چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

احتمالا شما هم مثل ما، مدت‌هاست که از شنیدن خبر هیچ نوع افزایش قیمتی شگفت‌زده نمی‌شوید و به عبارت بهتر، اصولاً نسبت به کنترل غول تورم توقعی ندارید به خصوص اگر سال هم تازه نو شده باشد که در این صورت احتمال هر نوع افزایش قیمت وجود دارد و البته جای اعتراض نیست.

به این ترتیب با علم به واکسینه شدن عموم مردم نسبت به انواع خبر افزایش قیمت بدون مقدمه‌چینی اعلام می‌کنیم در سال جدید بازار موادغذایی روزهای پرنوسانی خواهد داشت.
ابوالحسن خلیلی، دبیرکانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران در این خصوص به همشهری می‌گوید: سال گذشته دولت تلاش کرد با تنظیم بازار و تزریق یارانه از افزایش قیمت موادغذایی جلوگیری کند.

به عنوان مثال آرد در سال 86 به قیمت قبلی و بدون افزایش در اختیار تولید‌کنندگان ماکارونی و شیرینی و شکلات قرارگرفت تا از رشد محسوس قیمت محصول نهایی جلوگیری شود.

به این ترتیب با تدابیر اتخاذ شده ثبات نسبی قیمت‌ها در روزهای ابتدای سال هم ادامه پیدا کرد اما به دلیل رشد مضاعف قیمت‌های جهانی در روزهای آتی شاهد تغییر روند فعلی خواهیم بود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در تشریح عوامل این رشد قابل ملاحظه می‌افزاید: افزایش درآمد سرانه چین و هند و در نتیجه علاقه مردم این 2کشور به تغذیه بهتر و بیشتر یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت جهانی موادغذایی است، چون اصولا هرگونه تحول در سبدغذایی این 2کشور موج تغییرات را به همراه دارد.

او در ادامه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کاهش ارزش دلار به عنوان دیگر عوامل رشد قیمت جهانی موادغذایی اشاره می‌کند و می‌گوید: با بالارفتن قیمت انرژی، اروپا و آمریکا به صرافت استفاده از سوخت جایگزین افتاده‌اند و در نتیجه بخشی از سبدغذایی از جمله ذرت، سویا و شکر صرف تولید اتانول می‌شود.

به گفته خلیلی، چون کشور ما بخش بزرگی از نیاز غذایی خود به‌خصوص در زمینه غلات را از طریق واردات تامین می‌کند؛ افزایش قیمت جهانی قطعا بازار داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد ضمن اینکه هزینه بسته‌بندی هم در اثر افزایش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی به شدت رشد کرده و همین امر هزینه تولید محصولات غذایی را افزایش داده است.

مشکلات تنظیم بازار

رئیس انجمن صنفی روغن نباتی با استناد به گفته‌های وزیر بازرگانی تاکید می‌کند: دولت رسما اعلام کرده که به دلیل افزایش قیمت جهانی، امکان تنظیم بازار در مورد بخشی از موادغذایی به خصوص روغن وجود ندارد.

به گفته خلیلی بازار جهانی گندم، جو و سویا در مدت کوتاهی به ترتیب رشد قیمتی 100، 25 و83 درصدی را تجربه کرده و قیمت برنج با کاهش ذخایر جهانی ظرف 3ماه، 50درصد افزایش یافته است.

کد خبر 48253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز