چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: 377 فیلم خارجی از 60 کشور جهان همراه با 276 فیلم از فیلمسازان وطنی امسال برای حضور در همدان رقابت می‌کنند

این رقابت  که از هم‌اکنون و در فاصله 37 روز مانده به آغاز بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودک و نوجوان آغاز شده است، در گام اول برای گزینش آثاری است که از میان این همه فیلم کوتاه و بلند، در 5 روز اول تیر در همدان به نمایش درمی‌آیند تا سرانجام خوش‌شانس‌ترین‌ها، 23 پروانه زرین این جشن باشکوه را با خود به خانه برند. از این میان، سهم اجنبی‌ها در نهایت 11 پروانه خواهد بود و داخلی‌ها می‌توانند برای 12 پروانه باقیمانده، رقابت کنند.

جالب اینکه امسال از هر 5 قاره جهان، فیلم‌هایی برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده‌اند و گستره جغرافیایی کشورها، از دورترین نقاط آسیا تا قلب اروپا، غرب آمریکا و انتهای اقیانوسیه را دربرمی‌گیرد.

کشورهایی چون استرالیا، آلمان، چین، برزیل، شیلی، کانادا، قزاقستان، قرقیزستان، سنگاپور، مکزیک و... که در مجموع با 140 عنوان فیلم بلند و 237 عنوان فیلم کوتاه و نیمه‌بلند اگر خوش‌شانس باشند، به ایران خواهند آمد.

اما ایرانی‌ها با 14 فیلم بلند سینمایی، 28 عنوان اثر ویدئویی بلند، 26 عنوان اثر ویدئویی نیمه‌بلند و 208 عنوان اثر ویدئویی کوتاه، به تنهایی حدود 40درصد آثار متقاضی برای جشنواره 22 را تشکیل می‌دهند که می‌تواند نشانه خوبی برای حرکت رو به رشد این جشنواره بین‌المللی باشد.

با این حال و در شرایطی که هر سال به تعداد آثار و حتی کم و‌بیش کیفیت آنها افزوده می‌شود، سینمای کودک و نوجوان همچنان روزهای بی‌رونقی را می‌گذارد. درواقع برخلاف جشنواره فیلم فجر که آغاز سال سینمایی ایران است و پس از آن تقریبا همه فیلم‌ها در طول سال و به نوبت اکران می‌شوند، مسئولان سینمایی کشور از جشنواره فیلم کودک و نوجوان هیچ استفاده ملموسی نمی‌کنند.

جشنواره با کیفیتی قابل‌قبول و حتی معتبرتر از فیلم فجر برگزار می‌شود و بعد، تمام تا سال بعد. این اتفاق شاید بیش از هر چیز ناشی از حذف گروه سینمایی کودک و نوجوان از سینماهای کشور باشد که عملا تنها فضای ممکن برای اکران این فیلم‌ها را از میان برده و سینمای کودک و نوجوان ایران را تنها در برگزاری این جشنواره، خلاصه کرده است.

با این حال، مسئولان برگزاری جشنواره در همدان که سال گذشته با تمام توان برای برگزاری مناسب آن تلاش کردند و توانستند برای دست کم 5 سال آینده میزبانی را از آن خود کنند، همچنان تلاش می‌کنند  برگزاری جشنواره  هر سال آبرومندتر شود.

برای همین همزمان جشنواره را از اواسط اردیبهشت تا اول تیر عقب بردند تا در ایام تعطیلی مدارس و بدون تداخل با مناسبت‌های سال قمری، کارشان را انجام دهند. این اقدام از این دید نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد که هر سالی که می‌گذرد، فضای سینمای ایران، بیشتر به سوی سینمایی «برای کودکان و نوجوانان» سوق می‌یابد و از ساختن فیلم‌هایی
« درباره کودکان و نوجوانان» صرف‌نظر می‌کند.

در نتیجه جشنواره بیش از آنکه به کنفرانسی برای توصیف و حل مشکلات کودکان جهان تبدیل شود، به جشن باشکوهی از پرواز پروانه‌ها می‌ماند که مخاطبان اصلی‌اش کودکان بانشاط با لباس‌های رنگارنگ و موهای خرگوشی است که برای دیدن آخرین فیلم‌های سینمایی جهان به سینما می‌روند و این، احتمالا همان چیزی است که جشنواره‌ای برای کودکان و نوجوانان می‌نامند.

علاوه بر این‌ها، در این جشنواره حتی گروه داوری ویژه‌ای نیز متشکل از 50 کودک و نوجوان ایرانی، محل نشستن مهم‌ترین پروانه زرین سال را تعیین می‌کنند که بهترین فیلم مسابقـه سینمای ایران لقب می‌گیرد. به جز این، پروانه‌های دیگر به بهترین فیلم بلند، بهترین فیلم‌ نیمه‌بلند، بهترین فیلم‌ کوتاه، بهترین کارگردانی فیلم بلند، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر کودک و نوجوان، بهترین دستاورد فنی و هنری، بهترین اثر ویدئویی بلند، بهترین اثر ویدئویی نیمه‌بلند و بهترین اثر ویدئویی کوتاه اهدا می‌شود.

به علاوه پروانه زرین محبوب‌ترین فیلم که مثل جشنواره فجر از طریق آرای تماشاگران انتخاب می‌شود.اما امسال، گذشته از همه این‌ها، مسئولان جشنواره قصد دارند به‌طور ویژه‌ای بر سینمای فلسطین و انقلاب متمرکز شوند. علت، شصتمین سال اشغال فلسطین و سی‌امین سال پیروزی انقلاب است که اتفاقا همزمان هم هستند.

به این منظور مسئولان قصد دارند با کمک یکی از محققان مسایل فلسطین که اصالتی همدانی دارد، در شصتمین سالگرد اشغال فلسطین، 60 نفر از کودکان و نوجوانان فلسطینی را به همدان بیاورند.

همچنین به گفته معاون هنری وزارت ارشاد، در بخش جنبی جشنواره 22، نسبت سینما و انقلاب و نیز جایگاه انقلاب در سینما با توجه به ظرفیت سینمای کودک و نوجوان مورد  بررسی  قرار می‌گیرد.

لوک خوش‌شانس در همدان
جدید‌ترین اقتباس سینمایی از کارتون پرطرفدار کودکان یعنی لوک خوش‌شانس با عنوان «لوک خوش‌شناس به غرب می‌رود» به کارگردانی ژان ماری اولیویه در جشنواره 22 کودک و نوجوان به روی پرده می‌رود. آن طور که روابط عمومی جشنواره اعلام کرده است، این فیلم محصول 2007 سینمای فرانسه و اقتباس آزادی از یکی از کمیک استریپ‌های اصلی مجموعه لوک خوش‌شانس است. کابوی خوش‌شانس این مجموعه، این بار هم به‌دنبال برادران دالتون است و...

کد خبر 51823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز