرفی شوند.

همچنین با تصویب نمایندگان چنانچه دارایی مقامات و مسئولان در طول دوره مسئولیت آنها برخلاف حق افزایش یابد با رأی دادگاه صالح مال به صاحب حق و در صورت معلوم نبودن آن به بیت‌المال بازگردانده می‌شود.

نمایندگان در جلسه علنی 6 ماده از این طرح 21 ماده‌ای را بررسی کردند که از این 6 ماده، سه ماده را حذف و تنها سه ماده آن را به تصویب رساندند. ادامه بررسی این طرح به جلسه بعدی مجلس موکول شد.

کوتاه از خانه ملت

  • اصلاح شیوه‌های مدیریتی در سازمان ملی جوانان، لزوم مدیریت و نظارت بر گرانی مسکن و اجاره بهای خانه‌ها و نظارت بر بازار آشفته شکر از طریق منع واردات آن از جمله مهمترین تذکرات بود.
  • اداره جلسه علنی برای حداد عادل سخت‌تر از روزهای گذشته شده بود به نحوی که وی زبان به گلایه گشود و گفت: ‌مسئولان دولتی به مجلس می‌آیند و با نمایندگان صحبت کرده و مانع از رأی دادن آنها می‌شوند.
    وی گفت: مجبوریم از این به بعد سخت‌گیری بیشتری را انجام دهیم.
  • حدود 200 تن از معلمان حق‌التدریسی در اعتراض به شیوه گزینش و استخدام خود و همچنین عدم اجرای برخی از قول‌های مسئولان جلوی مجلس تجمع کردند.
  • 153 تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از برگزاری و حضور گسترده مردم در مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) قدردانی کردند.
کد خبر 25022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز