یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیجریه و ونزوئلا تصمیم به کاهش 170 هزار بشکه‌ای تولید نفت روزانه گرفته‌اند. این تصمیم به منظور مقابله با کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی اتخاذ شده‌است.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکی‌است، سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" اعلام کرد، ونزوئلا در پاسخ به درخواست نیجریه موافقت کرده‌است که تولید نفت را از اول اکتبر تا 50 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

وزیر نفت ونزوئلا نیز با اعلام اینکه کاهش تولید نفت با هدف جبران کاهش بهای این محصول در هفته‌های اخیر صورت می گیرد افزود: در سبد نفتی این کشور تنها در این ماه بهای هر بشکه نفت هشت دلار کاهش یافته‌است.

درحالی که قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته است، هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا معتقد است، قیمت مناسب برای نفت بشکه‌ای 50 تا 60 دلا‌ر است.

سخنگوی اوپک اعلا‌م کرد: این درحالی است که دیگر اعضای این سازمان قصد ندارند گام‌های مشابهی برای مقابله با کاهش قیمت‌ها اتخاذ کنند.

دبیرخانه اوپک هم با یکجانبه خواندن تصمیم کشورهای نیجریه و ونزوئلا تشکیل نشست فوق‌العاده وزرای نفت کشورهای عضو این سازمان را نیز رد کرد.

هم اکنون بهای نفت در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته‌است.

دراین حال یک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است، بهای نفت تحت تأثیر افزایش عرضه، کاهش یافته است.

وی افزود: طی شش ماه گذشته تولید جهانی نفت از مرز حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز گذشته و میزان ذخایر نفتی نیز بیش از 310 میلیون بشکه برآورد شده‌است.

کد خبر 5113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز