همشهری آنلاین: رئیس برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل (UNEP) می‌گوید میلیون‌ها تلفن همراه و کامپیوتر دورانداخته‌شده به "چالش عمده‌ای" برای سلامتی انسان بدل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آچیم استاینر پنجشنبه 26 ژوئن (6 تیر) خطاب به یک کنفرانس سازمان ملل در مورد مدیریت مواد زائد در پناهگاه طبیعی جزیره بالی در اندونزی اعلام کرد هر سال 20 میلیون تلفن همراه در چین دور انداخته می‌شود.

در ضمن انتظار می‌رود شمار کامپیوترهای شخصی تا سال 2015 دوبرابر شود و به دو میلیارد برسد.

او گفت: "رشد سریع و افزایش سریع همه این تجهیزات بیانگر چالشی عمده برای جامعه بین‌المللی از لحاظ بهداشت و محیط زیست انسان است."

او افزود 20 تا 50 میلیون تن مواد زائد الکترونیک هر سال تولید می‌شود- مقداری که برای پرکردن یک ترن که طولش تمام محیط کره زمین را در برگیرد، کافی است.

استاینر گفت بیشتر این مواد زائد به محل‌های دفن ‌زباله در کشورهای در حال توسعه در آفریقا و آسیا می‌رسند و در آنجا مواد شیمیایی و فلزات سنگین از آنها به محیط زیست نشت می‌کند.

دفع شمار فراوان کالاهای االکترونیک زائد یکی از موارد مورد توچه این اجلاس پنج‌‌روزه اعضای "کنوانسیون 1992 بازل" در مورد مدیریت دفع مواد زائد است که از روز دوشنبه در جزیزه بالی  آغاز شده است.

بیش از 1000 نماینده از 170 کشور در این اجلاس شرکت دارند تا به بازبینی تاثیر مواد زائد خطرناک بر سلامت و زندگی انسان‌ها بپردازند.

کنوانسیون بازل یک پیمان بین‌المللی است که مبادله جهانی مواد زائد خطرناک را کنترل می‌کند و هدفش به حداقل‌رساندن تولید و جابه‌جایی این مواد از مرزهاست

کد خبر 56186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز