همشهری آنلاین: نمایش مجموعه‌ای از آثار تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان ایرانی در شهر منتوا ایتالیا با استقبال گسترده دوست داران فرهنگ و هنر در این کشور روبرو شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصر قدیمی و معروف پالاتسو دلاراجونه در شهر منتوا در شمال ایتالیا -که شهر فرهنگی اروپا لقب گرفته- است از روز 17 فروردین امسال مجموعه‌ای از آثار اصلی تصویرگری 45 هنرمند صاحب نام ایرانی را در قالب نمایشگاهی به نام پرواز به نمایش گذاشته است.

نام پرواز با الهام از شعر کرم ابریشم نیما یوشیج انتخاب شده است و آثار تصویرگران ایرانی در این نمایشگاه منتخبی است از نقاشی‌های کتاب‌های کانون و شماری از ناشران کتاب کودک، تا هنر تصویرگری ایران و تکنیک‌های مختلف آن و هنرمندان ایرانی به مردم ایتالیا معرفی شوند.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان با سابقه و مطرح کشور و از میان نسل‌های مختلف تصویرگران کشور مانند بهمن دادخواه، بهرام خائف، فرشید مثقالی، علی‌اکبر صادقی، نورالدین زرین‌کلک، نسرین خسروی، مرتضی ممیز، اکبر نیکان‌پور، فیروزه گل‌محمدی، کریم نصر، عطیه مرکزی، آزیتا ادیب‌نیشابوری، سیروس آقاخانی، علی عامه کن، بهراد امین‌سلماسی، ندا عظیمی، آلن بایاش، راحله برخورداری، پری بیانی، بنفشه عرفانیان، علیرضا گلدوزیان، هدی هدادی، ناهید حقیقت، عبداله حاجی‌وند، رضا هدایت، راشین خیریه، گلبرگ کیانی، هاله لادن، رضا لواسانی، مانلی منوچهری، نرگس محمدی، فرید مولایی،  سیدمیثم موسوی، فرشته نجفی، نیکزاد نجومی، عادل رستم پور،  امیر شعبانی‌پور، نفیسه شهدادی، هدیه شاهرودی، نیره تقوی و شیوا ضیایی روزهای 17 فروردین تا 1 اردیبهشت امسال در منتوا ایتالیا نمایش داده شده است.

در مراسم گشایش این نمایشگاه که روز 17 فروردین در  قصر قدیمی و معروف پالاتسو دلاراجونه و با حضور شهردار شهر و استاندار و ریاست دانشگاه بولونیا و دو معاون تولید و پژوهش و مدیر انتشارات کانون برگزار شد، ابتدا شهردار منتوا در سخنانی ضمن اشاره به اینکه چنین نمایشگاهی از آثار تصویرگران ایرانی برای اولین بار در این شهر برگزار می‌شود و ابراز مسرت از برپایی آن، گفت: هنر تصویرگری در ایران از دوران ساسانیان وجود داشته در حالی‌که در بسیاری از کشورها برای نوشتن، هنوز از پوست حیوانات استفاده می‌شده است.

وی در پایان برگزاری این نمایشگاه را سر آغاز همکاری‌های بعدی عنوان نمود.

همچنین سیدحسین وزیری معاون پژوهش کانون با اشاره به تفاوت‌ها در زبان‌های مختلف، تصویرگری را بهترین نوع ارتباط بین فرهنگ‌ها دانست و افزود: این هنر نیازی به ترجمه ندارد و با زبانی واحد قابل درک در بین تمامی فرهنگها است. وی با تأکید بر این که این آثار برای کودکان انجام شده و دنیای کودکی دنیایی بی‌ریا و بی‌غل و غش می‌باشد تصریح کرد: ما بزرگترها نیز می‌توانیم فارغ از مشکلات واختلافات و به دور از هیاهوها، همچون دنیای خالص و بی‌ریای کودکی به یکدیگر نزدیک شده و از این طریق فرهنگهای مختلف رادرک کنیم.

این برنامه با همراهی موسیقیدانی ایتالیایی با نصب جعبه موسیقی و اجرای نوایی بر اساس تصویرگری قصه‌هایی از مشرق زمین، حال و هوایی خاص را به نمایشگاه تصویرگری بخشید.

 گفتنی است کاتالوگی از این مجموعه نیز به چاپ رسیده است که روی جلد آن اثری از آقای امیر شعبانی‌پور با نام "طوطی و بقال" از مجموعه قصه‌های مولانا -که توسط کانون در دست چاپ می‌باشد- قرار دارد. این تصویر در اندازه‌ای بزرگ در بالای سر در ورودی این قصر در میدان شهر نصب شده و عابران را به خود جلب می نماید.

کد خبر 49016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز