پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: کشورهای عضو این سازمان در آستانه نشست آینده خود درباره کاهش تولید نفت به اجماع نزدیک شده‌اند.

محمد بارکیندو هنگام ورود به پایتخت قطر برای شرکت در نشست وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان گفت: این اجماع در حال شکل گیری است و ما امیدواریم در نشست پنجشنبه‌شب 19 اکتبر(27 مهر) آن را تقویت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه میزان کاهش تولیدی که وزیران نفت اوپک تأیید می‌کنند تا از کاهش بهای نفت جلوگیری شود چقدر خواهد بود، گفت : تا زمانی که این نشست تشکیل نشده‌است و آمار و ارقام مربوط به میزان ذخایر نفت امریکا و نیز برخی مسائل اقتصادی مشخص نشده باشند من نمی‌توانم بگویم میزان کاهش تولید نفت اوپک چقدر خواهد بود.

در این حال ادموند داکورو رئیس اوپک گفت: تصمیم این سازمان برای کاهش روزانه یک میلیون بشکه نفت واکنشی موقت در برابر کاهش زیاد قیمت نفت است.

به گفته داکورو کاهش تولید از سوی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همیشگی نیست و هدف از آن تغییر دائمی در سهمیه‌بندی تولید اعضای این سازمان نیست.

داکورو افزود: قیمت نفت در دو ماه اخیر با 20 درصد کاهش به کمتر از 60 دلار برای هر بشکه رسید و اوپک اکنون باید برای متوقف کردن روند کاهش قیمت وارد عمل شود.

رئیس اوپک افزود: نوعی توافق نظر کلی بین اعضای اوپک برای کاهش تولید بر اساس میانیگین تولید کنونی وجود دارد.

وزیر نفت جمهوری اسلا‌می ایران نیز برای شرکت در نشست مشورتی اضطراری اوپک امروز پنجشنبه به قطر می‌رود.

وزیران نفت اوپک برای بحث درباره کاهش یک میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خود در دوحه پایتخت قطر گرد هم خواهند آمد.

قرار است در این نشست، نحوه واکنش اوپک به ادامه روند کاهش قیمت نفت در هفته‌های گذشته بررسی شود.

کاهش یک میلیون بشکه‌ای سقف تولید اوپک و تعیین سهم هر یک از اعضا از این کاهش محورهای نشست اضطراری اعضای اوپک در قطر است.

کد خبر 6170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز