شیر برنج یک نوع دسر یا بهتر از بگوییم پیش‌غذای سنتی ایرانی است که از شیر، برنج و گلاب درست می‌شود. در این مطلب طرز تهیه شیر برنج را آموزش داده‌ایم.

شیربرنج

به گزارش همشهری آنلاین، شیر برنج از غذاهای مقوی و ساده‌ای است که از گذشته تا به حال محبوبیت خود را در میان ما ایرانیان حفظ کرده‌ است. می‌توان آن را به عنوان صبحانه، دسر و در  ماه رمضان سر سفره افطاری سرو کرد. در تابستان که مرباها و شربت‌های خوشمزه‌ای از جمله مربای آلبالو، مارمالاد تمشک، انجیر و غیره درست می‌کنیم، می‌توانیم شیر برنج خنکمان را خوشمزه‌تر کنیم. این غذا به خاطر داشتن شیر و برنج منبع غنی از کلسیم و ویتامین B است.

طرز تهیه این غذا بسیار ساده است و میزان شیرینی آن بسته به ذائقه‌تان می‌تواند متفاوت باشد. خوبی این دسر این است که می‌توانیم آن را با هرچه که دوست داریم تزیین کنیم و به صورت رژیمی درست کنیم.

مواد لازم

    برنج نیم‌دانه: یک پیمانه
    گلاب: نصف پیمانه
    شکر: یک و نیم پیمانه
    شیر پرچرب: یک لیتر
    هل ساییده شده: یک قاشق چای‌خوری
    خامه: دو قاشق غذاخوری
    نمک: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه و دستور پخت شیربرنج

۱.  برنج را از شب قبل خیس کنید.

۲. برنج را با ۲ پیمانه آب و نصف قاشق چای‌خوری نمک روی حرارت گذاشته و آنقدر بپزید تا برنج کاملا وا برود.

۳. شیر را همراه خامه به برنج اضافه کرده و حرارت را زیاد کنید تا مواد به جوش آیند.

۴. بعد از به جوش آمدن مواد، شکر و پودر هل را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. در این مرحله مواد را کمی بچشید تا در صورت دلخواه شکر بیشتری به آن اضافه کنید.

۵. حرارت را کم کرده و حدود یک تا ۲ ساعت صبر کنید تا شیربرنج کاملا جا بیفتد سپس گلاب را اضافه کنید.

۶. بعد از این که شیربرنج کاملا جا افتاد، شعله را خاموش کنید.

۷. غذا را تا زمانی که داغ داغ است، در ظرفی مناسب بریزید و روی آن را با هرچیز که دوس دارید تزیین کنید.

چند نکته برای تهیه شیربرنج

  • حتما از برنج ایرانی و مرغوب استفاده کنید.
  • می‌توانید برای شیرین کردن شیر برنج از عسل استفاده کنید.
  • هنگام پخت مرتب مواد را هم بزنید تا شیربرنج ته نگیرد.
  • اگر این غذا را به عنوان دسر سرو می‌کنید، اجازه دهید آب آن کاملا بخار شود.
  • شیر برنج را می‌توانید پس از خنک شدن در یخچال قرار دهید تا سرد شود و سپس سرو کنید.
  • شیر برنج را تا دو روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید اما بهتر است هر چه سریع‌تر این دسر را مصرف کنید

فواید شیر برنج و خواص این دسر مقوی و خوشمزه

شیر موجود در شیر برنج خواص بی‌نظیری برای بدن دارد و حاوی مقادیر بسیار زیادی پروتئین با کیفیت است که برای رشد و ترمیم بافت‌ها بسیار مناسب است. ویتامین B2 موجود در شیر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. علاوه بر آن کلسیم و فسفر دو ماده معدنی موجود در شیر است که در رشد و سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و رشد سلول‌های مغزی نقش بسزایی دارد. علاوه بر شیر، برنج حاوی کربوهیدرات‌هایی است که باعث افزایش و تولید انرژی در بدن می‌شود.

مقدار پروتئین موجود در برنج اگر چه جزء پروتئین‌های کامل محسوب نمی‌شود اما در کنار شیر می‌تواند نیاز بدن را تامین کند. برنج هم‌چنین باعث کنترل فشار خون، جلوگیری از سرطان، رفع بسیاری از بیماری‌های پوستی و تقویت سلامت قلب و عروق می‌شود.

فواید شیر برنج برای کودکان

همان‌طور که می‌دانید رعایت تنوع در رژیم غذایی کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع رعایت تنوع نه تنها باعث می‌شود کودک شما از مصرف غذاهای تکراری خسته نشود، بلکه مصرف گروه‌های مختلف غذایی و حتی مواد غذایی مختلف در یک گروه به دلیل داشتن ارزش‌های غذایی متفاوت، در رشد کودکان بسیار موثر است و توصیه می‌شود.

برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی کودک باید با مخلوط کردن مواد غذایی مختلف، غذاهایی جدید با ظاهر و طعم مطلوب ایجاد کرد. به کار بردن کمی خلاقیت در وعده صبحانه و میان‌وعده‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکان کمک کند.

پودینگ برنج یا شیر برنج یکی از آن غذاهای مقوی است که در رشد کودک بسیار موثر عمل می‌کند و به عنوان میان وعده و هم به عنوان یک صبحانه کامل و سالم می‌توانید برای کودکان‌تان در نظر بگیرید. اما نباید فراموش کنید که زیاده‌روی در مصرف شیر برنج می‌توان باعث افزایش وزن یا چاقی در کودکان شود؛ بنابراین به بهانه علاقه کودک به این غذا، اجازه ندهید بیش از حد از آن بخورد. شما می‌توانید از سایر غذاهای غنی‌شده و آماده کودک هم در وعده‌های غذایی فرزندتان کمک بگیرید.

منابع: ایرنا، کتاب کاله

کد خبر 506786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha