همشهری آنلاین: نقش خورشید جشنواره‌ای است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای معرفی سرزمین هزار نقش ایران به بچه‌های ایرانی برپا می‌کند

به گزارش روابط عمومی کانون، چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون امسال در روزهای 7 تا 12 اردیبهشت در تهران و تمامی مراکز استان با عنوان «نقش خورشید» تلاش می‌کند ضمن معرفی فعالیت‌ها و شیوه‌های رایج در مراکز کانون به خانواده‌ها و کودکان، بازدید کنندگان را با فرهنگ اقوام مختلف ایرانی بیشتر آشنا سازد.

برنامه‌های اصلی این جشنواره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در تهران صبح روز 7 اردیبهشت و با حضور 30 استان کشور که معرف فرهنگ‌های مختلف ایرانیان هستند، آغاز می‌شود تا کودکان و نوجوانان در بازشناسی سرزمین هزار نقش ایران سهیم شوند.

محور عمده فعالیت‌های این جشنواره که هر سال در این مرکز برپا می‌شود، صنایع دست‌ساز و پوشاک محلی، ادبیات شفاهی شامل ضرب‌المثل‌ها، لالایی‌ها، قصه‌ها و مثل‌ها و متل‌ها و شعرها و ترانه‌های محلی اعلام شده است.

در عین حال پژوهش‌هایی که کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون سراسر کشور در باره موضوعات فرهنگی محیط زندگی خودشان انجام داده‌اند در قالب کتابچه‌هایی در معرض دید بازدید کنندگان قرار خواهد گرفت.

قصه‌گویی و برپایی کارگاه‌های هنری در رشته‌های نقاشی، سفال‌گری، خوش‌نویسی، کارگاه‌های ادبی و اجرای نمایش عروسکی از جمله برنامه‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان شرکت کننده در جشنواره یک هفته با کانون تدارک دیده شده است.

همچنین در این جشنواره ویژه برنامه‌ای برای مخاطبین بزرگسال و اعضاء مراکز کانون در نظر گرفته شده است که در چهار روز جشنواره چهار استان کشور را به حاضران معرفی خواهد کرد.

در ویژه برنامه عصرانه استان‌های کرمانشاه، بوشهر، خراسان و مازندران با اجرای نمایش و قصه‌گویی به معرفی ادبیات شفاهی خود دست می‌زنند ضمن این که میهمانان صاحب نامی نیز از چهره‌های سرشناس ادبیات و هنر هر استان دقایقی به سخنرانی خواهند پرداخت.

برنامه‌های جشنواره یک هفته با کانون در روزهای 7 تا 12 اردیبهشت از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 18 و ویژه برنامه عصرانه چهار روز از روزهای برپایی جشنواره ساعت 16 تا 18 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون در عین حال در بیش از 650 مرکز فرهنگی‌، هنری ثابت کانون در سراسر کشور نیز برای کودکان و نوجوانان ایرانی برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

 گفتنی است در حال حاضر بیش از 750 مرکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتابخانه پستی کانون در سراسر کشور به فعالیت‌ می‌پردازند و مجموعه‌ای از تلاش‌های یک ساله آنها با یک موضوع خاص همه ساله در قالب جشنواره یک هفته با کانون به مخاطبین معرفی می‌شود.

کد خبر 48765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز