همشهری آنلاین: این روز ها غرفه های استان های کشور در چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون با عنوان نقش خورشید در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری صحنه های جالبی از فرهنگ متنوع ایران را به نمایش گذاشته است

کودکان تهرانی با بغل کردن عروسک‌های قنداق پیچ شده نوزادان، لالایی‌های محلی خراسان را زمزمه می‌کنند و بچه‌های خاله خورشید را می‌خوابانند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، غرفه استان خراسان‌رضوی از بخش‌های جذاب چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون در تهران است که در آن بازدید کنندگان عروسک‌ها را بغل می‌کنند و با همراهی مربی کانون روایتگر لالایی‌ها، بخشی از ادبیات شفاهی این سرزمین می‌شوند.

لالایی‌ها بخشی از فرهنگ، ادبیات و تاریخ این سرزمین را سینه به سینه از مادران به فرزندان منتقل کرده‌اند و هر کدام از این لالایی‌ها به شرایط اجتماعی، سیاسی و تاریخی مختلفی تعلق دارد و برخی از آنها دارای واژه‌هایی است که از قداست و روحانیت خاصی نیز برخوردار است.

در غرفه استان خراسان رضوی همچنین نمونه‌ای از سفال‌مند گناباد با قدمتی بیش از چند هزار سال به نمایش گذاشته شده و نقوش سنتی این سفال ارزشمند در و دیوار این غرفه را زینت داده است.

نقوشی مانند خورشید، گل و برگ، میوه، ماهی، درخت پرنده با بال‌های بسته از آن جمله‌اند.

همچنین اجرای موسیقی مقامی خراسان با ساز دو تار و صحبت در مورد ریشه‌های تاریخی این موسیقی از دیگر موضوع‌هایی است که در این غرفه مورد توجه قرار گرفته است.

هنرمندان استان خراسان رضوی همچنین در ویژه برنامه‌ای با عنوان عصرانه نیز جلوه‌ای از موسیقی ارزشمند خراسانی را به گوش مخاطبین چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون نشاندند.

در این برنامه، گروه موسیقی آساک به اجرای موسیقی مقامی قوچان و گروه اتحاد جام به اجرای موسیقی تربت جام پرداختند.

رقص چوب و اجرای آوازها و ترانه‌های محلی به این برنامه جذابیت خاصی بخشیده بود.

آشنایی کودکان با خوزستان سرزمین آفتاب

خوزستان سرزمین آفتاب عنوان تازه‌ترین مسابقه‌ای است که بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.

این مسابقه با هدف ارزیابی میزان آشنایی کودکان با سرزمین بزرگ و تاریخی خوزستان با طرح 21 سؤال چهار گزینه‌ای برگزار می‌شود.

شرکت کنندگان در این رقابت با مراجعه به بخش مسابقه پایگاه اطلاع‌رسانی کانون به نشانی www.kanoonparvaresh.com می‌توانند به سؤال‌هایی در مورد جغرافیای طبیعی، بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی، شخصیت‌ها و مفاخر فرهنگی‌، هنری و ادبی و تاریخچه این استان زرخیز ایران پاسخ دهند.

برای پاسخ گفتن به این 21 سؤال هر شرکت کننده تا روز 6 مهر روز جهانی جهانگردی 30 دقیقه فرصت دارد و پس از آن به برگزیدگان این رقابت اینترنتی جوایزی اهدا خواهد شد.

این مسابقه با عنوان خوزستان سرزمین آفتاب قرار است با محور قرار دادن جنبه‌های دیگری از جاذبه‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی خوزستان در آینده ادامه پیدا کند.

مسابقه خوزستان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان به اجرا در آمده است.

موسیقی کرمانشاه خاستگاه موسیقی آیینی ایران 
 
دکتر میرجلال‌الدین کزازی استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات کهن گفت: کرمانشاه بهشت زبان‌شناسی ایران است و گویش‌های محلی مناطق مختلف آن باید بیشتر مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی که در ویژه برنامه عصرانه معرفی استان کرمانشاه در چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون سخن می‌گفت افزود: در سرزمین‌های دیگر اگر نشانی از گویش‌های دیگری می‌یابند - که حتی از چند واژه بیشتر تشکیل نشده است - تمام دانشجویان و محققان خود را برای پژوهش درباره آن زبان بسیج می‌کنند و در باره آن ده‌ها کتاب می‌نویسند، در حالی که اگر در کرمانشاه از دهستانی به دهستان دیگری بروید با زبان و گویشی دیگر روبرو می‌شوید، زبان‌هایی یادآور فرهنگ نیاکان، در عین حال زنده و روزآمد که مردم هنوز آن را به کار می‌برند.

کزازی توضیح داد که در زبان کرمانشاهیان واژه‌هایی هنوز به کار می‌رود که ریشه در تاریخ و فرهنگ این کشور دارد و حتی در کتاب‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی از این واژه‌ها استفاده شده است.

این پژوهشگر ادبیات کهن ایران در عین حال از کرمانشاه به عنوان بهشت باستان‌شناسان و سرزمین شعر و هنرهای ناب بومی ایران یاد کرد و گفت: در کمتر شهر یا دهستانی از این استان پای می‌گذارید که در آن نتوان یادگاری گرانمایه از تاریخ و فرهنگ ایران یافت که سنگ نبشته ارجمند داریوش هخامنشی بر سینه ستبر بیستون از آن جمله است.

وی موسیقی کرمانشاه را بخشی از زندگانی ناگزیر مردم این سامان دانست و تأکید کرد: خنیا و موسیقی در کرمانشاه، هنری برای سرگرمی و نوجویی نیست تا اگر کاری برای انجام دادن نداشته باشیم به آن بپردازیم بلکه مردم به هنگام بزم و رزم و سور و سوگ از این موسیقی استفاده می‌کنند که از کهن‌ترین این ترانه‌ها «هوره» است که خاستگاه موسیقی آیینی ایران به شمار می‌رود و ریشه در هزاران سال قبل دارد.

برنامه ویژه عصرانه کرمانشاه با عنوان دیرین شیرین ماندگار با سخنرانی یکی دیگر از پژوهشگران فرهنگ و ادبیات این خطه و اجرای موسیقی‌های محلی همراه بود.

عروس سرسبز زاگرس در جشنواره یک هفته با کانون
 
دست بافت‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد به غرفه این استان سرسبز و دیدنی ایران در چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون جلوه‌ای ویژه بخشیده است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گلیم، گبه، جاجیم، قالی و قالیچه‌های بافته شده از موی بز با دستان هنرمند زنان و مردان این خطه چهار فصل، تصویری دیدنی از رنگ و نقش و هنر ایرانیان را مقابل چشمان کودکان تهرانی قرار داده است.

مربیان کانون این استان با لباس‌های محلی، از کودکان بازدید کننده از جشنواره -که با عنوان نقش خورشید برگزار می‌شود- در باره میزان آشنایی‌شان با زبان لری، مناطق دیدنی، صنایع دستی و طبیعت استان سؤال می‌کنند و پس از آن بچه‌ها را با این عروس زیبای زاگرس بیشتر آشنا می‌کنند.

جشنواره یک هفته با کانون امسال با حضور 30 استان کشور با محوریت ادبیات شفاهی، صنایع دستی و لباس‌های محلی، سرزمین هزار نقش ایران را به کودکان معرفی کرد.
 گفت‌وگو در باره آداب و رسوم مردم کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در جشن‌های عروسی و بازگو کردن متل‌ها و مثل‌های محلی از دیگر موضوع‌هایی است که در غرفه این استان مورد توجه قرار گرفته است.

طرحی از بوشهر در یک نقاشی برجسته 

بوشهری‌ها در چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون، فایر دشتی و مفتون از شاعران صاحب نام دو بیتی‌گوی خود را به صورت مصور در کتابچه‌ای بزرگ به کودکان تهرانی معرفی می کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک هفته با کانون، امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود و طی آن بازدید کنندگان این جشنواره که امسال با موضوع نقش خورشید برپا شده است، با فرهنگ، آداب و رسوم و موسیقی این استان جنوبی ایران نیز آشنا شوند. [استان بوشهر]

در این غرفه علاوه بر آشنا کردن بچه‌ها با برخی از اعتقادات، باورها، ضرب‌المثل‌ها، بازی‌های محلی و رسم و رسوم مردم این دیار، پوشش محلی زنان و مردان بوشهری نیز به بازدید کنندگان معرفی می شود.

در بخش دیگری از این غرفه نیز صنایع دستی استان و کارهای دستی کودکان و نوجوانان بوشهر با صدف و برگ درخت خرما به نمایش در آمده است ضمن این که سبک معماری و بناهای تاریخی و اماکن باستانی، مذهبی، آب‌انبارهای قدیمی، در کنار تأسیسات گسترده منطقه صنعتی پارس جنوبی و تأثیر آن در زندگی و امرار معاش مردم  و نیروگاه اتمی بوشهر به کمک یک نقاشی برجسته در ابعاد 2 در 5 متر مربع معرفی شده است.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون با هدف معرفی سرزمین هزار نقش ایران به کودکان و نوجوانان که روز 7 اردیبهشت آغاز شد و تا 12 اردیبهشت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران به کار خود ادامه داد.

خنیاگران مازندرانی در جشنواره یک هفته با کانون نواختند

نوازندگان مازندرانی جلوه‌ای از موسیقی خنیایی مازندران را در چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون اجرا کردند تا نوای دل‌انگیز آن، با صدای محزون و شنیدنی استاد محمدرضا اسحاقی‌گرجی به این برنامه جلوه‌ای ویژه ببخشد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه عصرانه شعر و موسیقی مازندران نخستین برنامه از این مجموعه است که روز 8 اردیبهشت در حاشیه جشنواره یک هفته با کانون در تهران با هدف معرفی این خطه تهی از سرزمین ایران برپا شده بود. [استان مازندران]

محمدرضا اسحاقی‌گرجی از آخرین بازماندگان استادان موسیقی خنیایی مازندران در گرجی محله بهشهر است که با همراهی فرزندانش نوای دوتار و کمانچه و دستاره دست‌ساز خود را در گوش جان مخاطبان این جشنواره نشاند.

محمدرضا اسحاقی‌گرجی از آخرین بازماندگان استادان موسیقی خنیایی مازندران

او همچنین نواهای محلی و سنتی مراسم عروسی و شادی مردم مازندران را با ساز سورنا اجرا کرد.

در این برنامه شاعران مازندرانی به خواندن آثار خود با زبان محلی پرداختند و هنرمند دیگری به تکنوازی ساز له‌له‌وا یکی از اصیل‌ترین سازهای این خطه از میهن تشکیل شده از دو نی جداگانه پرداخت.

گفته می‌شود تأثیر این ساز چوپانی بر روی موجودات و حیوانات اهلی و وحشی به یکی از باورهای جدی مردم مازندران تبدیل شده است به نحوی که افسانه‌ها وداستان‌هایی نیز در باره آن شکل گرفته است.

در برنامه عصرانه همچنین علیمراد خرمی از کارشناسان کانون مازندران و شاعر و پژوهشگر فرهنگی این خطه به معرفی جمعی از صاحب‌نامان و مفاخر فرهنگی، ادبی، اندیشمندان و نویسندگان مازندرانی در طول تاریخ پرداخت.

نام‌های بزرگی مانند محمدابن جریرطبری مورخ، ستی‌النساء بیگم آملی پزشک زنی که در400 سال پیش به عنوان پزشک مخصوص دربار شاه جهان پادشاه هند شناخته می‌شود، قصاب آملی استاد ابوسعید ابوالخیر،‌ ابن‌شهر آشوب فقیه شیعه اثنی‌عشری، نیما یوشیج،‌ حبیب‌ا... بدیعی، فرهنگ شریف و استاد بنان از جمله کسانی بودند که در این برنامه از آنها به عنوان مازندرانی نام برده شد.

علیمراد خرمی همچنین نقش رسانه‌ها در معرفی چهره‌های فرهنگی و تاریخی را با اهمیت توصیف کرد و گفت: چرا با این همه شخصیت و داستان‌ها و افسانه‌های کهن، باید بچه‌ها به فرهنگ بیگانه روی بیاورند و شناختشان از شخصیت‌هایی که چند خطی بیشتر از آنها در تاریخ سابقه وجود ندارد بیشتر از مفاخر ملی سرزمین خود باشد.

چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون روز 12 اردیبهشت به کار خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب پایان داد.

تصاویر دیگری از این برنامه را این جا ببینید.

معرفی قنات‌های یزد به کودکان در جشنواره یک هفته با کانون
 
پیشینیان چگونه آب، این مایع حیات را با دست‌های هنرمند و سخت‌کوش خود از زیرزمین خارج می‌کردند؟ موضوعی است که یزدی‌ها آن را برای کودکان شرکت کننده در جشنواره یک هفته با کانون بازگو می‌کنند. [استان یزد]

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یزدی‌ها در چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون که با عنوان نقش خورشید در تهران برگزار می‌شود، با نمایش نمونک (ماکت‌هایی) از برش زمین، نحوه ساخت قنات‌ها و نقش آن در حیات و زندگی مردمان ایران و آداب و رسوم و اعتقاداتی که در باره آن شکل گرفته است، بچه‌ها را با گذشته درخشان سرزمین هزار نقش ایران آشنا می‌سازند.

در این غرفه اعتقادات و باورهای مردم در مورد باروری و عروسی قنات در هنگام خشکسالی و قربانی کردن برای قنات و چگونگی استفاده پیشینیان از آب انبارها به زیبایی به نمایش گذشته شده است.

قنات‌ها بخشی از میراث‌های فرهنگی و معنوی مردم ایران است که در گذشته نقشی حیاتی در زندگی ایرانیان به ویژه در مناطق مرکزی و کویری این سرزمین ایفا می‌کرده است و هم اکنون نیز برخی از آنها به حیات خود ادامه می‌دهند و زمین‌های کشاورزی را از نعمت آب سیراب می‌کنند.

بر اساس این گزارش غرفه کانون استان یزد در چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون در روزهای 7 تا 12 اردیبهشت در عین حال بخشی از صنایع دستی این استان، سفال میبد و شیرینی‌های یزد را به کودکان و نوجوانان معرفی می‌کنند.

معرفی مربیان نمونه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

از 55 مربی و کارشناس فرهنگی‌، هنری و ادبی نمونه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیینی قدردانی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، این آیین ساعت 9 صبح روز 12 اردیبهشت در حاشیه چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد و طی آن علاوه بر این مربیان نمونه، 12 مرکز موفق کانون در سراسر کشور نیز به عنوان مرکز نمونه معرفی شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر ایران دارای بیش از 750 مرکز فرهنگی‌، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و پستی است و مربیان آن نزدیک به 30 نوع فعالیت مختلف فرهنگی‌، هنری و ادبی را در این مراکز به اجرا در می‌آورند.

بر اساس این گزارش در آیین معرفی مربیان و مراکز نمونه کانون 15 مربی مسؤول، 15 مربی فرهنگی، 8 مربی هنری، 6 مربی ادبی، 2 مربی کتابخانه‌های سیار و پستی و 9 کارشناس فرهنگی‌، هنری و ادبی مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

چهاردهمین جشنواره یک هفته با کانون با عنوان نقش خورشید و با حضور 30 استان کشور، معرفی ادبیات شفاهی ایران را به کودکان و نوجوانان در روزهای 6 تا 12 اردیبهشت محور فعالیت‌های خود قرار داده بود.

جشنواره یک هفته با کانون تا روز 12 اردیبهشت از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 18 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب پذیرای بازدید کنندگان است.

کد خبر 50610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز