دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

کامران محمدی: نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه جم که مخفف جوانه‌های مقاومت است، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهشت زهرا برگزار می‌شود.

محل اصلی برگزاری این جشنواره که به فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس اختصاص دارد، همان محل همیشگی نمایش فیلم‌های کوتاه یعنی سینما فلسطین است، اما محمدحسین صفار هرندی و معاون هنری‌اش امروز به قطعه شهدای گمنام می‌روند تا یک روز پیش از آغاز نمایش فیلم‌ها، با ادای احترام به روح بزرگ شهیدان، این جشنواره را در بهشت زهرا افتتاح کنند.

جشنواره‌ای که ۳ روز مانده به روز به یادماندنی آزادسازی خرمشهر، آغاز شده و سوم خرداد در مجموعه فرهنگی هنری آسمان فرهنگستان هنر به پایان می‌رسد.

فیلم‌ها و داوران

در جشنواره اول، ۳۱۳ فیلم مستند و ۵۸۳ فیلم داستانی حضور دارند که از میان آثار مستند، ۱۸۸ مستند در بخش الف، ۸۵ مستند در بخش ب و ۲۱ مستند در بخش ۳۱۳ ثانیه‌ای قرار گرفته‌اند.

۱۹ اثر نیز درواقع طرح و فیلم‌نامه‌اند. اما در فیلم‌های داستانی نیز ۱۲۷ فیلم به بخش الف، ۵۸ فیلم به بخش ب و ۳۲ فیلم به بخش ۳۱۳ ثانیه‌ای راه یافته‌اند.

به علاوه ۲۶۶ طرح و فیلمنامه که حکایت جدایی دارند. درواقع تقسیم‌بندی مسئولان این جشنواره به‌صورت درجه‌بندی ۴ رتبه‌ای الف، ب، ۳۱۳ ثانیه‌ای و طرح و فیلمنامه است که در ۵ قالب داستانی، پویانمایی، مستند، نماهنگ و فتورمان ارزیابی می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، بخشی نیز در جشنواره امسال به نماهنگ اختصاص دارد. در این بخش هم از میان 98 نماهنگ رسیده به دفتر جشنواره، ۹ نماهنگ برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شده‌اند.

کار انتخاب این ۹ تا را محبوبه هنریان، ارد عطارپور و محمد شکیبانیا انجام داده‌اند و داوری فیلم‌های داستانی را نیز علیرضا رضاداد، علیرضا رئیسیان، احمد مرادپور، محمود گبرلو(شایسته) و محسن علی‌اکبری برعهده دارند.

در بخش مستند هم حسین حقگو، مرتضی سرهنگی، محمد داوودی، محمدرضا اسلاملو و سعید ابوطالب به‌عنوان داور معرفی شده‌اند. داوران بخش ۳۱۳ ثانیه‌ای محمد آفریده، مجتبی راعی و مسعود فراستی خواهند بود و در بخش فیلمنامه، حبیب احمدزاده، شادمهر راستین و حسین ترابی آثار برتر را انتخاب می‌کنند.

برنامه‌ها و باقی قضایا

با این اوصاف، آن طور که روابط عمومی جشنواره حساب کرده است، در مجموع طی ۳ روز برگزاری جشنواره، ۳ هزار دقیقه فیلم کوتاه با موضوع مقاومت و پایداری به نمایش درمی‌آید.

اما به جز نمایش فیلم، روز اول کارگاه آموزشی مستند اجتماعی هم توسط سعید رشتیان برگزار می‌شود و در روز دوم نیز کارگاه فیلمنامه‌نویسی شادمهر راستین علاوه بر نمایش فیلم در برنامه قرار دارد.

علاوه بر این، به گفته دبیر جشنواره، در طول برگزاری جشنواره ۲ کتاب «روایت‌های مقاومت» مشتمل بر ۲۰ مقاله و «جوانه‌های مقاومت» شامل مجموعه فیلمنامه‌های جشنواره به چاپ خواهد رسید.

در بخش ویژه جشنواره با عنوان چشم‌انداز سینمای مقاومت هم ۳ هزار دقیقه فیلم با موضوع پایداری و مقاومت از کشورهای مختلف برای اولین بار به نمایش درمی‌آید و سرانجام آثار برگزیده هم در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شوند و  شبکه تهران قول داده که به مرور آنها را پخش کند.

نمایش آثار کوتاه فیلمسازانی چون عزیزالله حمیدنژاد، مرحوم رسول ملاقلی‌پور و... در سئانس ویژه گنجینه‌های ماندگار و نکوداشت احمدرضا درویش از دیگر بخش‌های جشنواره فیلم کوتاه جوانه‌های مقاومت است.

ورود برای عموم آزاد است

طبق اعلام روابط عمومی جشنواره جم، تماشای تمام فیلم‌های بخش‌های جشنواره فیلم کوتاه جم برای عموم آزاد است و در طول جشنواره بلیتی فروخته نمی‌شود.

البته ظاهرا حضور در کارگاه‌ها کمی فرق دارد، زیرا علاقه‌مندان به این کارگاه‌ها ثبت نام کرده‌اند که تعدادشان بیش از ۵۰۰ نفر است.

کد خبر 52412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز