سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌گوید بیش از 200 میلیون کود ک زیر پنج سال در سراسر جهان خدمات بهداشتی پایه را دریافت نمی‌کنند و این وضعیت به مرگ تقریبا 10 میلیون نفر کودک زیر پنج‌ سال در سراسر جهان می‌انجامد.

به گزارش آسوشیتدپرس گزارش سازمان خیریه "کودکان را نجات دهید"  Save the Children می‌گوید تقریبا همه این مرگ‌ومیرها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و کودکان فقیر نسبت به کودکان ثروتمندتر دوبرابر بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

در میان 146 کشور مورد بررسی در این گزارش، سوئد، نروژ و ایسلند در صدر کشورها از لحاظ سلامت مادر و کودک قرار دارند و نیجریه در انتهای فهرست قرار دارد.

از میان ده کشوری که در انتهای فهرست قرار دارند، هشت‌تای آنها از کشورهای آفریقای زیرصحرا قرار دارند که در آنها از هر پنج مادر، چهارتای آنها یک بچه را در طول عمر خود از دست می‌دهند.

سه کشوری که از لحاظ بهداشت مادر و کودک در راس 55 کشور در حال توسعه قرار می‌گیرند، فیلیپین، پرو و آفریقای جنوبی هستند و اندونزی و ترکمنستان مقام چهارم را در میان این کشورها به خود اختصاص می‌دهند.

لائوس، یمن، چاد، سومالی و اتیوپی در میان کشورهای در حال توسعه بدترین وضعیت را از لحاظ بهداشت مادر و کودک دارند.

شمار هشداردهنده‌ای از کشورها فاقد پایه‌ای‌ترین خدمات بهداشتی هستند که باعث نجات جان افراد می‌شود و 30 درصد  کودکان در کشورهای در حال توسعه، خدمات بهداشتی پایه‌ای مانند مراقبت‌های زایمانی، کمک حرفه‌ای هنگام زایمان، واکسیناسیون و درمان برای اسهال و ذات‌الریه را دریافت نمی‌کنند.

همچنین براساس این گزارش تفاوت گسترده‌ای میان مراقبت‌های بهداشتی میان فقیرترین و ثروتمندترین کودکان از لحاظ دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی حتی در کشورهایی که در بالای فهرست قرار دارند دیده می‌شود.

برای مثال در فیلیپین و پرو فقیرترین کودکان 3.2 برابر با احتمال بیشتری نسبت به همسالان مرفه‌شان بدون مراقبت‌های بهداشتی باقی می‌مانند. در آمریکای لاتین، برزیل،بولیوی و پرو بیشترین فاصله را از لحاظ بقای کودکان غنی و فقیر نشان می‌دهند. چنین شکاف بزرگی در آسیا در کشورهای هند و اندونزی دیده می‌شود.

این گزارش می‌گوید با استفاده ابزارهای ارزان‌قیمت و آگاهی‌رسانی می‌‌توان بیش ار 6 میلیون از 9.7 میلیون کودکی را که هر سال از علل به آسانی قابل‌پیشگیری می‌‌‌‌میرند، نجات داد.

این اقدامات شامل آنتی‌بیوتیک‌هایی به قیمت کمتر از 0.30 دلار برای درمان ذات‌‌الریه، عامل اصلی کشنده کودکان زیر 5 سال، و درمان خوراکی کم‌آبی بدن، درمان با محلول ساده‌ای از نمک، شکر و پتاسیم، برای اسهال، دومین علت مرگ کودکان می‌شود.

مشروح گزارش این سازمان با نام "وضعیت مادران جهان در سال 2008" در وب‌سایت آن ببینید:http://www.savethechildren.org

کد خبر 51106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز