اگر می‌خواهید سالم بمانید و فشار خون بالا نداشته باشید، زیاد بخندید.

خندیدن یکی از روش‌های درمانی است که معمولا به آن توجهی نمی‌شود. میزان فشارخون بالا در کشورهای صنعتی حدود 10 تا 20 درصد است که شامل کشور آلمان نیز می‌شود. معمولا هیپرتونی یا فشارخون بالا در بیماران هیچگونه علائمی ندارد و پس از اندازه‌گیری فشار خون مشخص می‌شود. در بعضی از موارد سردرد، سرگیجه و خونریزی از بینی وجود دارد که توجه بیمار و پزشک را به این بیماری جلب می‌کند.

میزان فشار خون ایده آل حدود 120 به 80 است. وقتی فشار سیستولی بیشتر از 140 میلی لیتر جیوه و فشار خون دیاستولی بیشتر از90 میلی لیتر جیوه باشد، امکان خطر وجود دارد. وضعیت سلامتی بیمار و فاکتورهای مؤثر بر فشار خون را باید درنظر داشت. یکی از این فاکتورها وزن است.

تجربیات نشان می‌دهد پایین آوردن وزن در کاهش فشار خون مؤثراست. یکی از مهم‌ترین عوامل برای پایین آوردن وزن، فعالیت‌های بدنی و ورزش است؛ ورزش‌هایی مثل شنا و دوچرخه سواری پیشنهاد می‌شود اما گردش‌های روزانه در طبیعت نیز از پیدایش این بیماری جلوگیری می‌کند. به غیر از فعالیت‌های بدنی، یوگا و دیگر روش‌های ضد‌کشش ماهیچه‌ای باعث توازن و هماهنگی بدن و روان می‌شوند و تاثیر مثبتی روی فشارخون دارند.روزانه باید حدود 2 تا 3 لیتر مایعات نوشیده شود. سیگار کشیدن اکیدا ممنوع است. عامل دیگر، داشتن تغذیه مناسب است.

خوردن ماهی، میوه وسبزیجات تازه پیشنهاد می‌شود ولی مصرف مواد حاوی ناتریوم مثل نمک وادویه‌های تند و تیز زیانبار است. بسیاری از داروهای گیاهی مانند سیر می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند.

کد خبر 71658

برچسب‌ها