شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

مژگان خسروی: این هفته مهمان کوچه خبر مسافری از تبریز است.

مسافری آذری‌زبان و مهربان، که  با شناختی که از کودکان و نوجوانان دارد،  کار می‌کند و حاصل کارش را چاپ می‌کند. البته اگر خواننده قدیمی دوچرخه باشید، شاید داستان‌هایی از او را در صفحه هزارویک شب خوانده باشید و احتمالاً در آینده هم خواهید خواند. این مهمان مهربان آذری زبان کسی نیست جز محمد رمضانی.

محمد رمضانی سال 1343 در تبریز متولد شد. اولین کتابش را سال 1373 به انتشارات برگ سپرد که «معجزه‌ اشک‌آبی» نام داشت. پس از آن چند کتاب دیگر از رمضانی چاپ شد از جمله: «باغبان، ژنرال و عطر گل سرخ» در انتشارات سروش، «وقت پرواز کبوترها» در نشر کوثرقلم و «ماجراهای شیرین از زندگی یک فرماندار» که در نشر پیدایش چاپ شده است.

رمضانی سال 86 کتابی چاپ نکرد، اما قرار است امسال این کتاب‌ها از او چاپ شود: «کلاغ‌ها مهربان هستند، مهربان و تنها» که داستانی است با مضمونی عارفانه و یک مجموعه داستان نوجوانانه با نام «پدرم خنده را به خانه می‌آورد» که پنج داستان دارد و ناشرش انتشارات سروش است.هر نویسنده‌ای معمولاً با یکی از کارهایش ارتباط صمیمانه‌تری دارد و بیشتر به دلش چسبیده است. برای رمضانی این اتفاق در باره کتاب «باغبان، ژنرال و گل‌سرخ» افتاده است. چرا؟ چون به روحیات خودش نزدیک‌تر است. آخر او طرفدار صلح، دوستی و روابط مسالمت‌آمیز است.


محمد رمضانی

رمضانی معلم است. او قوانین اجتماعی را تدریس می‌کند؛ حالا این درس چقدر با ادبیات ارتباط دارد، ما نمی‌دانیم. اما پیشنهاد او به عنوان یک معلم و یک نویسنده به نوجوان‌ها این است: «کتاب بخوانید، بخصوص شعر و داستان. ادبیات به شما شناخت می‌دهد، چون ادبیات با فهمیدن، شعور و عاطفه سروکار دارد و بدون اینها زندگی دشوار می‌شود.»

کد خبر 48272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز