همشهری آنلاین: تصمیم روز جمعه 28 مهر ماه وزیران نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش سقف تولید، موجب افزایش قیمت این محصول در بازارهای آسیا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر در معاملات الکترونیک صبح روز جمعه در بازار آسیا با ۵۰ سنت افزایش در مقایسه با معاملات پنجشنبه شب در بازار بورس نیویورک، بشکه ای ۵۹ دلار معامله شد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در معاملات صبح روز جمعه با ۳۹ سنت افزایش، ۶۱ دلار و ۲۶ سنت معامله شد.

 وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز جمعه اعلام کرد تولید واقعی نفتش را از روز اول نوامبر (ده آبان ماه) به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و به ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند.

نگرانی ژاپن

درهمین حال ژاپن، دومین اقتصاد بزرگ دنیا که برای تامین نفت مورد نیازش کاملا به خارج وابسته است، از تصمیم اوپک برای کاهش تولید به منظور جلوگیری از کاهش بهای نفت خام به شدت ابراز نگرانی کرد.

آکایرا آماری وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: "اگر هدف (از اجلاس اوپک) حفظ قیمت نفت در سطح بالا است، ما در موقعیتی بیش از اندازه نگران کننده قرار داریم."
 
وی افزود: "ما از کشورهای تولید کننده توقع داریم و می خواهیم به آن اندازه که برای پاسخگویی به نیازهای جهان کفایت کند، نفت به بازار عرضه کنند و برای یافتن راه هایی به منظور ثبات بخشیدن به بازار به درستی بیاندیشند."

با این حال، وزیر اقتصاد ژاپن گفت در صورتی که ارزش ین همچنان افزایش پیدا کند، تاثیر کاهش تولید اوپک ناچیز خواهد بود زیرا قیمت نفت را که به دلار معامله می شود برای ژاپن قابل تحمل تر خواهد کرد.
 
وی افزود:" بازار تا پیش از اجلاس اوپک نیز این کاهش را در نظر گرفته بود اما باید پذیرفت که این تصمیم به هر حال بر ژاپن تاثیر منفی خواهد گذاشت."

وزیر اقتصاد ژاپن همچنین به کشورهای تولید کننده نفت توصیه کرد در سلامت اقتصاد جهانی مشارکت داشته باشند. 

کد خبر 6219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز