مسقطی جزو حلواهای خوشمزه و پرطرفدار است و فقط کافی است یک‌بار در خانه مسقطی درست کنیم تا دیگر نتوانیم از آن دل بکنیم. در این مطلب طرز تهیه مسقطی خانگی آموزش داده شده است.

مسقطی

به گزارش همشهری آنلاین، حلوا مسقطی لاری زعفرانی یا به قول خود لاری‌ها «حلوا مقراضی» یکی از قدیمی‌ترین حلواهای طبخ شده در استان‌های جنوبی ایران به خصوص بوشهر و شیراز و در اصل منطقه لار است که به مناسب‌های مختلف مذهبی، جشن و سرور و سوگواری پخته می‌شود. مدت پخت حلوا مسقطی لاری بیشتر از سایر حلواهاست و حدود ۳ تا ۳ و نیم ساعت زمان می‌برد.

مواد لازم (برای ۶ نفر)

    روغن ۱/۳ پیمانه
    گلاب یک لیوان
    شکر ۳ پیمانه
    آب سرد ۶ لیوان
    نشاسته گل یک پیمانه
    زعفران به میزان لازم
    آب لیمو ترش یک قاشق غذاخوری یا جوهر لیمو
    خلال پسته و بادام به اندازه کافی

طرز تهیه مسقطی | راز کشدار شدن این شیرینی خوشمزه

طرز تهیه مسقطی لاری

► مرحله اول: مخلوط نشاسته و آب

برای تهیه مسقطی شیرازی ابتدا نشاسته را در ظرفی می‌ریزیم و ۲ پیمانه آب سرد را به آن می‌افزاییم سپس کمی صبر کنید و ظرف را کنار گذاشته تا کاملا نشاسته در آب سرد حل شود و بعد از صافی مخلوط آب و نشاسته را عبور می دهیم تا یکدست شود.

► مرحله دوم: تهیه شربت

در ادامه ۴ پیمانه آب را به همراه شکر و آبلیمو یا جوهر داخل یک قابلمه بریزید با هم مخلوط می‌کنیم تا شکر در مواد حل شود، سپس روی حرارت قرار دهید تا ذرات شکر حل شود دقت کنید نباید شربت بجوشد.

هرچه بیشتر و آرام و باحوصله هم بزنید حلوا کشدارتر می‌شود. اواسط کار باقیمانده روغن یا کره را کم‌کم به مایه حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا روغن کاملا جذب حلوا شود.► مرحله سوم: افزودن نشاسته

در ادامه نشاسته حل شده را آب را به محتویات قابلمه یا همان شربت اضافه کنید و از این مرحله به بعد هم زدن مسقطی شروع می‌شود باید مدام روی حرارت ملایم هم بزنید تا مواد ته نگیرد و نشاسته غلیظ و شفاف شود.

► مرحله چهارم: افزودن زعفران و گلاب

بعد از غلیظ شدن نشاسته نوبت افزودن زعفران است شما به میزانی که تمایل دارید مسقطی خوشرنگ‌تری داشته باشید زعفران دم‌کرده اضافه کنید و به مواد می‌افزاییم و هم می‌زنیم تا جایی که نشاسته قوام بگیرد و غلیظ شود پس از غلیظ شدن نشاسته گلاب و روغن را به مواد می‌افزاییم و مخلوط می‌کنیم تا کاملا مواد منسجم و یکدست شود.

► مرحله پنجم: پخت مسقطی شیرازی

در انتها وقتی که کاملا مسقطی غلیظ شد، یعنی زمانی که هم می‌زنید کف قابلمه را مشاهده کنید، کمی خلال بادام تفت داده داخل آن به دلخواه بریزید بعد قالبی را که برای مسقطی آماده کرده‌ایم را با قلم‌مو و روغن کاملا چرب می‌کنیم و مواد را در قالب می‌ریزیم و روی آن خلال پسته و بادام می‌ریزیم و در یخچال می‌گذاریم تا خوب خودش را بگیرد. سپس ظرف را از یخچال بیرون می‌آوریم و مسقطی را آرام از قالب بیرون می‌آوریم و به هر مدلی که تمایل داریم برش می‌زنیم و در ظرف مورد نظر می‌چینیم.

طرز تهیه مسقطی | راز کشدار شدن این شیرینی خوشمزه

نکات کابردی و مهم در تهیه مسقطی

  • مسقطی اگر قوام پیدا نکرده باشد در یخچال آب می‌اندازد.
  • وقتی مسقطی آماده شده است که به صورت تکه‌تکه از قاشق بریزید.
  • نشاسته پودری اصلا مناسب تهیه مسقطی نیست.
  • حرارت پخت مسقطی باید ملایم باشد و برای این مقدار باید ۳ ساعت زمان ببرد تا کاملا غلیظ شود.
  • اگر حرارت زیاد باشد بوی خامی نشاسته در مسقطی می‌ماند.
  • می‌توانید به جای روغن از کره استفاده کنید.
  • خیس کردن از قبل نشاسته باعث گرفتن ترشی آن می‌شود.
  • می‌توانید تا ۳ ماه در یخچال این مسقطی را نگهداری کنید.

نکات کلیدی و طرز تهیه حلوا مسقطی به روشی دیگر

► یک روش دیگر درست کردن حلوا مسقطی لاری مجلسی این است که برای درست کردن این حلوا به جای پودر نشاسته از نشاسته گل استفاده کنید. اما باید گل نشاسته را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس از صافی رد کنید تا یکدست شود. در این صورت ابتدا نشاسته را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا کم کم بپزد و سپس سایر مواد را به آن اضافه کنید.

  • اگر دوست دارید حلوا شیرین‌تر باشد نصف استکان دیگر شکر برای این مفدار مواد به آن اضافه کنید. هر چه زمان پخت این حلوا بیشتر باشد و البته در حین پخت مرتب هم بزنید کشدارتر و شفاف‌تر می‌شود. این طرز تهیه مسقطی کشدار ژله‌ای است و بسیار مرسوم است.
  • اگر می‌خواهید همیشه یک مسقطی یا حلوای فوق‌العاده خوشمزه و کشدار داشته باشید همیشه این مقدار نسبت‌ها را رعایت کنید: هر پیمانه‌ای که انتخاب می‌کنید از آن یک پیمانه نشاسته، ۲ پیمانه شکر و ۴ پیمانه آب استفاده کنید. مقدار مغزها، روغن و گلاب و زعفران بستگی به سلیقه شما دارداگر بعد از اضافه کردن زعفران و گلاب یک دم کنی روی قابلمه و یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه بگذارید تا ده دقیقه الی یک ربع روی شعله ملایم گاز پخته شود حلوا حسابی جا افتاده و خوش عطر می‌شود.
  • اگر می‌خواهید همیشه یک مسقطی یا حلوای فوق‌العاده خوشمزه و کشدار داشته باشید همیشه این مقدار نسبت‌ها را رعایت کنید: هر پیمانه‌ای که انتخاب می‌کنید از آن یک پیمانه نشاسته، ۲ پیمانه شکر و ۴ پیمانه آب استفاده کنید. مقدار مغزها، روغن و گلاب و زعفران بستگی به سلیقه شما دارد.
  • بعد از سرد شدن کامل حلوا مسقطی می‌توانید آن را به اشکال دلخواه برش یا قالب بزنید.
  • برای درست کردن حلوا مسقطی حتما از روغن مایع یا برای این مقدار مواد از یک لیوان کره استفاده کنید تا یک حلوای لطیف و یکدست داشته باشید.
  • نشانه آماده شدن حلوا مسقطی این است که وقتی با قاشق روی آن می‌کشید قاشق روی حلوا خط بیندازد و محو نشود.
  • اگر می‌خواهید یک حلوای مسقطی مجلسی به اصطلاح دو بَر مغز داشته باشید حین پخت حلوا به آن مغزها را اضافه نکنید. قبل از سرو حلوا یکی از خلال‌ها مثلا خلال مغز بادام را در کف ظرف مورد نظر بریزید و یکدست کنید و سپس حلوا را روی آن بریزید. خلال دیگر مثلا خلال پسته را روی حلوا به صورت یکدست بریزید.
  • حلوا مسقطی لاری زعفرانی را بدون مغز و ساده هم می‌توانید طبخ کنید.
  • به جای انواع مغز می‌توانید روی حلوا مسقطی پودر گل سرخ را پودر وانیل بریزید.

منابع: پارسی‌دی، آکالا

کد خبر 32170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز