یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو سازمان وابسته به سازمان ملل می‌گویند که هر روز در سراسر جهان افراد بسیاری به علت نداشتن توالت پاک و مناسب بیمار می‌‌شوند یا می‌میرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل (UNICEF) پنج‌شنبه 20 مارس (اول فروردین) - همزمان با روز جهانی آب - هشدار دادند که دو نفر از هر پنج نفر در جهان - یعنی 2.6 میلیارد نفر- به توالت مناسب دسترسی ندارند، و به این علت در معرض خطر بیماری قرار می‌گیرند.

دیوید هینمن  دستیار امنیت بهداشت و محیط ‌زیست دبیرکل WHO در این باره گفت: "در جهان امروز 15 میلیون مورد مرگ و میر به علت بیماری‌های عفونی رخ می‌دهد."

"اگر ما دفع بهداشتی فاضلاب و منابع آب پاک را در همه جهان در اختیار داشتیم، این رقم مرگ و میر بلافاصله دو میلیون نفر کاهش پیدا می‌کرد- مرگ و میر کودکانی که بی‌جهت به علت بیماری‌های اسهالی فوت می‌کنند."

سازمان ملل سال 2008 را "سال بین‌المللی دفع بهداشتی فاضلاب" نامگذاری کرده است و از روز جهانی آب (20 مارس) استفاده کرد تا بر این موضوع تاکید کند.

جان لین مدیر اجرایی "شورای همکاری فراهم‌آوری آب و دفع بهداشتی فاضلاب"، یک سازمان تحت اختیار سازمان ملل برای کمک به دفع بهداشتی فاضلاب در اجتماعات فقیر می‌گوید: "افراد علاقه‌ای به صحبت در این مورد ندارند. این موضوعی است که در جامعه با ادب مرسوم در مورد آن سخنی گفته نمی‌شود- اما مشکلی درازمدت بوده است."

به گفته لین نبود تسهیلات بهداشتی دفع فاضلاب، نه تنها خطر بیماری را می‌افزاید، بلکه به امنیت فردی هم مربوط می‌شود، به خصوص زنان و کودکان را "که شب‌هنگام در نواحی دورافتاده در معرض تعدی جنسی قرار می‌گیرند."

بین سال‌های 1990 تا 2004 میزان دسترسی به تاسیسات بهداشتی دفع فاضلاب برای 1.2 میلیارد نفر بهبود پیدا کرده است. اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند تا سال 2015 هنوز 2.4 میلیارد نفر جهان بدون توالت باقی می‌‌مانند.

در نظرخواهی که نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) از 11000 متخصص بهداشتی انجام داد،  رویدادی که به عنوان مهمترین پیشرفت پزشکی از سال 1840 میلادی – در رده‌ای بالاتر از واکسن‌ها و بیهوشی- انتخاب شد، دفع بهداشتی فاضلاب بود.

دبیرکل سازمان ملل بان‌کی مون نیز در پیامی در این مورد به رهبران جهان یادآوری کرد که یکی از اهداف توسعه هزاره که آنها در سپتامبر 2000 امضا کردند این بود که شمار افرادی که به تسهیلات پایه‌ای دفع بهداشتی فاضلاب دستزسی ندارند تا سال 2015 به نصف برسد.

کد خبر 47015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز