یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: سود شرکت اکسون‌موبیل- بزرگ‌ترین شرکت نفتی سهامی عام جهان- در سه‌ماهه سوم به 5/10میلیارد دلار رسید که دومین رقم بالا در تاریخ این شرکت برای درآمد فصلی پس از سود 71/10میلیارد دلاری سه‌ماهه چهارم 2005 محسوب می‌شود

 در حالی که انتظار می‌رود تا پایان سال 2006 وضع مطلوب درآمدی اکسون‌موبیل ادامه داشته باشد.

اما کاهش دو ماه اخیر بهای نفت، مهم‌ترین نگرانی این شرکت و دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی محسوب می‌شود. افزایش بهای نفت، کاهش زمان‌های توقف تولید و افزایش حجم تولید، عوامل اصلی رشد درآمدهای اکسون‌موبیل محسوب می‌گردد. انتظار می‌رود سود شرکت اکسون‌موبیل تا پایان سال 2006 رکورد 40میلیارد دلاری را بشکند که در این صورت این شرکت به بالاترین سود در طول تاریخ شرکت‌های آمریکایی دست خواهد یافت. سود اکسون‌موبیل در سال 2005 به 36میلیارد دلار بالغ شد.

طی چند سال اخیر روند سوددهی کلان اکسون‌موبیل،‌ خشم قانونگذاران آمریکایی را برانگیخته است، اما مدیران اکسون بارها برای فروخواباندن اعتراض‌ها اعلام کرده‌اند که قیمتی که مردم برای خرید بنزین و فرآورده‌های نفتی می‌پردازند توسط عرضه و تقاضا تعیین شده است و نه بر اثر منفعت‌طلبی اکسون. به علاوه مدیران اکسون‌موبیل استدلال می‌کنند که دوسوم سود این شرکت از فروش نفت و گاز طبیعی در خارج از آمریکا به دست می‌آید و افزایش تولید این شرکت در آفریقا، خاورمیانه و روسیه کاهش مداوم ظرفیت تولید آن را در آمریکا، اروپا و کانادا جبران می‌کند.


افزون بر این، تولید نفت و گاز طبیعی اکسون‌موبیل در سه‌ماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7درصد بیشتر شده و این یکی دیگر از دلایل رشد خارق‌العاده سود آن است. با رشد سود اکسون‌موبیل، سود تقسیمی به هر سهم این شرکت از رقم 58/1دلار سه‌ماهه سوم 2005  به 77/1دلار در سه‌ماهه سوم امسال افزایش یافته است که این رقم موجب شگفتی کارشناسانی شده است که حداکثر پیش‌بینی سودی 59/1دلاری برای هر سهم اکسون می‌کردند.


 با وجود رشد سود اکسون، درآمد ناخالص این شرکت نسبت به سال گذشته که همزمان با رشد ناگهانی قیمت‌ها بر اثر توفان‌های کاترینا و ریتا بود، کاهش یافته است و از 7/100میلیارد دلار سال گذشته به 6/99میلیارد دلار سال‌جاری رسیده است.

کد خبر 8095

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز