جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند بر خلاف تصویر رایج از فشار خون بالا به عنوان بیماری مردمان ثروتمند، پرخور و عصبی، بیش از 80 درصد از موارد بیماری فشار خون بالا در کشورهای رو به توسعه و عمدتا در میان میانسالان رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز گزارش جدیدی که پنج‌شنبه  اول ماه مه (12 اردیبهشت) منتشر شد، تخمین زده است که 7.6 میلیون نفر در دنیا در سال 2001 به علت فشار خون بالا  دچار مرگ زودرس شده‌اند، و بیش از نیمی از موارد سکته مغزی ناشی از این بیماری بوده است.

دکتر کارلن لاوز و همکارانش در دانشگاه آکلند در نیوزیلند که این گزارش را تهیه کرده‌ ‌اند، می‌نویسند بیش از یک سوم مرگ‌ و میرها در کشورهای کم‌درآمد اروپا و آسیای میانه به فشار خون بالا مربوط  است.

آنها در این گزارش که در نشریه پزشکی لانست منتشر شده است، می‌نویسند: "در مجموع حدود 80 درصد از 80 درصد بار مربوط به این بیماری در اقتصادهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط و در افراد در سنین 45 تا 69  رخ داده است."

این پژوهشگران با استفاده از  "بررسی بار جهانی بیماری‌ها" بوسیله سازمان جهانی بهداشت به محاسبه مرگ و میرهای ناشی از فشار خون بالا در کشورهای فقیر و غنی پرداختند.

آنها می‌نویسند: "میزان بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا در کشورهای روبه توسعه بسیار بیشتر ار کشورهای توسعه‌یافته است - برای مثال میزان موارد سکته ‌مغزی بر حسب سن در تانزانیا حدود سه تا شش برابر موارد آن در انگلیس است."

آنها می‌افزایند: "اغلب بار بیماری ناشی از فشار خون بالا در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط،در افراد میانسال، و در افرادی که درجات کمتری از فشار خون بالا داشته‌اند، به چشم می‌خورد. به این ترتیب راهبردهای پیشگیری و درمان منحصر به کشورها یا افراد ثروتمند مبتلا به فشار خون بالا بیشتر موارد بیماری‌های مربوط به فشار خون بالا را تحت پوشش قرار نخواهد داد."

کد خبر 50646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز